
 

 

AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY 
ON MISINFORMATION AND 

DISINFORMATION 
IN VISEGRAD COUNTRIES AND BEYOND 

Andrej Školkay*  
 
TABLE OF CONTENTS 
 
I. INTRODUCTION………………………………………………………..83 
II. RESEARCH QUESTIONS, METHODOLOGY AND THE CASE SELECTIONS 

PROCEDURE…………………………………………………………...87 
A. Previous Research on The Topic: Challenging “Vulnerability” 

Concept……………………………………………………....90 
III. UNDERSTANDING FAKE NEWS, HOAXES AND DISINFORMATION/ 

MISINFORMATION IN V4……………………………………………...97 
A. Initiatives Against Fake News/Disinformation/       

            Misinformation  in V4……………………………………...…99 
B. Legislation Targeting Fake News and Hoaxes in V4……….102 

1. Poland……………………………………………...104 
2. Slovakia…………………………………………….105 
3. Czechia……………………………………………..107 
4. Hungary………....………………………………… 108 

IV. MISINFORMATION/DISINFORMATION/MAL-INFORMATION PRODUCED 
OR DISSEMINATED BY JOURNALISTS, DIPLOMATS, EXPERTS AND FACT-
CHECKING/DEBUNKING INITIATIVES……………………………...... 110 

A. The Georgia-Russia War of 2008…………………………...111 
B. Journalists/Media and Fake News………………………….114       
C. Diplomats/Foreign Service and Fake News...........................117 
D. Governments and Fake News……………………………….118 
E. The Smolensk Tragedy……………………………………....120 
F. Fact-checking/Debunking Initiatives and Fake News……....122 

V. CONCLUSIONS………………………………………………………..123 
 

 
* Research Director of the School of Communication and Media in Slovakia. 
Author can be contacted at askolkay@hotmail.com. 



82   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

ABSTRACT 

This article is a comparative exploratory analysis of significant and 
symptomatic occurrences of misinformation and disinformation in 
foreign policy. The thematic foreign policy focus is on the Caucasus 
region and Russia. The examples analyzed were found in both the 
legacy media and on social media. They were produced by 
authorities/politicians, journalists/media, diplomats, experts and fact-
checking/debunking initiatives within the EU in general, and in 
Czechia, Hungary, Poland and Slovakia, collectively known as the 
(“Visegrad Four”) or (“V4”). The examples found, in particular, those 
including coverage, commentaries and analyses of the 2008 Georgian-
Russian war and the Smolensk air crash in 2010, were then compared 
with the most recent legislative initiatives aimed at targeting “fake 
news” (misinformation and disinformation) or freedom of speech on 
social media in these countries. 

On the one hand, there are peculiar cases of foreign policy issues 
that have been misinterpreted. This misinterpretation, understood 
either as misinformation or disinformation,  is being kept unchanged 
and continues to be further disseminated within specific foreign policy 
discourses among specific groups of stakeholders. 

On the other hand, there have been interesting correlations 
identified between these foreign policy misinformation and 
disinformation tendencies, and the approaches towards tackling 
misinformation and disinformation at more general levels. In essence, 
the more the authorities produce or disseminate misinformation and 
disinformation, the less they are willing to tackle misinformation and 
disinformation in their regulatory approaches. 

Initially, there was a radical trend favoring freedom of speech on 
platforms in both Hungary and Poland. However, there is a specific 
case in Czechia where any regulation of free speech on platforms is 
seen in the context of prioritizing freedom of speech in general. Thus, 
these findings uniquely bridge foreign policy events and regulatory 
policies in more than a decade, and do so with a focus on both domestic 
and foreign issues. 

There are rather significant theoretical (academic) and political 
(foreign policy) implications originating from this study. For the 
former, there are implications for media/journalists and foreign policy 
analysts, and for the latter, there are implications for politicians and 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   83 

diplomats. There are general legal issues to tackle for lawyers 
interested in international law and regulatory legislation. Specifically, 
how should foreign policy misinformation and disinformation 
produced by national authorities, including Parliament, be analyzed 
from a legal perspective? Accordingly, the study presents several 
follow-up research questions that have been identified but not yet fully 
explored. 

 
I.   INTRODUCTION 

 
Following the Russian invasion of Ukraine, there was a rather 

quickly introduced EU-wide ban on five Russian media outlets 
operating within the EU.1 The explanation offered was that: “Russia 
uses all these state-owned outlets to intentionally spread 
propaganda and conduct disinformation campaigns, including about 
its military aggression against Ukraine.”2 Clearly, within international 
communication, the major attention is focused on the impact of malign 
foreign actors on the domestic and foreign policy of EU Member 
States3 (“EU M.S.”), and other liberal democracies, including, for 
example, Ukraine.4 

Only occasionally are international or nationwide media from 
liberal-democratic countries mentioned as producers or disseminators 

 
1 Initially, the first Russian media outlets banned were RT English, RT UK, RT 
Germany, RT France, and RT Spanish, subsequently Rossiya RTR/RTR Planeta, 
Rossiya 24/Russia 24, TV Centre International were also banned. See Council of 
the European Union Press Release, EU Imposes Sanctions on State-Owned Outlets 
RT Russia Today and Sputnik’s Broadcasting in the EU (Mar. 2, 2022, 12:40 PM), 
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-
sanctions-on-state-owned-outlets-rt-russia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-
the-eu/; Counsel of the European Union, EU Sanctions Against Russia Explained, 
https://www.consilium.europa.eu/en/policies/sanctions/restrictive-measures-
against-russia-over-ukraine/sanctions-against-russia-explained/#individual. 
2 See Counsel of the European Union, EU Sanctions Against Russia Explained, 
https://www.consilium.europa.eu/en/policies/sanctions/restrictive-measures-
against-russia-over-ukraine/sanctions-against-russia-explained/#individual. 
3 See, e.g., Ireneusz Ciosek, Aggravating Uncertainty͵ Russian Information 
Warfare in the West, TORUN INT’L STUD. 57, (2020). 
4 See generally Elīna Lange-Ionatamišvili et al., Analysis of Russia’s Information 
Campaign Against Ukraine RIGA (2015). 



84   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

of fake news.5 On the other hand, some governments tend to abuse 
citizens constitutional rights if they feel threatened by fake news 
producers. 

Foreign policy thinking, communication, and execution face legal, 
constitutional, and empirical-practical problems. These problems are 
often associated with controversial definitions and labeling of large 
amounts of news, speeches, statements, or calls as being, partly or 
wholly based on, fake news or disinformation/misinformation. There 
are many academic and country-specific policy debates and studies 
about proper approaches to regulating either social media (as a major 
source or the main disseminator of disinformation and misinformation) 
or regulating “fake news” in general.6 However, a paradoxical 
problem, usually ignored—but certainly exists—that deserves more 
systematic academic attention is that there is an issue of production 
and dissemination of disinformation/misinformation, or indeed, mal-
information, produced by the EU M.S., the EU authorities, experts, 
journalists/media, and ironically, fact-checking initiatives themselves 
within the foreign policy field. This is the key issue discussed in this 
article. There is somehow sidelined an issue of more systematic 
production and/or dissemination of sometimes rather fundamental 
misinformation, disinformation, and mal-information in foreign policy 
thinking, policymaking, and analysis by governmental authorities, 
experts, media, and fact-checking initiatives. Still, as the Russian 
invasion of Ukraine demonstrates, foreign policy is in no way an 
unimportant issue for smaller or medium-sized states. Moreover, some 
foreign policy issues such as those in the Caucasus region, or those 
with a focus on Russia, are either blurred for local audiences (e.g. 

 
5 See Adrian-Viorel Dragomir et. al., An Analysis of the Events that Led to the 
Exacerbation of the Black Sea Crisis in the Last Decade and the Role of 
Disinformation and Misinformation, 66  INTERNAL AUDITING RISK & MGMT. 1, 28 
(2022) (Monthly brief no. 16–EDMO fact-checking network argued “A new anti-
Russia disinformation narrative emerged in September, with many false news 
reports exaggerating or caricaturing the phenomenon of young Russian males 
fleeing the country to escape the mobilization.”). 
6 See Amy Kristin Sanders, et. al., Stemming the Tide of Fake News: A Global Case 
Study of Decisions to Regulate, 8 No. 2 J. INT’L MEDIA & ENT. L. 203, 207 (2019); 
See also Andrei Richter, Fake News and Freedom of the Media, 8 No. 1 J. INT’L 
MEDIA & ENT. L. 1, 1-3 (2018); Andrej Školkay, An Exploratory Study of Global 
and Local Discourses on Social Media Regulation, 10 GLOB. MEDIA J. GERMAN 
EDITION (2020). 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   85 

Georgia-Russia War of 2008) and/or they are politically or 
ideologically interpreted and thus instrumentalized (e.g. the Smolensk 
air crash in 2010). Most often, audiences get familiar with these foreign 
policy issues through media reporting, or increasingly, through 
discussions on social media. 

These issues are perhaps even more pronounced in democracies 
that slide towards autocracies, and/or within ideologically conservative 
regimes such as Hungary and Poland. For example, the public service 
media (“PSM”) in Poland are often seen as disseminating fake news, 
or in old terms, pro-governmental propaganda.7 This can be seen in a 
rather bizarre criminal defamation court case in 2019 where PSM TVP 
(“Polish Television”; one of the key TV stations in Poland) 
unsuccessfully sued a law professor who criticized a group of the 
Polish media as “Goebbels media.”8 Similarly, in Hungary, the 
government and its affiliated entities (including pro-governmental 
PSM) are seen by some observers as an occasional source of fake news 
or even producers and certainly disseminators of disinformation 
campaigns.9 

In the case of Hungary, “the channels used to distribute pro-
government propaganda . . . are not automated Twitter bots or 
untraceable Facebook accounts, but media outlets supported with 
government money, including widely read newspapers dependent on 
state advertising, online news sites teeming with government-funded 
banners, and morning talk shows on the public television channel.”10 

 
7 See Andrzej Krajewski, Monitoring of the 2019 European Parliament Election 
Campaign in the Main News Programme of Polish Public TV, CITIZENS 
OBSERVATORY (2019); Krzysztof Bobiński & Andrzej Krajewski, Polish Public 
Television: Propaganda Instead of News, TOWARZYSTWO DZIENNIKARSKIE (Mar. 
28, 2022), http://towarzystwodziennikarskie.pl/en/2022/03/28/polish-public-
television-propaganda-instead-of-news/. 
8 Daniel Tilles, Polish State TV Loses Case Against Law Professor Who Described 
it as “Goebbels Media”, NOTES FROM POL. (Dec. 7, 2022), 
https://notesfrompoland.com/2022/12/07/polish-state-tv-loses-case-against-law-
professor-who-described-it-as-goebbels-media/. 
9 See Patrik Szicherle & Péter Krekó, Disinformation in Hungary: From Fabricated 
News to Discriminatory Legislation, HEINRICH BÖLL STIFTUNG (June 7, 2021), 
https://eu.boell.org/en/2021/06/07/disinformation-hungary-fabricated-news-
discriminatory-legislation. 
10 Márton Bede, Analysis: Hungarian Taxpayers Fund Unique ‘Fake News’ 
Industry INT’L PRESS INST. (Jan. 1, 2021), https://ipi.media/analysis-hungarian-
taxpayers-fund-unique-fake-news-industry/; Attila Bátorfy & Ágnes Urbán, State 



86   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

In that sense, the Hungarian model is unique in the EU in that it is 
government-managed and government-funded. Finally, “the fact that 
the Orbán government has . . . gradually silencing independent media 
makes this model especially terrifying and effective.11 

It is precisely this paradoxical international and regional political 
and media context that makes this comparative exploratory study of 
disinformation/misinformation/mal-information in foreign policy 
discourses of Czechia, Hungary, Poland and Slovakia both needed and 
challenging. How is it possible that Hungary and Poland, countries that 
had been seen as forerunners in political and economic reforms in the 
1990s, currently seem to be so much involved in producing and/or 
disseminating foreign policy misinformation and disinformation at 
governmental and pro-governmental (media sector) levels? But do 
Czechia and Slovakia fare much better here, or can one identify 
disinformation and misinformation with a focus on foreign policy in 
these countries produced by authorities, and in the media sector, too? 
And if the latter is the case, what does it tell us about this issue? 

Additionally, as will be shown, and perhaps expected, there are 
many challenges with respect to the correct interpretation of events and 
policies that concern foreign policy towards Russia or of Russia 
towards its neighbors. This interpretation issue was, until the Russian 
invasion of Ukraine in 2014, perhaps the most pronounced in the 
Caucasus region, and from the perspective of the EU M.S., in Poland 
and Hungary. At a very practical level, in some countries, perhaps 
ironically, “Government propaganda, media concentration, self-
censorship and the failure of the democratic left are more of a threat 
than the global “fake news” as put by Aleksandra Eriksson in 2018.12 

This article further discusses these issues in the following parts. 
Initially, it further clarifies the research questions, the methodology 
used, and the case selection procedure. Then, it reviews previous 
research on the topic(s). This review could be done in a limited way 
only because there is no specific research that covers selected issues 
here in a systematic comparative way, or indeed, in all covered 
research fields.  Moreover, this review could be done from many 

 
Advertising as an Instrument of Transformation of the Media Market in Hungary, 
36:1 EAST EUR. POL. 44, 49-50 (2020). 
11 Id. 
12 Aleksandra Eriksson, The Pitfalls of Censoring Fake News, 2 VISEGRAD INSIGHT 
40 (2018). 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   87 

different perspectives. Therefore, this section contains only a single 
controversial issue for an in-depth discussion. 

What follows explains how fake news, hoaxes, disinformation and 
misinformation are understood and defined (either legally, or in 
professional-political discourses) in V4 countries. This allows us to 
understand why there have been different approaches chosen to malign 
threats alleged to be the same.  Additionally, the author discusses 
different roles of local initiatives against fake news/misinformation / 
disinformation in V4, as well as tentatively discusses identified 
(officially or unofficially, or explicitly versus tacitly) major sources 
that have been labeled as originators of fake news, 
misinformation/disinformation in V4 countries. In particular, this 
overview allows us to understand why individual governments have 
enacted (or did not enact) certain regulatory measures and legislative 
initiatives against fake news, misinformation/disinformation. 

What follows is a major part of this contribution—selected 
symptomatic examples of misinformation, disinformation and mal-
information produced and/or disseminated by authorities, 
journalists/media, diplomats, experts and fact-checking/debunking 
initiatives. These examples raise the question of how it is possible that 
some untrue interpretations of well-known international events exist 
and are unchallenged. Finally, the author concludes with an analytical 
interpretation of these complex findings and provide suggestions for 
follow-up research,  including topics for more specific and/or in-depth 
research. 

 
II.  RESEARCH QUESTIONS, METHODOLOGY AND THE CASE SELECTIONS 

PROCEDURE 
                             

This comparative research is based on a case study methodology 
and exploratory approach.13 For the case studies, a relatively 

 
13 See Exploratory Research: Types & Characteristics, QUESTION PRO (June 7, 
2023, 4:30 PM), https://www.questionpro.com/blog/exploratory-research/  
(“Exploratory research is defined as a research used to investigate a problem which 
is not clearly defined. It is conducted to have a better understanding of the existing 
problem, but will not provide conclusive results. For such a research, a researcher 
starts with a general idea and uses this research as a medium to identify issues, that 
can be the focus for future research. An important aspect here is that the researcher 
should be willing to change his/her direction subject to the revelation of new data 
or insight.”). 



88   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

homogenous sample was selected—four democracies in Central-East 
Europe that are part of a loosely defined regional foreign policy lobby 
group—the V4. As mentioned, the members of this informal lobby 
group are Czechia, Hungary, Poland, and Slovakia. The V4 self-
defines its purpose as “to work together in a number of fields of 
common interest within the all-European integration.”14 

Moreover, the selection of this foreign policy lobby group is 
relevant from the point of methodology, since it allegedly represents a 
rather homogeneous sample. This can be confirmed further by V4’s 
self-description that they “have always been part of a single 
civilization sharing cultural and intellectual values and common roots 
in diverse religious traditions, which they wish to preserve and further 
strengthen.”15 However, as will be documented herein and already 
documented at the level of national regulatory authorities,16 
approaches to tackle fake news/misinformation/disinformation in 
these four countries are significantly heterogenous, in spite of 
allegedly shared cultural values. The Hungarian government holds a 
radically different—less radical and the least anti-Russian foreign 
policy within the EU. In contrast, there is the most anti-Russian foreign 
policy in Poland, which is certainly the most radical within V4 and 
possibly within the EU, too (maybe with the exceptions of the Baltic 
states). This juxtaposition of the two countries actually puts this case 
selection into the category of the most diverse cases. 

As is typical for an exploratory approach, the goal of this 
contribution is to identify problems, clarify concepts, and suggest 
hypotheses.17 By ‘identify[ing] problems’ the author searches to 
understand (a) whether and why there is an issue with fake 
news/disinformation/misinformation in foreign affairs within V4 
bloc?; (b) How serious is this issue—are there extreme cases of 
/disinformation/misinformation found in foreign policy in V4 
countries?; (c) Can the main sources of important fake 
news/disinformation/misinformation in this area be, (e.g., 

 
14 About the Visegrad Group, VISEGRAD GROUP, 
https://www.visegradgroup.eu/about (last visited May 31, 2023). 
15 Id. 
16 Andrej Školkay, Social Media Regulation from the Perspectives of National 
Media Regulatory Authorities in V4, 14 MEDIÁLNÍ STUDIA, 188 (2020). 
17 See PERTTI ALASUUTARI, ET AL., THE SAGE HANDBOOK OF SOCIAL RESEARCH 
METHODS 2 (2009). 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   89 

governments, parliaments, diplomats, media, etc.?); (d) If this is so, 
how is it possible that fake news/disinformation/misinformation are 
produced not only by “foes,” but also by those players (e.g. 
governments or ministries of foreign affairs) where one would not 
expect that to be the case in a liberal democracy?) (e) What possible 
lessons can be learned? 

The term “clarifying concepts” requires the following inquiries: (a) 
What is the definition of fake news/disinformation/misinformation? 
(b) Who defines the terminology for fake news 
/disinformation/misinformation and their producers, and on what 
criteria within the selected countries chosen for the study? (c) What is 
meant by “vulnerability” to foreign (specifically, Russian) influence? 

 By “suggesting hypotheses,” the author aims to tentatively answer 
at least some of the above-mentioned questions. There is some 
hypothesis suggesting—that there exists some contextualized and 
temporal direct relationship between enforcing freedom of speech on 
platforms while, at the same time, believing in some conspiratorial 
tendencies and promoting/disseminating misinformation. Be that as it 
may, as it is typical for exploratory research, one ends up with more 
questions than answers—thus providing a fertile research ground for 
more qualitative or quantitative follow-up research. 

As mentioned, the issues of fake news and 
hoaxes/disinformation/misinformation have become politically and 
scientifically relevant not only regionally, but also at the EU level. 
However,  there is a relative lack of interest and a related paucity of 
academic analysis of the local production of misinformation and 
disinformation at the high political level. In any case, these issues are 
usually tackled as single case studies, and discussed from the 
perspectives of psychology or history, and tend to be rather descriptive. 
The author mentions such examples when discussing the Smolensk 
tragedy. This, in turn, justifies the use of the exploratory and 
comparative approach. It is the task of science, as well as the strength 
of democracy, to have a critical look at its own failures. Finally, the 
Russian invasion of Ukraine highlights the importance of foreign 
policy based on factually correct information and analysis. 

It should be mentioned that the author uses the terms fake news, 
hoaxes, disinformation or misinformation, and mal-information as, by 
and large, synonyms throughout the article (with conceptual 
differences specified if needed and possible). This is so because 



90   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

sometimes it is difficult to argue whether one item should be called 
misinformation, disinformation, mal-information, or a hoax. For 
example, it can be rationally assumed that some Polish politicians 
honestly believe that the Russian state caused the Smolensk tragedy. 

                                                  
A. Previous Research on The Topic: Challenging “Vulnerability” 

Concept 
 

Considering the complexity and scope of this exploratory analysis, 
there are many possible ways to approach this overview. On the one 
hand, there was no identified comparative research with this specific 
focus (topics, geography, actors, time span, etc.). On the other hand, 
some of the discussed topics (e.g., the Georgia-Russia War, and the 
Smolensk Tragedy) have been extensively researched and discussed. 
Therefore, also due to space limitations, just one specific issue that 
seems to be relevant for a comparative focus and that broadens our 
knowledge (if reviewed critically) has been included in this review 
part. This so-called “Vulnerability Index” defines and identifies 
vulnerability towards foreign malign influence. If correct, such data 
may be found very useful for this type of analytical comparative study. 
In 2021, the Vulnerability Index, analyzed “the vulnerabilities” of 
selected countries towards foreign malign influence in five 
dimensions: public attitudes, political landscape, public 
administration, information landscape, and civic and academic space.18 

Although this article primarily deals with domestic production, 
dissemination and interpretation of selected foreign policy narratives, 
this index (and other further cited similar indices) is still useful as an 
anchoring tool. However, the author interprets “anchoring” here 
differently than the authors of the Index. It should be perhaps corrected 
that this Index is not so much about “vulnerability.”19 In the author’s 
interpretation, it is specific to the Hungarian case and is about the 
increased level of tolerance or even symbiosis (congruence) between 
the discourses and policies in two (or more) countries (in this case, 
Hungary and Russia, and to lesser degree China). In that sense, it could 

 
18 See VULNERABILITYINDEX, http://www.vulnerabilityindex.org/ (last visited June 
20, 2023). 
19 Id. (explaining vulnerability is understood as “the quality or state of being 
exposed to the possibility of being attacked or harmed, either physically or 
emotionally”). 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   91 

perhaps be called the “Congruence Index.” This important difference 
in the terminological specification (in contrast to the original authors’ 
perception) reflects indicators used (as cited above, with the important 
impact of the political landscape and public administration) as well as 
reflects in general rather skeptical long-term research results on the 
possible direct impact of propaganda of any type. For example, an 
important variable is missing in this index—general quality and 
quantity of foreign news as perceived by experts, the public, or ideally, 
as presented in qualitative and qualitative studies. On the other hand, 
there are some indicators whose analytical usefulness may be seen as 
questionable—e.g., cyber security capacity.20 

There are other indicators that would benefit from revisions, too. 
For example, within the cumulative indicator “Perception of Russia,” 
there are sub-indicators: “Russian military is better,” “Russia provokes 
conflicts,” “Russia is aggressive,” and “Russia is a threat.” First, it is 
strange that there is only one sub-indicator for China—“China is a 
threat.” Second, on what basis can an average analyst or non-expert 
assess Russia´s military abilities/qualities? Similarly, what is the 
difference between the last three sub-indicators (provokes conflicts, 
aggression, and a threat)? Be that as it may, how can one correctly 
assess whether Russia is aggressive when there are indeed wide 
misperceptions of some key recent relevant and related historical 
events? Third, it would be interesting to have included a sub-indicator 
such as “Russia is a political model to follow,” which would possibly 
be a better indicator of how vulnerable countries are to Russia’s (or 
China’s) influence. Additionally, there are many other variables and 
indices that would also deserve critical discussion. 

On a scale of 1-100 (0 is the most resilient and 100 the most 
vulnerable) the Vulnerability Index revealed the vulnerabilities 
towards Russia´s and Chinese´s influence in Czechia (at 29 points), 
Slovakia (at 32) and Hungary (at 44) (data for Poland was 
unavailable)..21 An earlier Vulnerability Index, in 2017  identified 
Hungary (at 57 points) as the most vulnerable country, closely 
followed by Slovakia (51), then followed with distance by both 

 
20 See generally Vulnerability Index 2021, GLOBSEC (2021), 
http://www.vulnerabilityindex.org/downloads.html/Globsec_VI_Methodology.pdf. 
21 See VULNERABILITYINDEX, supra note 18. 



92   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

Czechia (38) and Poland (30).22 Similarly, based on a different 
methodology, the Kremlin Influence Index, also in 2017  identified 
Hungary (61) (compared with Czechia-48, Georgia-54, and Ukraine-
49) as the most vulnerable country to the capacity of Russia to 
influence (initiate, change) the processes in the information space 
(production, exchange and consuming of information).23 

The author  considers all these indices to be more likely indicators 
of discourses and policy congruence rather than indicators of 
vulnerability or as a source of influence in the process of information 
elaboration. Based on this brief critical overview and 
conceptual/terminological clarifications, one can assume that Hungary 
is not that suspectable to foreign malign influence. Rather, one can 
assume that foreign policy issues may be most often and/or most 
successfully internally instrumentalized in Hungary for 
misinformation and disinformation purposes (aiming primarily at 
internal audiences) by local actors. 

But why is there a relatively and comparatively high congruence 
with Russian foreign policy in Hungary, as seen in domestic 
instrumentalization? The answers to this fundamental question differ. 
For example, William Nattrass argues that Hungary’s “pro-Russia” 
stance is the result of historical and recent political factors, many of 
which have been shaped by Orbán himself.24 Others include the energy 
dependency and the political model of Russia´s illiberal state as the 
reason for Orbán´s positive (or at least not as critical) attitude towards 
Russia.25 Professor Péter Krekó, director of the Political Capital 
Institute, found four main factors here: “energy ties, business deals and 
corrosive capital, intelligence penetration, and information 

 
22 Daniel Milo & Katarína Klingová, Vulnerability Index: Subversive Russian 
Influence in Central Europe, GLOBSEC (2017), 
https://www.globsec.org/sites/default/files/2017-08/globsec-vulnerability-
index.pdf. 
23 Tamar Kintsurashvili et al., Kremlin Influence Index, MEDIA DEV. FOUND. 
(2017). 
24 See William Nattrass, Hungary’s ‘Pro-Russia’ Stance Was Inevitable, POLITICO 
(Sept. 15, 2022, 4:04 AM), https://www.politico.eu/article/hungary-pro-russia-
stance-inevitable/. 
25 See Amanda Coakley,  Putin’s Trojan Horse Inside the European Union, 
FOREIGN POLICY (Aug. 3, 2022, 11:09 AM), 
https://foreignpolicy.com/2022/08/03/hungary-orban-russia-conservative-politics/. 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   93 

influence.”26 Others see this as just the distinct foreign policy path that 
was announced by the Hungarian Ministry of Foreign Affairs in 2012 
to pursue a multivector diplomatic and economic foreign approach 
based mainly on the economic interests of Hungary’s—so-called 
“Eastern Opening.”27 

Some authors rightly point to the increased vulnerability, but as a  
result  of chosen policies: “What the Hungarian government could 
really offer in return for the Chinese and Russian diplomatic support 
and some of these business deals favoring governmental oligarchs was 
increased vulnerability, starting with the Hungarian public sphere and 
ending with national security issues.”28 Indeed,  Balázs Orbán, political 
director to Prime Minister Viktor Orbán, has written in his book that 
Germany, Russia, USA, and China, together with Turkey (understood 
as historical Ottoman Empire) have been the most significant partners 
of Hungary.  Moreover, among the key ideas he expressed that “states 
pursue their own interests” and “the most important actors in foreign 
policy are states.”29 

Within this context, it may be true that the most disinformation 
during the elections campaign before the 2019 European Parliament 
elections among EU member states was disseminated in Hungary.30 
This trend seemed to continue in Hungary, where news spread by the 
Russian media was often picked up without any criticism by the media 
in Hungary.31 It also should be explained that the Russian media does 

 
26 Péter Krekó, Russian Influence in Hungary, ING2 Committee Hearing on 
Russian Interference in the EU: The Distinct Cases of Hungary and Spain, 
EUROPEAN PARLIAMENT (Oct. 27, 2022). 
27 Zsuzsanna Végh, Hungary’s “Eastern Opening” Policy Toward Russia, 24 INT’L 
ISSUES & SLOVAK FOREIGN POL’Y AFF. 47 (2015); István Tarrósy & Zoltán Vörös, 
Hungary’s Global Opening to an Interpolar World, 28 POLITEJA 139 (2014); Abby 
Innes, Hungary’s Illiberal Democracy, 114 CURRENT HISTORY 95 (2015). 
28 Lóránt Győri, Hungary Gives Up Its Fierce Pro-Kremlin Stance At Last, 
VSQUARE (Mar. 3, 2022), https://vsquare.org/hungary-gives-up-its-fierce-pro-
kremlin-stance-at-last/. 
29 BALÁZS ORBÁN, THE HUNGARIAN WAY OF STRATEGY 180-182 (2021). 
30 See Lóránt Győr, Putin’s Propaganda came from the Hungarian Government 
Media in the EP Campaign, ATLATSZO (May 24, 2019), 
https://pcblog.atlatszo.hu/2019/05/24/putyin-propagandaja-szolt-a-hazai-
kormanymediabol-az-ep-kampanyban/. 
31 Kafkadesk Budapest Office, Meet Lakmusz, the Fact-checking Squad Debunking 
Fake News in Hungary,  Kafkadesk (Feb. 3, 2022), 



94   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

not play a significant role in any dissemination of Russia´s preferred 
narratives among foreign audiences. Rather, they are a source of 
narratives for the local pro-Russian media, in particular fringe media.32 
It is useful to cite an expert opinion that, although not focused 
specifically on the Hungarian situation, it is quite helpful here: 
 

The media, described as a tool of “Russian 
propaganda,” do not offer much more as an alternative 
than support for some of the Kremlin's power moves 
abroad, for example in Syria or Ukraine. They do not 
present the existing model of political and socio-
economic organization in the Russian Federation as a 
positive alternative. On the other hand, they concentrate 
various frustrations of a large part of the public, either 
from socio-economic development or from the wars led 
by the US and other Western states in various parts of 
the world, the legitimacy of which is at least 
questionable.33 
 

The argument is that Hungarian authorities tolerate “alternative” 
fringe news outlets, including those produced by foreign actors (e.g., 
Russia), precisely for identified reasons. This is simply because the 
Hungarian authorities and Hungarian pro-governmental media, 
occasionally instrumentalize these sources, and moreover, they 
themselves are involved in the production of misinformation and 
disinformation. Perhaps most importantly, the government enforces 
foreign affairs policies and communications that are more in line with 
(or less critical to) policies of certain foreign actors than in the other 
three V4 countries (or the EU as such). 

Indeed, there are many studies, some already cited (including the 
Vulnerability Index that uses data from the V-Democracy Index), that 
point to misinformation and disinformation produced by authorities 

 
https://Kafkadesk.Org/2022/02/03/Meet-Lakmusz-The-Fact-Checking-Squad-
Debunking-Fake-News-In-Hungary/. 
32 See Kintsurashvili, supra note 23, at 8. 
33 Juraj Marušiak, Not Only About Russian Propaganda, PRAVDA (Jan. 3, 2017, 
8:00 AM), https://nazory.pravda.sk/analyzy-a-postrehy/clanok/415537-nielen-o-
ruskej-propagande/. 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   95 

and pro-governmental outlets in Hungary and Poland.34 Even more so, 
“fake news accusations have been instrumentalised as a discursive 
strategy to discredit the rival understanding of ‘good journalism.’”35 
There has also been, for over a decade, a Polish PiS (Law and Justice) 
party “promoting a heterodox explanation model for the Smolensk 
tragedy—in other words, a conspiracy theory.”36  What matters is that 
for this phenomenon, indeed, congruence or self-induced vulnerability 
(to irrational thinking lead by emotions in the Polish case) is a better 
word than vulnerability. It is not just a matter of the words used—it is 
a totally different analytical concept and perspective. It is a 
paradigmatic change. One can indirectly support this novel finding 
(and suggested terminological corrections as well as resulting in 
different analytical interpretations) with results from a comparative 
survey and three country-specific national surveys. 

The first survey shows attitudes towards Ukrainian refugees. Only 
Polish respondents showed a more generous approach towards them 
(only 15% would allow “none or only a few”). This “negative” data for 
Czechia, Hungary and Slovakia was actually identical (and as different 
from Poland): approximately 40%.37 The more ambiguous question 
(“satisfaction with government actions towards Ukrainian refugees”) 
showed more diverse results: Slovakia (3.7 out of 10), Czechia (4.1), 
Hungary (5.2) and Poland (5.5). It is unclear whether governments 
were doing enough or should do more. Finally, there was a question 
about the moral duty to (help) Ukraine/Ukrainian refugees. Perhaps 
surprisingly, the majority of Hungarians (59%) felt they have 
somewhat of an extreme duty towards Ukraine, in contrast to about a 
third of Czechs and Slovaks each. Poles were somewhere in between, 

 
34 See, e.g., Patrik Szicherle & Péter Krekó, Disinformation in Hungary: From 
Fabricated News to Discriminatory Legislation (June 7, 2021), 
https://eu.boell.org/en/2021/06/07/disinformation-hungary-fabricated-news-
discriminatory-legislation. 
35 Péter Bajomi-Lázár & Kata Horváth, Two Journalistic Cultures in One Country. 
The Case of Hungary in the Light of Journalists’ Discourses on Fake News, 
JOURNALISM PRACTICE (2023), 
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17512786.2023.2223173. 
36 ALOIS STREICHER, TRUTH AND FICTION: CONSPIRACY THEORIES IN EASTERN 
EUROPEAN CULTURE AND LITERATURE 297 (2020). 
37 Lenka Dražanová & Andrew Geddes, Attitudes Towards Ukrainian Refugees and 
Governmental Responses in 8 European Countries, ASILE (Sept. 6, 2022),  
https://www.asileproject.eu/attitudes-towards-ukrainian-refugees-and-
governmental-responses-in-8-european-countries/. 



96   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

reaching about 45%. Clearly, the attitudes of Hungarians towards 
Ukrainians do not show any impact or susceptibility to Russian 
propaganda..38 

The second survey, in July 2022  showed that more than half of 
Slovaks would welcome a military victory of Russia over Ukraine in 
autumn 2022.39  The third survey from September 2022 (based on a 
different methodology) showed that 47% of Slovak respondents would 
prefer the victory of Ukraine while the victory of Russia would prefer 
only 19% of respondents.40 It is unknown what would be the results 
for Hungary, but this national data (although a bit inconsistent), as well 
as already available comparative data, questions the hypothesis about 
the higher vulnerability of Hungarians (or Hungary, for that matter) 
towards foreign misinformation. This can be confirmed in other 
surveys, too. For example, the April-May 2022 survey found that 
Ukraine and Russia were both quite negatively perceived and judged 
by Hungarians, with Ukraine perceived more favorably.41 

The lesson from this overview is that, apparently, there is an 
analytical confusion or unacknowledged conceptual merger between 
“vulnerability” and “congruence.” Congruence suggests a more active 
approach and, in effect, a policy choice. It also suggests the limited 
impact of propaganda (or fake news and disinformation). In contrast, 
vulnerability paints rather passive actors, possibly a huge impact of 
propaganda, and limited foreign policy choices. In general, there 
appear to be rather questionable variables used for various indices. 
Many of these variables expect in-depth knowledge in many different 
areas—which is an unrealistic goal. Moreover, sometimes 
contradictory, or at least of little consistency, the results from public 

 
38 The study surveyed a combined total of 8525 respondents in the eight countries 
between May 25th and June 6th 2022 with nationally representative samples of 
approximately 1000 respondents. 
39 Michal Hudec, Most Slovaks Want Russia to Win Ukraine War, EURACTIV 
(Sept. 14, 2022), https://www.euractiv.com/section/politics/short_news/most-
slovaks-want-russia-to-win-ukraine-war/. 
40 Lukáš Kovalčík, Vojna na Ukrajine: Takmer štvrtine Slovákov je jedno, kto 
zvíťazí. Alarmujúci je aj počet ľudí, ktorí fandia Rusku, STARTITUP (Apr. 10, 
2022), https://www.startitup.sk/vojna-na-ukrajine-takmer-stvrtine-slovakov-je-
jedno-kto-zvitazi-alrmujuci-je-aj-pocet-ktory-fandi-rusku/. 
41 Andrea Szabó & Zsolt Enyedi, Opposition Voters do not Share Their Parties’ 
Pro-Ukraine Stance, TELEX (May 27, 2022, 10:17 AM), 
https://telex.hu/english/2022/05/27/opposition-voters-do-not-share-their-parties-
pro-ukraine-stance. 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   97 

opinion surveys do not contribute to analytical clarity either. This all 
leads to rather controversial analytical conclusions as well and it does 
not promote the best follow-up foreign policy options for those actors 
who follow the original interpretation of this index. In contrast, 
alternative and correct terminology (and change in analytical 
perspective) allows us to frame and explain divergent Hungarian 
findings in a proper analytical and comparative context. 

This pars pro toto overview actually revealed a rather serious 
problem in how the impact of foreign misinformation/disinformation 
or other seemingly relevant factors among some analysts is 
understood.42 

 
III. UNDERSTANDING FAKE NEWS, HOAXES AND DISINFORMATION/ 

MISINFORMATION IN V4 
 

Although V4 countries are seen as culturally homogeneous, there 
have been “drastically different approaches to understanding and 
tackling fake news”43 in the past. There was no clear consensus about 
the best regulatory approaches to social media either.44 In Poland, the 
concept of “disinformation,” has been defined in the Draft Act on the 
Protection of Freedom of Speech in Online Social Networks. 
Disinformation should be understood as “false or misleading 
information produced, presented and disseminated for profit or 
violation of a significant public interest or causing personal injury or 
property damage.”45 In Article 3(6), the draft clearly states that 
disinformation is unlawful. Unlike the EU Code on disinformation, the 
Polish drafter covered not only public damage, but also damage caused 

 
42 The initial partial findings were sent to the key coordinators of Vulnerability 
Index: Dominika Hajdu & Katarína Klingová, however, although the email was 
acknowledged, there was no interest in discussing this issue further. 
43 Maryia Sadouskaya-Komlach, Fake News in Visegrad: Overused and 
Underestimated, GREEN EUR. J. (2018), https://www.greeneuropeanjournal.eu/fake-
news-in-visegrad-overused-and-underestimated/. 
44 See generally Andrej Školkay, Social Media Regulation from the Perspectives of 
National Media Regulatory Authorities in V4, J. FOR CRITICAL MEDIA INQUIRY 
(2020), 
https://www.researchgate.net/publication/342599396_Social_Media_Regulation_fr
om_the_Perspectives_of_National_Media_Regulatory_Authorities_in_V4. 
45 Homeland Defence Act (2022 r. DZ. U. poz. 655). 



98   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

to specific persons.46 In addition, when it comes to public damage 
caused by disinformation, there is only regulation combating the 
dissemination of false information in connection with the election 
campaign as defined in the Electoral Code. 

In Czechia, the Ministry of Interior refers to the “ABC approach” 
when identifying disinformation. There are three criteria: the accuracy 
of factual statements, balance in reporting, and the credibility of the 
sources chosen.47 In contrast, Manipulatori NGO defined 
disinformation as “lying, deceptive, false information that aims to 
influence the judgment and opinion of an individual, several persons 
or the entire society.”48 This definition was adapted and used in annual 
2022 security situation report.49 Furthermore, NGO Manipulatori 
defined fake news as “false, distorted news.” It involves the deliberate 
dissemination of misinformation through traditional or online 
media.”50 Similarly, a hoax is defined as “a deliberately created 
deception masquerading as the truth. In a broader sense, it can also 
mean false news, mystification, alarm news, but also a joke.51 

In Slovakia, the Police defined disinformation indirectly. The 
“main goal of primary disinformation creators was to cause chaos in 
society and undermine trust in the state, which was directly related to 
spread of hatred and mistrust of state institutions. Disinformation has 
become a hybrid tool in a form of attack on the Slovak Republic 
interests as well as the security of its citizens.”52 The 2018 Act on 

 
46 Xawery Konarski, Online Disinformation—How to Understand it and what are 
the Legal Means of Combating it in Poland and the EU, TKP (Apr. 26, 2022), 
https://www.traple.pl/dezinformacja-online-jak-ja-rozumiec-i-jakie-sa-srodki-
prawne-jej-zwalczania-w-polsce-i-ue/; Marcin. Wielec, Criminal Law Aspects of 
Combating Fake News in Poland 1(2) EUR. INTEGRATION STUD. 179-192 (2021), 
https://doi.org/10.55073/2021.2.179-192. 
47 See Ben Nimmo, Identifying Disinformation: an ABC, Inst. of Eur. Stud. (Feb. 1, 
2016), http://aei.pitt.edu/82522/1/PB_2016_01_Ben_Nimmo.pdf. 
48 Disinformation, MANIPULATORI, https://manipulatori.cz/lexikon/dezinformace/ 
(last visited June 1, 2023). 
49 See Ministry of Interior, Ministry of Justice and Ministry of Defence, Analýza 
připravenosti České republiky čelit závažné dezinformační vlně, 2022, at 17. 
50 Fake News, MANIPULATORI, https://manipulatori.cz/lexikon/fake-news/ (last 
visited June 1, 2023). 
51 Hoax, MANIPULATORI, https://manipulatori.cz/lexikon/hoax/ (last visited June 1, 
2023). 
52 Communication and Prevention Department of the Presidium of the Police 
Force, Police Force Report on Disinformation of the Slovak Republic in 2021, 5 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   99 

Cybersecurity includes a definition of “harmful content” as “an 
activity, data or program resource that has or may result in damage or 
threat to security, foreign policy or economic interests of the Slovak 
Republic and is a form of hybrid threat.”53 

In Hungary, interestingly, following the COVID-19 pandemic in 
2020, the local independent media, the opposition and “international 
liberals” became accused of producing fake news by PSM radio. The 
authors called this type of discourse about fake news right-wing and 
populist.54 On the official website, koronavirus.gov.hu, there is a list of 
governmental definitions of which we put two (untrue, panic-inducing 
information type of fake news or prank mostly received by e-mail) into 
Table 1. 

In addition, the National Media and Communication Authority 
(NMHH) defined five hallmarks of fake news in Table 1. [See 
https://perma.cc/4294-U9WT to Access Table]. 

Clearly, there is no consensus on key definitions within V4 
countries. At a governmental level, there are different approaches, 
whether one should use a key label “disinformation” (Poland),  “fake 
news” (Hungary), or “harmful content” (Slovakia).   
 

A.  Initiatives Against Fake News / Disinformation /       
      Misinformation  in V4 

    
Regarding fact-checking and debunking, it should be noted that 

“science supporting its efficacy is at best, mixed.”55 Some even argue 
that the consequences of disinformation can be mitigated, but 
disinformation is not a solvable problem.56 Similarly, some results are 
“inconsistent with a simple hypothesis that fake news crowds out hard 

 
(2022), https://www.minv.sk/swift_data/source/images/slovak-republic-report-
dezinfo-2021.pdf. 
53 National Council of the Slovak Republic (Jan. 30, 2018), https://www.sk-
cert.sk/wp-content/uploads/2018/03/2018_69-Act-on-Cybersecurity.pdf. 
54 Jenő Bódi et. al., Az álhír fogalmának átalakulása a közszolgálati híradóban 
(The changing concept of fake news in public service news. An analysis of 
Hirado.hu’s content on fake news, 2010–2020), MEDIAKUTATO 7-26, (2022), 
https://www.mediakutato.hu/cikk/2022_01_tavasz/01_az_alhir_fogalmanak_atalak
ulasa.pdf. 
55 David Lazer et al., The Science of Fake News, SCIENCE 359 (2018). 
56 See generally BRANDON VALERIANO ET AL., CYBER STRATEGY: THE EVOLVING 
CHARACTER OF POWER AND COERCION (2018). 



100   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

news consumption.”57 In other words, fake news consumption seems 
to be heavily concentrated among a small group of news consumers.58 
Moreover, it seems logical that in heavily polarized political and media 
systems (such as Hungary and Poland) pro-government supporters are 
not necessarily interested in critical opinions that would challenge their 
deeply rooted ideas.59 Nonetheless, there is quite extensive but 
asymmetric network of governmental, private and non-governmental 
initiatives in this area and in this region. The following summary is 
incomplete, but still rather extensive. There is the Central European 
Digital Media Observatory that includes eight partners from Czechia, 
Poland and Slovakia.60 There are  some attempts to employ AI in the 
process of debunking.61 

In Czechia, there are about ten fact-checking initiatives: 
manipulatori.cz, demagog.cz, hoax.cz, Kremlinwatch.eu, 
HlídacíPes.org and Neovlivni.cz.62  There is also a single fact checker 
from AFP.63 Among these, Kremlinwatch.eu, followed by 
HlídacíPes.org and StopFake.cz tackle Russian disinformation. There 
was also a governmental plenipotentiary for disinformation, as well as 
the Centre against Terrorism and Hybrid Threats affiliated with the 
Ministry of Interior. However, this position was abolished in February 
2023. 

 
57 Andrew Guess et al., Selective Exposure to Misinformation: Evidence from the 
Consumption of Fake News During the 2016 U.S. Presidential Campaign, EUR. 
RSCH. COUNS. 26 (Jan. 9, 2018), https://about.fb.com/wp-
content/uploads/2018/01/fake-news-2016.pdf. 
58 Id. 
59 See Luca Bertuzzi & Vlad Makszimov, EU Funds Fact-checking Website in 
Hungary Ahead of Crucial Elections, EURACTIV (Jan. 17, 2022), 
https://www.euractiv.com/section/media/news/eu-funds-fact-checking-website-in-
hungary-ahead-of-crucial-elections/. 
60 See CEDMO, https://kinit.sk/project/cedmo-central-european-digital-media-
observatory/ (last visited Apr. 19, 2023). 
61 About Project, KINIT, https://oznacuj-dezinfo.kinit.sk/ (last visited Apr. 19, 
2023). 
62 See Katarzyna Giereło-Klimaszewska, Political Fact-checking in the Czech 
Republic on the Example of Demagog.cz and Manipulatori.cz Portals. 3(1) 
MEDIATIZATION STUDIES, 115–135 (2019), 
https://journals.umcs.pl/ms/article/view/8364 
63 See Facebook has News Launches Fact-checking in Slovakia and the Czech 
Republic (VIDEO), O MEDIACH, (Feb. 11, 2022), 
https://www.omediach.com/hoaxy/17165-facebook-ma-novinku-na-slovensku-a-v-
cr-spusta-fact-checking-video. 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   101 

In Slovakia, Hoaxes and Scams the Facebook page of the Police 
claims to be the most followed page in Slovakia focused on 
misinformation with almost 150,000 followers in 2023.  One of the 
most common disinformation narratives that it debunked was related 
to foreign affairs that the pandemic is a secret plan by the powerful to 
rule/destroy humanity. Significantly, the 2021 Report raised the issue 
of foreign actors’ involvement: “It is possible that their actions were 
trying to support the foreign policy interests of state powers abroad. 
Foreign state powers tried to spread their narratives through their own 
or befriended media, or fictitious independent activists, often 
communicating in different way within their own state.”64 

In the private sector, there is just a single fact checker from AFP.65  
Additionally, there are also some NGOs that are involved in 
monitoring and debunking as presented in Table 2. 

In Hungary, there has been a fact-checking website named 
Lakmusz since January 2022.66 Interestingly, it was almost 
immediately attacked for “[t]he Soros networks and methods behind 
this project.”67 Earlier initiatives included the investigative journalism 
nonprofit and a watchdog NGO atlatszo.hu.68 The NMHH regards 
increasing consumer (which includes terminologically citizens) 
awareness against misinformation as its primary goal.69 There also was 
a pro-Russian, pro-government Facebook page called Numbers 
(Számok)—the antidote to left-wing fake news, which claims to 
debunk the liberal propaganda/fake news.70 There are 
urbanlegends.hu, and campaigns by buvosvolgy.hu and kekvonal.hu 

 
64 See Communication and Prevention, supra note 52 at 5. 
65 See Martin Hodás, It Verifies Messages for Facebook: You Can Make Up a Hoax 
in 10 Minutes. We Refute Him for Days, ZIVE (May 9, 2020), 
https://zive.aktuality.sk/clanok/146760/overuje-spravy-pre-facebook-hoax-
vymyslite-za-10-minut-vyvraciame-ho-cele-dni/. 
66 See Kafkadesk Budapest, supra note 31. 
67 OJIM, A Hungarian-fact Checker in Partnership with European Commision and 
AFP: Soro’s Shadow (Feb. 14, 2022), https://visegradpost.com/en/2022/02/22/a-
hungarian-fact-checker-in-partnership-with-the-european-commission-and-afp-
soros-shadow/. 
68 ATLATZO, https://english.atlatszo.hu/about-us/ (last visited Apr. 19, 2023). 
69 About Us, NMHH, https://english.nmhh.hu/the-nmhh (last visited July 1, 2023). 
70 See Számok—a baloldali álhírek ellenszere, FACEBOOK, 
https://www.facebook.com/szamokadatok/?locale=it_IT (last visited Sept. 23, 
2023) (announcing termination of its further activities in March 2023, with over 
100,000 followers). 



102   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

(teaching plan, the campaign “recognizing fake news for 17-18 y. 
olds”), oszd okosan (“share wisely,” people can check whether it is 
worth sharing a link), Tudatos Net (Conscious Net), Idea Foundation 
(teaching material), and Álhírvadász (fake news hunter).71 

In Poland, there were eight fact-checking initiatives in 2019 
(Demagog, Konkret24, Demaskator24, Trudat, “Keyboard Warriors”, 
OKO.press, Sprawdzam AFP and Antyfake).72 Among these, the 
majority tackle Russian disinformation. In addition, the Polish 
Platform for Homeland Security (PPHS) was governmental. [See 
https://perma.cc/4294-U9WT to Access Table]. 

The Hungarian case appears to represent the least governmental 
effort to tackle disinformation. Czechia and Slovakia are the most 
active in this area, while Poland seems to be located somewhere in 
between Hungary and Slovakia and Czechia. A major leveraging role 
seems to play the European Commission with its indirect funding of 
new fact-checking and debunking initiatives. This finding supports the 
argument of congruence rather than vulnerability in the case of 
Hungary. This finding is supported by data from Table 3. The data in 
Table 3 strongly suggests that Czechia and Slovakia seem to feel that 
they are the most vulnerable to foreign disinformation campaigns. 
There is a specific and identical situation in both Hungary and Poland. 
Although there are no “alternative” disinformation/fake news-specific 
sources banned or targeted legally, both governments and pro-
governmental media believe and argue that oppositional politicians, 
critical media, and liberals in general produce fake news and 
disinformation. [See https://perma.cc/4294-U9WT to Access Table]. 

 
      B.  Legislation Targeting Fake News and Hoaxes in V4 
 

 
71 Ivan Marinov, Source analysis: Szamokadat.hu, URBAN LEGENDS (Nov. 3, 
2022), https://www.urbanlegends.hu/2022/03/forraselemzes-szamokadatok-hu/; 
Fake News Hunting: Engaging Teenagers in the FakeHunter Game in Libraries, 
KIT hírlevél,  
http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=alhirvadaszat_tizenevesek_bevonasa_a_fa
kehunter_jatekba_a_konyvtarakban (last visited July 1, 2023). 
72 Michał Kuś & Paulina Barczyszyn-Madziarz, Fact-checking Initiatives as 
Promoters of Media and Information Literacy: The Case of Poland, CEJC 2, 249-
265 (2020). 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   103 

Following the Russian invasion of Ukraine in February 2022, in 
addition to the EU-central ban on certain Russian outlets,73 two V4 
countries (Czechia and Slovakia) banned some local news and current 
affairs websites that were seen as—in general and often not in openly 
acknowledged terms—a threat to national security. In local conditions, 
these websites were listed among 262 “controversial” outlets, 
according to the local vigilante initiative.74 However, as it is clear from 
the list, those banned websites were not selected based solely on their 
ranking in this list of controversial websites. It seems that (in addition 
to controversial content) a combination of “intensity” and “popularity” 
was used when considering their blocking. In fact, the official reasons 
used for the temporary ban were not very transparent and supported by 
evidence, and certainly widely seen as controversial from a legal–
constitutional point of view. In short, there were arguments concerning 
the legality of these acts when considering the European Court of 
Human Rights case law. Moreover, it was not certain whether there has 
not been re-introduced (preventive) censorship in both cases, 
especially in the Czech case.75 The Czech Constitution allows limits 
on freedom of expression and freedom to disseminate information only 
under specific conditions laid by the law. This clearly did not happen. 
A non-state body introduced the ban without any legislative support. 

In the Slovak case, the hastily passed law was used, but arguments 
used for banning certain websites were seen as insufficient and 
publicly available evidence justifying that such an approach was 
entirely missing. Interestingly, new temporary legislation passed by the 
Slovak Parliament in 2022 brought more transparency and legality into 
the process, but it could still be seen as a legally constitutionally 
problematic approach. 

 
73 See Press Release, EU Imposes Sanctions on State-owned Outlets RY/Russia 
Today and Sputnik’s Broadcasting in the EU, U.N. Press Release (Mar. 2, 2022),  
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-
sanctions-on-state-owned-outlets-rt-russia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-
the-eu/. 
74 Introduction, KONSPIRATORI, https://konspiratori.sk/zoznam-stranok (last visited 
July 3, 2023). 
75 See Tomáš Munzar, Dezinformace jako výzva pro demokratický právní stát 
v České republice (Jun 29, 2023), Advokátní denník, 
https://advokatnidenik.cz/2023/06/29/dezinformace-jako-vyzva-pro-demokraticky-
pravni-stat-v-ceske-republice/. 



104   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

In contrast, about three years ago, Hungary and Poland showed 
some intentions to find balance in regulating social media (seen as a 
key tool for disseminating fake news and hoaxes). That time, though, 
Poland was aiming more at protecting free speech on social media 
(following the banning of President Trump on Facebook and Twitter—
now X). Interestingly, there was no mention of fake news and hoaxes 
in the Hungarian draft proposal, save for the electoral campaign. 
However, while Hungary remained rather passive in this legal 
initiative, Poland moved further and presented a less radical proposal 
than its initial draft. It allows quicker decision-making than in the 
Slovak case and more protection for individual users against platform 
interventions. 

All in all, the issue of fighting fake news and hoaxes seems to be 
rather relevant. At the same time, it shows rather heterogeneous 
approaches within V4 countries. Moreover, these approaches are seen 
as controversial from regulatory and constitutional perspectives.    
 

1. Poland 
 

There was no specific legislation yet as of late 2022. However, in 
late 2020, the Ministry of Justice drafted provisions that allegedly 
effectively implement the constitutional right of freedom of expression 
and help protect against fake news.76 One interesting aspect of this 
draft legislation was the “John Doe lawsuit” approach. If an unknown 
individual infringed upon someone’s personal rights, he should be able 
to file a lawsuit to protect these rights without naming the defendant. 
To file the lawsuit effectively, it would be enough to cite a URL with 
offensive content, as well as the dates and times of publication and the 
user’s profile name or login. 

However, the 2022 version of the draft act is less radical.77 It 
envisages the appointment of the so-called Freedom of Speech Board, 
which would safeguard the constitutional freedom of expression on 
social networking sites. The Board would comprise law and new media 

 
76 See A Breakthrough Law on Freedom of Expression on the Internet, MINISTRY OF 
JUSTICE REPUBLIC OF POLAND (Dec. 17, 2020), https://www.gov.pl/web/justice/a-
breakthrough-law-on-freedom-of-expression-on-the-internet. 
77 Marcin Wielec, Criminal Law Aspects of Combating Fake News in Poland, 1 (2) 
EUROPEAN INTEGRATION STUD., 179-192 (2021), 
https://doi.org/10.55073/2021.2.179-192. 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   105 

experts and it would be appointed by the lower chamber of the Polish 
Parliament for a six-year term of office, by a 3/5 majority. The draft 
act also provides that if a website blocks an account or deletes a certain 
item, even though its content does not violate/infringe upon the law, 
the user can lodge a complaint with the service provider. The provider 
must confirm that the complaint has been received and it must be 
considered within 48 hours. If the provider dismisses the complaint, 
the user has the right to appeal to the Freedom of Speech Board, which 
will have to make a final decision within seven days. 
 

2. Slovakia 
 

There are two related regulations: Act on Media Services (2022) 
and Cybersecurity Act Update (2022). In the first case, the Media 
Services Board can only take action if potentially illegal content is 
being spread online.78 These include, for example, child pornography, 
extremist materials, posts inciting terrorism or national, racial and 
ethnic hatred, posts denying or approving the Holocaust and crimes 
against humanity, or posts defaming a nation, race or belief. Before 
people turn to the regulatory authority, they must notify the operators 
of the page on which the illegal content is being spread. Of course, the 
operators must also react if they find problematic content on their own. 
Potentially illegal content will be decided by the board's three-member 
senates. If the Board concludes that the content in question is illegal 
and at the same time its dissemination threatens the public interest or 
represents a significant interference with individual rights citizens, will 
issue a decision to prevent its spread. If the platform operators do not 
remove the illegal content and prevent it from spreading further, they 
can be fined between 2,500 and 100,000 euros by the Board. 

In the second case, the National Security Authority (NSA) could 
block (until September 30, 2022) “harmful activity…that causes or 
may cause…serious misinformation.”79 It was possible to block not 
only websites, but also accounts on social networks or communication 

 
78 European Commission Press Release, Commission Welcomes Political 
Agreement on European Media Freedom Act (Dec. 15, 2023).  
79 Dušan Vanek, The Slovak National Security Authority May Be Granted Greater 
Powers Regarding Cyber Security, CMS LAW-NOW, (Mar. 31, 2021), https://cms-
lawnow.com/en/ealerts/2021/03/the-slovak-national-security-authority-may-be-
granted-greater-powers-regarding-cyber-security.  



106   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

platforms. The NSA only acted based on a “reasoned proposal” from 
the state’s security services, for example, the police, State intelligence 
or military intelligence. Blocking (in an updated version) required the 
consent of the Supreme Administrative Court, which had to decide 
within 15 days. Blocking could last for a maximum of nine months. 
The first rules (in operation between the spring and summer of 2022) 
did not even give site operators a chance to defend themselves, for 
example, by removing problematic content and refraining from further 
similar actions. This regulation (in two phases or versions) raised 
several legal questions, including those of a constitutional nature—
whether it re-establishes post-censorship practice in the country. 

It should be explained that this initiative followed the controversial 
ban on selected “alternative” outlets (see Table 3) in March 2022, 
immediately after the Russian invasion of Ukraine in February 2022 
until the end of June 2022. This blocking was widely seen as 
controversial from a legal point of view, specifically, as too vaguely 
justified and in breach of ECtHR case law—OOO Flavus and others 
against Russia.80   

This intervention was done by the NSA and justified vaguely as 
“blocking of harmful activity.” More specifically, it was stated that the 
NSA “has identified harmful activity that can cause serious 
disinformation.” No further specific evidence or arguments were 
mentioned or made available. These were classified as “sensitive” (dô-
verné) and “secret.” The law did not define “serious disinformation.” 
The director of the NSA further justified blocking and its scope, 
arguing that “blocking should be effective, with purpose and adequate 
to possible risks associated with blocking.”81 

 
80 See Peter Šamko, Blocking of Websites and it’s Possible Contradiction with the 
Jurisprudence of the European Court of Human Rights, PRÁVNE LISTY (Feb. 26, 
2022), http://www.pravnelisty.sk/clanky/a1062-blokovanie-webovych-stranok-a-
jeho-mozny-rozpor-s-judikaturou-europskeho-sudu-pre-ludske-prava. Martin 
Husovec, The Current Blocking of Disinformation Sites is Constitutionally 
Problematic. What About That, RUBRIKY (April 22, 2022, 12:32 PM), 
https://dennikn.sk/2818631/sucasne-blokovanie-dezinformacnych-stranok-je-
ustavne-problematicke-co-s-tym/. 
81 Jaroslav Daniška & Juraj Hajko, Director of the NBU: Shutting Down the Main 
News was Justified and Appropriate. We Act on the Basis of One Article, 
ROZHOVORY (Mar. 15, 2022), https://standard.sk/181496/riaditel-nbu-vypnutie-
hlavnych-sprav-bolo-opodstatnene-a-primerane-nekoname-na-zaklade-jedneho-
clanku/?cookie_status=accept. 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   107 

 
3. Czechia 

 
In Czechia there was no specific legislation.82 However, the Czech 

social media users already have the right—as defined in the law on 
Certain Services of the Information Society—to defend themselves 
with a lawsuit against the operator of the social network against the 
unauthorized blocking or deletion of a post. Or, on the contrary, for an 
undeleted post that he feels has been harmed. Yet, it is a relatively 
complicated legal process. 

The responsibility lies with the operator. This responsibility is not 
excluded if the content of the server contains the statement of a third 
party. However, the condition for the emergence of liability is at least 
slight negligence in relation to the illegality of the published 
information. In the case of digital media, the acquirer’s knowledge that 
illegal information is stored on its infrastructure plays a key role. The 
operator must, therefore, usually be notified of the illegality. After that, 
he must delete the information, otherwise, he bears responsibility for 
its content. However, there are types of information whose illegality is 
obvious. In such a case, the operator’s responsibility arises even 
without notification by a third party. An example can be the promotion 
of fascism or a gross insult.                   

In 2019, there was a draft amendment to the Penal Code. According 
to it, operators or administrators of internet platforms with more than 
100,000 users would face up to three years in prison for deleting user 
contributions. This draft law, based on an initiative of an obscure MP, 
did not pass through the Parliament. It should be mentioned that on 
February 25, 2022, the Association CZ.NIC (Združenie CZ.NIC), 
national manager of Czech domains, after the call from Czech national 
security authorities (in particular, National Center of Cybernet 
Operations—Národní centrum kybernetických operací (NCKO), and 
following generally formulated Decision of the Government—not 
legally binding!), blocked eight controversial websites (see the Table 
3). In early March 2022, six more were added to blocked websites. 
Initially, more than twenty  controversial websites were targeted upon 
request by state authorities. 

Both decisions were based on the internal rules of the association. 
Blocking was extended twice for a month and finally ended after three 

 
82 See generally Ministry of Interior, supra Note 49. 



108   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

months. The association asked national authorities to provide a 
relevant court order or decision of the Police or other relevant state 
bodies. No such order or decision was made available. The association 
explicitly stated this was an extraordinary and unprecedented measure, 
subject to regular revisions on a monthly basis. The ending of blocking 
was explained as “there is no immediate threat to national or 
international computer security associated with these domains.”83 

Interestingly, two local NGOs, Otevřená společnost and Institute 
H21, sued the Ministry of Defense in administrative court cases as a 
result of this blocking. They argue that the approach by the state was 
illegal. In their view, blocking was not an independent decision of 
private subjects.84 

There was a brief political discussion about the criminalization of 
disinformation from late 2022 through early 2023. It was based on a 
legal recommendation suggested by Michal Klíma, a governmental 
plenipotentiary for disinformation. However, this idea—as well as the 
plenipotentiary—was dismissed.85 
 

4. Hungary 
 

There was no specific legislation save for similar (but more 
extensively considered)  the Slovak Press Act and the Polish Press Act.  
In other words, there is reference to factually false statements being 
published in any media content.86 Moreover, following the COVID-19 
outbreak, there was a new update to the law on the Crime of 
Scaremongering, that criminalizes the spreading of misinformation 

 
83 Jan Pokorný, Šlápli jsme na záchrannou brzdu. Dezinformační weby musí dále 
řešit vláda, říká ředitel CZ.NIC FiliP, TITLE (Mar. 6, 2022, 3:32 PM),  
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/dezinformace-weby-legislativa-zruseni-
blokovani-propaganda-rusko-cesko-domena_2203061532_pik. 
84 Upřesňující prohlášení k žalobě – Institute H21 a Otevřená společnost X (Jun 16, 
2022), https://www.otevrenaspolecnost.cz/aktuality/8064-upresnujici-prohlaseni-k-
zalobe-institute-h21-a-otevrena-spolecnost-x. 
85 Anna Dohnalová, Klíma končí jako zmocněnec pro oblast médií a dezinformací. 
U vlády ztratil důvěru, Aktuality.cz, (Feb 15, 2023, 2:49 PM), 
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/michal-klima-konci-ve-funkci-zmocnence-pro-
oblast-medii-a-de/r~29719f02ad2711eda25a0cc47ab5f122/. 
86 Miroslava Kernová, Slovakia: Government Pushes Ahead with Ambitious Media 
Reform Program, INTERNATIONAL PRESS INSTITUTE (Oct. 24, 2022), 
https://ipi.media/slovakia-government-pushes-ahead-with-ambitious-media-reform-
program/. 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   109 

deemed to undermine the authorities’ fight against the COVID-19 virus 
with fines up to five years in prison.87 

The Ministry of Justice started drafting a new bill that aims to make 
big platforms comply with the law and operate transparently in 2021.88 
The Ministry of Justice has also set up the Digital Freedom Committee, 
which aims to make the operation of transnational technological 
companies transparent.89 The Committee produced a “White Paper” in 
2020, however, it does not tackle fake news and hoaxes in connection 
with the election campaign. The last session of the Committee was in 
January 2021.90 There was a public promise that a concept (a draft) on 
regulating social media would be prepared by the Ministry of Justice 
and sent to the members of the Committee for review, including 
consultations with the platforms. However, nothing happened for 
almost two years since. The Minister of Justice had a meeting with the 
EC, and they informed her about the possible DSA/DMA regulation, 
and Hungary withdrew its plans to regulate alone.91 

The overview of legislative efforts is presented in Table 4 in a more 
transparent way. This overview also includes related regulations. For 
example, it includes the Slovakia 2022 Act on Publications, which 
allows for the demand of corrections in the case of “untruthful 
statements.” In Hungary, the 2011 Press Act allows for demanding 
corrections to false factual statements published in any media content. 
Similarly, in Poland, the Press Act allows factual correction of 
inaccurate or untrue press material. As mentioned, in Poland, there is 
a law to combat disinformation in connection with the election 
campaign. According to Art. 111 §1 of the Electoral Code, the 
candidate has the right, among other things, to apply to the District 

 
87 See Csaba Gyory, Fighting Fake News or Fighting Inconvenient Truths, 
VERFASSUNGSBLOG (Apr. 11, 2020), https://verfassungsblog.de/fighting-fake-
news-or-fighting-inconvenient-truths/. 
88 See Justice Minister: Govt Preparing Regulation of Big Tech in Hungary, 
HUNGARY TODAY (Jan. 26, 2012), https://hungarytoday.hu/justice-minister-varga-
govt-preparing-regulation-big-tech-hungary/. 
89 See WEBSITE OF DIGITAL FREEDOM COMMITTEE, 
https://digitalisszabadsag.kormany.hu/en, (last visited Oct. 30, 2023). 
90 “White Paper” of the Digital Freedom Committee, FEHÉR KÖNYV 
https://digitalisszabadsag.kormany.hu/download/0/41/a2000/Feh%C3%A9r_k%C3
%B6nyv_EN_20200702.pdf. 
91 See Melinda Rucz, The DSA Proposal and Hungary, DSA OBSERVATORY (Mar. 
11, 2022), https://dsa-observatory.eu/2022/03/11/the-dsa-proposal-and-hungary/. 



110   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

Court for a ban on disseminating such information. Such a request shall 
be examined within 24 hours in a non-administrative procedure. The 
time limit for appealing against such a decision with the Court of 
Appeal is equally short, and the publication of a correction, either a 
reply or an apology, must take place within 48 hours at the expense of 
the obligated party (Art. 11 (3) and (4)). [See https://perma.cc/4294-
U9WT to Access Table]. 

After examining this broader context reflecting governments’ lead 
or supported efforts in tackling misinformation, disinformation and 
mal-information, it may be enlightening to see whether, when, and why 
there was misinformation, disinformation and mal-information 
produced and/or disseminated in or by the legacy media and on social 
media by authorities, journalists, diplomats, experts and fact-
checking/debunking Initiatives in the V4 countries. This is not meant 
to put on the same footing long-term propaganda campaigns in 
captured media in authoritarian countries such as China or Russia. Yet, 
clearly, such reflection may be useful, although it may be painful for 
some involved actors. In any case, it is an interesting exploration from 
an academic research point of view. 
 
IV. MISINFORMATION/DISINFORMATION/MAL-INFORMATION 

PRODUCED OR DISSEMINATED BY JOURNALISTS, DIPLOMATS, 
EXPERTS AND FACT-CHECKING/DEBUNKING INITIATIVES 

 
Essentially, this part focuses on some incorrect (false) descriptive 

and causal ideas (thoughts about how the world works and why) in 
foreign policy. These beliefs can be assessed according to logical 
consistency and factual accuracy. This idea was inspired by the thought 
that: “Some bad ideas masquerade as neutral fact, only to be exposed 
later on. Others worm their way into strategic doctrines, guiding a wide 
range of policies that long outlast the original thought. Good ideas, 
meanwhile, can have bad effects—and bad ideas can be used for 
good.” 92  

Furthermore, this reflects upon the idea that “the concept of 
mistakes is necessarily linked to agents or their choices playing a 
substantial role in negative outcomes, and “on the individual level of 

 
92 Charli Carpenter, When U.S. Foreign Policy Went Wrong, FP, (Jan. 15, 2021, 
10:23 AM), https://foreignpolicy.com/2021/01/15/worst-ideas-past-50-years-
foreign-policy/. 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   111 

analysis, a particularly rich history of scholarship has put mistakes in 
IR down to cognitive biases and limitations of decision-makers.”93 In 
other words, if one assumes that information disorder produced and/or 
disseminated by some journalists or media, experts and diplomats, as 
well as fact-checking and debunking authorities is first of all the result 
of mistakes. Thus, it can be correctly labeled as misinformation. 
However, this assumption is challenged in some cases by persistent 
adherence to some of these mistakes even when confronted with facts, 
as it happened in some further discussed cases. Thus, some actors 
continue to adhere to wrong ideas despite the fact that the opposite 
evidence is available to them and they know about this evidence. One 
can assume they produce disinformation or even mal-information. The 
latter case can be seen as an example of a domestic campaign that 
actually hurts the image of external actors. Many of these examples 
can be illustrated at through coverage and commentaries of the 
Georgia-Russia War of 2008 in the following years. 
  

A. The Georgia-Russia War of 2008 
 

The Georgia-Russia 2008 War is often perceived as a turning point 
when Russia returned to its expansionist imperial foreign policies.94 It 
has been seen as a foreign policy event by many media analysts and 
diplomats. Some analysts did not consider this war to be a turning point 
in Russia’s foreign policies.95 Others agreed that the conflict “may 

 
93 ANDREAS KRUCK, ET AL., POLITICAL MISTAKES AND POLICY FAILURES IN 
INTERNATIONAL RELATIONS 1-30, 33 (2018). 
94 See Jan Eichler, The War Between Georgia and the Russian Federation as an 
Important Milestone, MILITARY OUTLOOK (2019), 
https://www.vojenskerozhledy.cz/kategorie-clanku/ozbrojene-konflikty/valka-
gruzie-ruska-federace; Lukáš Dyčka & Pavel Faus, Arming Georgia in the Context 
of its Efforts to Join NATO 4 VOJENSKÉ ROZHLEDY, 74, 74 (2016);  Oksan  
Bayulgen & Ekim Arbatli, Cold War Redux in US–Russia Relations? The Effects of 
US Media Framing and Public Opinion of the 2008 Russia–Georgia War, 419 
COMMUNIST AND POST-COMMUNIST STUD. 513, 523 (2013); Simbal Khan Russia-
Georgia War and NATO: Implications for European Security, 28/29 STRATEGIC 
STUD. 1, 1-14 (Winter 2008 & Spring 2009). 
95 See generally Jacek Raubo, Wpływ doświadczeń z konfliktu Gruzińsko-
Rosyjskiego z 2008 roku na wizję współczesnego bezpieczeństwa 
miêdzynarodowego; Wybrane pP£Aszczyzny, [The Influence of the 2008 Conflict 
in Georgia on a Modern Vision of International Security], SELECTED ASPECTS 115-
131 (Dec. 2011). 



112   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

have been a turning point, but in a very different direction. It indicates 
the end of the ‘unipolar moment’ and the beginning of a new era in the 
international system, in which the imperative for recognition and 
respect of newly emerging on resurgent powers has come into its 
own.”96 Former Russian president Dmitry Medvedev considers it as 
one of two points of no return in the global order.97 Therefore, this brief 
military conflict deserves a full and in-depth analytical attention. As a 
case study, the Georgia-Russia 2008 war has generated divergent 
opinions among foreign policy experts on who was the aggressor: [See 
https://perma.cc/4294-U9WT  to Access Table]. 

The above overview suggests some surprising findings.98 There is 
no unanimous consensus on a very basic and, at the same time, 
fundamental issue—who shot first? It should not be a problem to 
answer this question if one uses the statements of witnesses, global 
satellite technologies and other intelligence tools and sources. Yet, one 
should know the answer to this fundamental question if he is involved 
in analytical work. In fact, some analysts used rather apologetic or 
ambiguous language. For example, “Georgian troops were ordered to 
restore order in the breakaway region of South Ossetia and launched 
an assault on the city of Tskhinvali, where Russia had a contingent of 
peacekeepers”99 Nonetheless, despite this lack of unanimous 
consensus, most of the analysts more or less clearly and/or indirectly 

 
96 Jorge Heine, The Conflict in the Caucasus: Causing a New Cold War?, 65 INDIA 
QUARTERLY 55, 55 (2009). 
97 Dmitry Medvedev, Points of No Return, IZVESTIJA (Feb. 27, 2023, 12:01 AM), 
https://iz.ru/1475574/dmitrii-medvedev/tochki-nevozvrata. 
98 See 64 Georgia—Conflict with Russia, EU SECURITY AND DEFENCE: CORE 
DOCUMENTS 2008, 296, 296 (Jul. 1, 2009), 
http://www.jstor.com/stable/resrep06971.68; Aschot Manutscharjan, Abkhazia & 
South Ossetia—Russia’s Intervention in Georgia (Aug. 2008), KONRAD ADENAUER 
STIFTUNG (2008); Constantin-Gheorghe Balaban, Caucasus War—The End of the 
Cold War or a New Cold War?, STRATEGIC IMPACT (2008); Viljar Veebel. Escaping 
the Imperial Grip of Russia: Ukraine, Belarus, Armenia, and Georgia, CROSS 
BORDER J. FOR INT’L. STUD. (2016), David Darchiashvili. Russo-Georgian War Of 
August 2008: Clash of Ideologies and National Projects in the Era of Hybrid 
Warfare, SÕJATEADLANE (2018); Ionel Niţu, Provocări la adresa analizei 
strategice. Studiu de caz: Implicaţiile războiului ruso-georgian asupra echilibrului 
de putere în Eurasia [Challenges of the Strategic Analysis. Case 5 study: 
Implications of the Russo-Georgian War over the Balance of Power in Eurasia], 
ROM. INTEL. STUD. REV. (2010). 
99 Jakub M. Godzimirski, What Makes Dialogue Work or Not? The Russia–Georgia 
Case, NORWEGIAN INSTITUTE OF INTERNATIONAL AFFAIRS (NUPI) 1, 19 (2012). 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   113 

and reluctantly acknowledged that it was Georgia who started this 
war.100 Most importantly, two official EU reports, (EUISS 2009 and 
IIFFMCG 2009) confirmed Georgia´s military initiative here. Within 
this context, it legally and normatively does not matter whether 
Georgia was “provoked” into this intervention.101 Rather, long-term 
rearmament of the Georgian military leading up to 2008 indicates the 
opposite—Georgia actively worked to reintegrate breakaway 
provinces forcefully.102 Indeed, between 2003 to 2008 Georgia´s 
military expenditures reached its peak. However, Georgia’s military 
acquisitions did not reflect the country´s inclination towards the West 
and NATO, as one would assume.103 

Similarly, it is irrelevant whether one could consider this military 
intervention as a legitimate and legal action since there was still 
formally recognized control of that territory as part of Georgia proper. 
At that time, South Ossetian, Russian, and Georgian peacekeeping 
units were present in South Ossetia. Furthermore, it is both 
normatively and logically questionable whether the Russian military's 
initial and/or follow-up actions, which included further invasion into 
Georgian territory, can be referred to without hesitation as 
“aggression” against Georgia, as it is frequently interpreted.104 In fact, 
a detailed study acknowledged long-term ethnic tensions in those 
regions of Georgia and concluded that “although it is obvious that 
Russia played a strategic-political game especially in the later phase of 
the conflict with Georgia and significantly contributed to the victory 
of the separatists, but to the resulting conflict situation it responded ad 
hoc rather than creating it directly.”105 Similarly, Cory Welt suggested 

 
100 See Maurizio Carbone, Russia’s Trojan Horse in Europe? Italy and the War in 
Georgia 24 ITALIAN POLITICS 135, 141 (2009) (For example, Carbone wrote 
bluntly, “In August 2008, Georgia launched a large-scale attack to retake control of 
South Osseti.”). 
101 See generally Charles King, The Five- Day War: Managing Moscow After the 
Georgia Crisis, 6 FOREIGN AFF. 2-11 (2008). 
102 See Jak Gruzie, Georgia: How Was Prepared, BRITSKE LISTY (Dec. 8, 2008), 
https://legacy.blisty.cz/art/42034.html. 
103 See Lukáš Dyčka & Pavel Faus Arming Georgia in the Context of its Efforts to 
Join NATO, 4 VOJENSKÉ ROZHLEDY, 74, 74 (2016). 
104 Magdalena Fričová, Michal Thim, & Luboš Veselý, Ruská válka v Gruzii: Jak 
dál? Russian War in Georgia: Where Do We Go From Here?, Policy Paper 4/2008 
(2008). 
105 Emil Souleimanov & Tomáš Baranec, Rusko a občianska vojna v Ggruzínsku. 
Limity gruzínskej nezávislosti na začiatku 90-tych rokov, DISKUSIA 59, 74 (2008), 



114   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

“how a mix of limited offensive intentions, insecurity, uncertainty, and 
cognitive shortcuts and misperceptions had the capacity to lead to 
inadvertent war between Russia and Georgia over South Ossetia.”106 
Within this context, it is instructive and probably not too surprising to 
see how differently V4 countries interpreted this war in 2008. 

In search of a cause of the Georgian-Russian conflict, Slovakia 
sided with the conflict rather on the side of Russia, while Poland 
presented a pro-Georgian position. The Czech representation was 
divided on this issue; while Prime Minister Mirek Topolánek 
accepted the arguments of Georgia, President Václav Klaus rather, 
supported the Russian side. The ruling Hungarian socialist party 
was relatively cautious in assessing the situation. Later, however, it 
came around rather on the side of Georgia as an unequivocal 
supporter of Georgia and a critic of Russia. This was the typical 
position of the strongest opposition Fidesz party.107 In fact, 
“Although initially Western discourse and media coverage took at 
face value Georgia's version of the unfolding of the war, subsequent 
evidence has disproved the latter. Russia only reacted to an 
unprovoked attack on South Ossetia in the middle of the night.”108 

 
B. Journalists/Media and Fake News       

  
Analysis of fake news produced or disseminated by journalists and 

media during the 2008 Georgia-Russia war suggests that media can be 
powerful in constructing a certain narrative of an international conflict. 
This, in turn, can impact public and expert perceptions of the same 
country or of other countries, as shown within this context in a US 
example. Specifically,  survey results demonstrated that increased 
media exposure in two major US newspapers (Wall Street Journal and 
The New York Times) increased the likelihood of blaming Russia 
exclusively in the conflict. Not surprisingly, the framing of the conflict 

 
https://fmv.euba.sk/www_write/files/dokumenty/veda-vyskum/medzinarodne-
vztahy/archiv/2012/1/2012-1_souleimanov_baranec.pdf. 
106 Cory Welt, The Thawing of a Frozen Conflict: The Internal Security Dilemma 
and the 2004 Prelude to the Russo-Georgian War, 62 EUROPE-ASIA STUD., 63, 63 
(2010). 
107 See generally Peter Brezáni, Ročenka zahraničnej politiky Sslovenskej republiky 
2008, Výskumné centrum Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku, 
BRATISLAVA (2009). 
108 Jorge Heine, supra note 96, at 55. 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   115 

was anti-Russian, especially in the initial stages of the conflict.109 
Another study suggested that selected Russian, Georgian, and Western 
print media displayed distinct patterns of either balanced reporting or 
partisan attitudes towards the coverage of this war, which also varied 
over time.110                                                                  

A study focused on Polish media showed that two Polish 
newspapers (Dziennik and Rzeczpospolita) more likely supported 
Georgia in the conflict with Russia, while two others (Gazeta 
Wyborcza and Fakt), took a more balanced or neutral approach but 
nonetheless favored Georgia.111 In general, the study claims that the 
Polish journalists (and political elites) responded to the conflict in line 
with the past negative experience of the relations between Poland and 
Russia. However, the study did not answer the question to whom these 
four newspapers attributed primary responsibility for the war. 
Indirectly, considering the overall attitude in their coverage, it can be 
assumed that Russia was primarily blamed for this war. In fact, the very 
biased nature of the Polish media coverage of this conflict is in itself a 
serious problem for the reputation of the national press. 

Media coverage analysis is not available for other countries within 
our regional focus. Even less systematic analysis reveals the quality 
and argumentative inconsistency of coverage. For example, Slovak 
conservative online newspaper Postoj once clearly attributed 
responsibility for the 2008 war to Georgia.112 However, in another 

 
109 Spe Oksan  Bayulgen & Ekim Arbatli, Cold War Redux in US–Russia 
Relations? The Effects of US Media Framing and Public Opinion of the 2008 
Russia–Georgia War, 419 COMMUNIST AND POST-COMMUNIST STUD. 513, 523 
(2013) 
110 See generally Hans-Georg Heinrich & Kirill Tanaev, Georgia & Russia: 
Contradictory Media Coverage of the August War, 3 CAUCASIAN REV. OF INT’L 
AFF., 3 (2009). 
111 See generally Agnieszka Stêpiñska, The Polish Newspapers Coverage of the 
Russian-Georgian Conflict in 2008, ZESZYTY PRASOZNAWCZE, 59-75 (2011) (This 
was not only an editors/journalists’ attitude—it was also about a position taken by 
those who are covered or quoted in the news, interviews, or comments. Altogether, 
these are all opinions presented in a particular newspaper). 
112 See Jaroslav Daniška, Who Lost the Georgian-Russian War, DENNÍK POSTOJ 
(Aug. 7, 2018), https://www.postoj.sk/v-skratke/2073/kto-prehral-gruzinsko-rusku-
vojnu. 



116   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

article it mentioned, “Russian invasion to Georgia in 2008.”113 Liberal 
newspaper Denník N published an article by Georgian ambassador in 
which he claimed that there was a “full scale military aggression of 
Russia against Georgia” in 2008.114 Similarly, liberal newspaper SME 
usually attributed aggression to Russia in commentaries, while it’s 
news reporting it was more objective.115 The Czech newspaper Lidové 
noviny seemed to blame mostly Georgia, but it did publish foreign 
opinions that blamed Russia.116 The Czech liberal newspaper MF 
DNES also seemed to blame mostly Georgia for the conflict, but it did 
publish foreign opinions that blamed Russia for the conflict.117 

The Hungarian liberal news website index.hu was less objective in 
its coverage of the conflict mentioning Russia as the attacking side: 
“The Russian attack, which has claimed more and more victims, is a 
response to Georgia's sending armed forces to restore constitutional 
order in the breakaway South Ossetia province, which has been under 
constant attack from Georgians.”118 The news website origo.hu 

 
113 Christian Heitmann, Diplomacy as Couple Therapy / How the War in Ukraine 
Can End, DENNÍK POSTOJ (Nov. 2, 2002), https://www.postoj.sk/117721/ako-sa-
moze-skoncit-vojna-na-ukrajine. 
114 Revaz Beshidze, We Have Another Year After the War of August 2008. Russian 
Occupation of Georgian Territories Continues, DENNIKN (Aug. 6, 2021), 
https://dennikn.sk/2495284/mame-dalsi-rok-po-vojne-z-augusta-2008-ruska-
okupacia-gruzinskych-uzemi-pokracuje/. 
115 See Mykolka Riabčuk, I Still Remain Czech and Slovak, SME (Aug. 24, 2018),  
https://komentare.sme.sk/c/20898717/stale-zostavam-cechom-a-
slovakom.html#ixzz5PCRhmK4; See also Oskar Bardiovsky, Distortion of History, 
SME (Aug. 11, 2018, 3:59 PM), 
https://blog.sme.sk/bardiovsky/politika/skreslovanie-dejin. 
116 František Šulc, Miška v ruské pasti, (Aug. 3, 2008); Lidové Noviny & Petra 
Procházková, Saakašviliho, triumph “–přežil, (Aug. 6, 2009); Lidové Noviny, 
Rusko překračuje Rubikon, Project Syndicate (Aug. 16, 2008). 
117 See For the First Time Since the War in August 2008, a Plane Left Georgia for 
Russia, iDNES (Jan. 8, 2010, 3:02 PM), https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/z-
gruzie-poprve-od-valky-v-srpnu-2008-odletlo-letadlo-do-
ruska.A100108_130204_zahranicni_ash; Georgia and Russia Remember the 
Bloody Conflict a Year Later, Tensions Continue, iNDES (Aug. 7, 2009, 7:42 PM), 
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/gruzie-a-rusko-po-roce-vzpominaji-na-
krvavy-konflikt-napeti-trva.A090807_101621_zahranicni_anv; Russians and 
Georgians Opened a Common Land Border After Three Years, iNDES (Mar. 1, 
2010, 7:15 PM), https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/rusove-a-gruzinci-
otevreli-po-trech-letech-spolecnou-pozemni-
hranici.A100301_071551_zahranicni_ipl. 
118 Index, Orosz-grúz háború (Aug 7, 2008), https://index.hu/kulfold/gruzpp/. 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   117 

published an article marked as “analysis of an international lawyer” 
which clearly stated that Georgia was the aggressor.119 However, in 
other news articles it was less one-sided. One of these articles cited the 
BBC, and another article was a summary of the events day by day.120 
According to the latter, “Georgian troops attacked the pro-Russian 
breakaway South Ossetia”, and “Russian troops quickly intervened 
alongside the South Ossetian rebels, and Georgia found itself facing 
Russia the next day.”121 [See https://perma.cc/4294-U9WT to Access 
Table]. 

 
C. Diplomats/Foreign Service and Fake News 

 
It should be noted that the European Parliament in its 2018 

Statement, mentioned the military aggression of Russia against 
Georgia in 2008.122  Nonetheless, it is too strong to claim that 
somebody who was attacked should be seen as an aggressor if they 
continue with military operations on the territory of the opponent. Yet, 
this public statement may explain why the author identified the 
following examples of questionable content produced by foreign 
services in this area. First, it was the Slovak Embassy in France that 
claimed on Facebook in August 2022 that it was Russia that had 
attacked Georgia in 2008. Following the same reasoning, the Slovak 
Ambassador in the UK claimed on Facebook that it was Russia that 
attacked Georgia in 2008.123 In fact, although the official position of 

 
119 Origo, Hiába szidják, nem vétett Grúziában Oroszország (Aug 13, 2008, 4:12 
PM), https://www.origo.hu/nagyvilag/20080811-deloszetia-nemzetkozi-jogasz-
elemzi-a-haborus-helyzetet.html. 
120 Origo, Harcolnak a grúzok az oroszokkal Dél-Oszétiában (Aug 8, 2008, 6:16 
PM), https://www.origo.hu/nagyvilag/20080807-nem-nyugszik-a-helyzet-
deloszetiaban.html. 
121 Origo, A grúz-orosz háború napról napra (Aug 12, 2008, 10:56 AM), 
https://www.origo.hu/nagyvilag/20080812-deloszetia-gruzorosz-haboru-naprol-
napra.html. 
122 EUR. PARL. Press Release, Parliament Calls on Russia to End the Occupation of 
Georgian Territories (June 14, 2018), 
https://www.europarl.europa.eu/news/sk/press-
room/20180607IPR05245/parlament-vyzyva-rusko-na-ukoncenie-okupacie-
gruzinskych-uzemi. 
123 Evidence is available; however, the journal does not publish scanned 
documents. Exact wording of public statement by Igor Slobodník, ambassador of 
Slovakia to France, was: “That one anniversary is 7 August 2008, when Georgia 
was attacked by neighbouring Russia“ (Aug 8, 2022). Robert Ondrejcsák, 



118   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

the Ministry of Foreign Affairs and European Integration of Slovakia 
was identical,124 an Independent International Fact-Finding Mission on 
the Conflict in Georgia found out that it was Georgia that initiated that 
conflict.125 There are many cited studies that—sometimes 
reluctantly—accept that this time Russia was not an aggressor, or at 
least not the first one to shoot.126 Selected examples of alternative 
explanation of causes of Georgia-Russian 2008 War are thus typical 
evidence of a situation when “bad ideas can hold fast once embedded 
in institutions and national narratives.”127 
 

D. Governments and Fake News 
 

An instructive example of a national government’s high-level 
deceptive interpretation of a collective EU foreign policy decision is 
Hungary’s 12th “national consultation” on October 14, 2022.128 The 
government claimed its call for popular mobilization aimed to correct 
flawed EU sanctions against Russia. The government claimed that 
“Brussels decided to introduce oil sanctions, . . . Brussels leaders want 
to extend the sanctions to gas deliveries as well.”129 However, this 
decision was enacted not by “Brussels” or “Brussels leaders,” but by 
the European Council or by the Council of Ministers.130 The European 
Council consists of the heads of state or government of the EU’s 
member states, together with its President and the European 

 
ambassador to the UK, wrote similar statement the same day on Facebook: Open 
agression of Russia against its neighbours started already in 2008, by attack on 
Georgia.”. 
124 E-mail from Michal Slivovic, Director of Department of States of Eastern 
Europe, Southern Caucausus and Central Asia (Nov. 8, 2022) (on file with author). 
125 See generally EUR. CT. H.R., O.J. (L 323/66), 
https://www.echr.coe.int/Documents/HUDOC_38263_08_Annexes_ENG.pdf.   
126 See Jan Eichler, The war between Georgia and the Russian Federation as a 
major divide (2019),  https://www.vojenskerozhledy.cz/kategorie-
clanku/ozbrojene-konflikty/valka-gruzie-ruska-federace. 
127 See Carpenter, supra note 92. 
128 Nemzeti Konzultáció, Hét Kérdés A Brüsszeli Szankciókról [National 
Consultation: Seven Questions about Brussels Sanctions] (Oct. 14, 2022, 12:32 
PM), https://kormany.hu/hirek/nemzeti-konzultacio-het-kerdes-a-brusszeli-
szankciokrol. 
129 Id. 
130 See European Council Conclusions, EUR. COUNCIL (June 24, 2022). 
https://www.consilium.europa.eu/media/57442/2022-06-2324-euco-conclusions-
en.pdf. 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   119 

Commission President. It defines the EU’s general political direction 
and priorities.131 The Council of Ministers consists of ministers from 
EU M.S. who share the same portfolio—energy or economy. In that 
sense, it is clearly and grossly misleading to call it a “Brussels” or 
“Brussels leaders” decision.132 

This Brussels’ blaming narrative (“Brussels decided to 
introduce oil sanctions,. . . Brussels leaders want to extend the 
sanctions to gas deliveries as well”) became part of official speeches 
of Hungarian authorities in the following period.133 As put by 
Gabriella Szabó,  political scientist from the Hungarian Academy 
of Sciences: National Consultations are one of the direct marketing 
tools of Fidesz.134 It is often labeled, by Fidesz, as a survey, 
although technically and purposely, the national consultations are 
one of the political communication techniques often employed. 
They started in 2005, and since Fidesz came into power in 2010, 
eleven rounds of National Consultations have been initiated and 
completed.135 

In the Fidesz/Government’s rhetoric, “Brussels” is the 
collective name of the enemy, an empty signifier. Sometimes, it 
refers to the European Commission, the European Parliament, and 
occasionally to those foreign figures and institutions who are 
critical of the Hungarian government. It is not surprising that the 
National Consultation is not using the correct term and is biased 
because National Consultation is a political action that aims to 
mobilize public support. As a political marketing tool, National 
Consultation is not objective and not neutral, but subjective, 
emotionally arousing (including negative tonality), and open for 

 
131 What is the Council?, COUNCIL OF THE EUR. UNION, 
https://www.consilium.europa.eu/en/council-eu/what-is-the-council/ (last visited 
Apr. 11, 2023). 
132 E-mail communication to Embassy of Hung (Dec. 9, 2022) (on file with author). 
133 See A nehéz gazdasági helyzet a szankciós politika következménye - jelentette 
ki a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára pénteken Szegeden, egy 
lakossági fórum előtt tartott sajtótájékoztatón, MAGYARORSZÁG KORMÁNYA, (Dec. 
2, 2022, 7:32 PM), https://kormany.hu/hirek/a-nehez-gazdasagi-helyzet-a-
szankcios-politika-kovetkezmenye. 
134 Id. 
135 See Edit Inotai, Hungary Launches “National Consultation’ Targeting The EU, 
Migrants and Ukraine, REPORTING DEMOCRACY (Nov. 20, 2023), 
https://balkaninsight.com/2023/11/20/hungary-launches-national-consultation-
targeting-the-eu-migrants-and-ukraine/. 



120   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

collective interpretation.”136 Zsolt Gál, a political scientist from 
Comenius University in Bratislava, Slovakia, expressed an 
essentially identical opinion: “This probably should be seen as a 
symbolic identification of a new power center of the EU (“Brussels 
is a new Moscow”), and it is likely an effort to create the impression 
that Hungarian politicians do not participate at adopted 
decisions.”137 

Thus, one can safely argue that the government—and uncritical 
PSM media—disseminate disinformation, or indeed, mal-information 
related to foreign affairs, under the pretext that they want to hear the 
opinion of the people.138 In effect, National Consultation that initially 
started as a deliberative process was transformed into a political tool 
employed to achieve political gains.139 It is a part of an earlier 
academic debate, whether and how much could National Consultations 
be seen from the viewpoint of deliberation or rather as a direct 
marketing instrument that one can find in the literature on the 
marketing relationship.140 

To conclude, less than 1.4 million of Hungary’s 8.2 million 
registered voters participated in the consultation process. The 
European Commission then dismissed the results of Hungary’s  
government consultation on the EU sanctions against Russia.141 

 
E. The Smolensk Tragedy 

 
136 E-mail from Gabriella Szabó, PhD., Senior Rsch. Fellow TK PTI, Dep’t of Pol. 
Behav., (Dec. 9, 2022, 10:39 AM) (on file with author). 
137 E-mail from Zsolt Gal, PhD., Assistant Professor of Comenius U., Dep’t of Pol. 
Sci. (Dec. 9, 2022, 10:40 AM) (on file with author). 
138 See Dorka Takacsy, Hungary’s Propaganda Campaign, VISEGRAD INSIGHT 
(Dec. 15, 2022), https://visegradinsight.eu/hungarys-propaganda-campaign; Péter 
Hunčik, Bad Boy Viktor Orbán’s Peacock Dance, DENNÍK N (Dec. 20, 2022), 
https://dennikn.sk/3159742/pavi-tanec-zleho-chlapca-viktora-orbana/. 
139 See generally Daniel Oross & Paul Tap, Using Deliberation for Partisan 
Purpose: Evidence from the Hungarian National Consultation, 5 EUR. J. OF SOC. 
SCI. RSCH. 803, 803-820 (2021). 
140  Bene Márton, et. at., The Years of Centralization, Pol. Commc’n in Hung. 2006-
2015, SOC. SCI. RSCH. CENTER OF THE HUNGARIAN ACAD. OF SCI. (2019), 
https://politikatudomany.tk.hu/uploads/files/Centralizacioevei.pdf. 
141 Alexandra Brzozowski, EU Brushes Off Results of Hungary’s National 
Consultation on Russia Sanctions, EURACTIV (Jan. 16, 2023), 
https://www.euractiv.com/section/global-europe/news/eu-brushes-off-results-of-
hungarys-national-consultation-on-russia-sanctions. 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   121 

 
In 2010, a Polish military plane with the official delegation on 

board crashed near the Russian city of Smolensk. Since then, the 
Smolensk tragedy seems to be a reference point for questions of self-
definition and cultural identity of many Poles.142 It also seems to be a 
rather significant event for Polish-Russian relations regarding national 
politics as well. For the former, some authors initially claimed that a 
joint commemoration rite in Katyn in 2010 symbolically created a 
change in the bilateral relationship between Russia and Poland.143 
However, this is probably too strong of a claim—in particular, if one 
considers the long term foreign policy of Poland.144 In fact, the 
opposite seems to be true. In any case, this tragedy also has strongly 
impacted domestic party politics. Since the Smolensk tragedy, the Law 
and Justice Party (PiS) has been experimenting with its long-term 
ideological project of an alternative vision of history. 

The objective is to impose “alternative” truth.145 In short, it was 
nourishing conspiracy theories about Russian involvement in the 
disaster that killed the Polish president and many other officials. The 
tragedy “intensified division between liberal and enlightened 
establishment and unenlightened clerical mass.”146 This extreme 
alternative approach to reality culminated in December 2022, when the 
Polish Sejm (Lower Chamber, 231 deputies voted for the resolution, 
while 226 parliamentarians did not participate in the vote) passed a 
resolution declaring Russia a “state sponsor of terrorism.” In addition, 
it explicitly and directly blamed Russia for the 2010 crash of a Polish 

 
142 See generally Maria Kobielska, Endless Aftershock. The Katyń Massacre in 
Contemporary Polish Culture, TRAUMATIC MEMORIES OF THE SECOND WORLD 
WAR AND AFTER, (Jason Crouthamel & Peter Leese eds., 2016). 
143 See generally Michel André Horelt, The Power of Ritual Ceremonies in State 
Apologies: An Empirical Analysis of the Bilateral Polish-Russian Commemoration 
Ceremony in Katyn in 2010, In: On the Uses and Abuses of Political Apologies, 
PALGRAVE MACMILLAN (Mihaela Mihai & Mathias Thaler eds., 2014). 
144 See generally Patryk Tomaszewski, A Comparative Discursive Analysis of the 
Polish Foreign Ministers’ Speeches Regarding Poland’s Security Policy and Its 
Cooperation with Ukraine, the Republic of Belarus, and the Russian Federation in 
the Period 2011-2019, 21 ROMANIAN POL. SCI. REV. 79, 79-100 (2021). 
145 Francois Bafoil, The Law and Justice Party in Poland: Family Romances, 
National Romances, In: The Politics of Destruction, SCI. POL. SERIES IN INT'L REL. 
AND POL. ECON. 55, 55 (2021). 
146 Szymon Wróbel, Mourning Populism. The Case of Poland, 4 Polish Socio. Rev. 
437, 453 (2011). 



122   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

Air Force flight in Smolensk.147 This was not the first time that the 
Polish Sejm passed a resolution concerning the interpretation of 
history.148 Clearly, the conspiratorial vision of events seems to 
correlate with the political vision in which there is no relevant 
political/ideological alternative.149 One does not need to know all the 
details about the investigation of this crash. If there was any evidence 
of Russian involvement, the opposition would certainly have no 
problem in supporting this declaration. 

Additionally, media and communication tools have been impacted 
by the “ideologization” of this tragedy. For example, the Polish press 
has published relatively little ”transparent” journalistic photography 
with a focus on  the crash in Smolensk. Moreover, these photographs 
were often read contrary to the intentions of the photographs because 
the texts gave another meaning to the pictures.150 There were 
differences noticed in how the conservative media (Gazeta Polska, 
Radio Maryja, TV Trwam) and the left-wing and liberal media (Gazeta 
Wyborcza, TVN) interpreted the tragedy and surrounding events.151 

 
F. Fact-checking/Debunking Initiatives and Fake News 

 
Even though fact-checking/debunking initiatives are specifically 

intended to double-check others relevant statements, sometimes they 
produce inaccurate information or interpretations. For example, one 
report claimed that Russia acknowledged its policy of “energy 

 
147 Voting No. 44 at the 68th session of the Sejm, SEJM (2022). 
148 See Resolution of the Sejm of the Republic of Poland Against the Manipulation 
and Falsifying of History by High Ranking Russian Politicians, GOV.PL (Jan 14, 
2020), https://www.gov.pl/web/qatar/resolution-of-the-sejm-of-the-republic-of-
poland-against-the-manipulation-and-falsifying-of-history-by-high-ranking-
russian-politicians. 
149 Juraj Marušiak, Conspiracies as an Accompanying Phenomenon of the Crisis, 
PRAVDA (Jan. 21, 2021, 2:00 PM), https://nazory.pravda.sk/analyzy-a-
postrehy/clanok/575281-konspiracie-ako-sprievodny-jav-krizy/. 
150 Magdalena Mateja, Informacja, interpretacja czy ideologizacja? Katastrofa pod 
Smoleńskiem na fotografiach dziennikarskich [Information, Interpretation or 
Ideologization? The Catastrophe Near Smolensk in Journalistic Photographs], 103 
FOLIA (2011), https://rep.up.krakow.pl/xmlui/handle/11716/9697. 
151 See generally Przemysław Żukiewicz, The Smolensk Tragedy and Its 
Importance for Political Communication in Poland after 10th April, 2010 
(Focusing on the Political Incidents in Front of the Presidential Palace), SP 1’15 
RESEARCHGATE 63 (2015). 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   123 

blackmail” towards the EU, although the argument used by the Russian 
spokesperson was rather different. The Russian President´s 
spokesperson talked about the technical impact of sanctions, not about 
the political circumstances or political intentions of Russia.152 

Indeed, a month later, Russian President Putin still talked about 
Russia’s interest in supplying oil and gas to the EU.153 In spite of the 
fact they became aware of this information via communication with 
the author of this article, the fact-checking organization had no interest 
in correcting its previous statement. 

 
V. CONCLUSIONS 
 

The primary goal of this research was to identify contentious 
reporting, commentary, commemoration, and generally questionable 
interpretations of selected but relevant foreign policy issues. These 
outputs are commonly called misinformation and disinformation, or in 
the most negative interpretation, mal-information.154 The focus was on 
issues originating from the Caucasus region and Russia. The search 
area included the EU in general, however, a more specific focus was 
on selected East-Central European countries. Selected political and 
media discourses revealed tentative findings that were then examined 
in light of local efforts to tackle misinformation/disinformation and 
mal-information. The samples comprising Czechia, Hungary, Poland, 
and Slovakia were supposed to represent culturally and geographically 
close countries joined in an ad hoc regional foreign policy lobby group. 

However, despite this selection based on the “most similar cases” 
approach, the results suggest rather diverse results. It was possible to 

 
152 See Pro-Kremlin Propaganda Running Out of Gas, EU VS DISINFO (Sept. 08, 
2022), https://euvsdisinfo.eu/pro-kremlin-propaganda-running-out-of-
gas/?highlight=%22political%20blackmail%22#. 
153 See Vladimir Soldatkin & Oksana Kobzeva, Putin moots gas hub in Turkey with 
Nord Stream supplies, REUTERS, (Oct. 13, 2022, 7:26 AM) (Putin moots gas hub 
in Turkey with Nord Stream supplies - Business Recorder (brecorder.com)) 
154 See Media Defense, Misinformation, Disinformation and Mal-Information, (last 
visited Oct. 24, 2023), 
https://www.mediadefence.org/ereader/publications/introductory-modules-on-
digital-rights-and-freedom-of-expression-online/module-8-false-news-
misinformation-and-propaganda/misinformation-disinformation-and-mal-
information/, (Malinformation is truth, or stems from the truth but is often 
exaggerated in a way that misleads and causes potential harm on a person, 
organization or country.). 



124   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

identify some recent (Hungary, fact-checking portal EUvsDisinfo) or 
long-term (Poland, Slovakia) examples of mis/disinformation 
produced by authorities, diplomats or the media (pro-governmental 
media in Hungary and Poland or independent media in Slovakia), or 
by an EU-funded fact-checking organization. Interestingly, in all these 
examples, in one way or another, Russia can be identified as a central, 
although not necessarily unambiguously negative, actor. 

Generally, it seems that “the truth” in foreign affairs can be 
contextual, ideological, or source-dependent. The media’s reporting, 
and in particular, its commenting, is often biased, yet it seems that it 
serves as background material for issuing politically severe 
declarations and, sometimes, for making foreign policy decisions. 
However, political declarations define reality anew. Moreover, it was 
found that there are two different approaches concerning local efforts 
tackling misinformation/disinformation and mal-information within 
this regional informal foreign lobby state group. 

The first approach can be called “repression of 
the alternative media in an emergency situation,” addressing 
“occasional misinformation produced by alternative media,” or “other 
bodies are tolerated or dealt with mostly by fact-checking and 
debunking NGOs and only in extreme situations by state authorities.” 
This was the approach used in Slovakia and Czechia. At the same time, 
in Slovakia, the government (the Ministry of Foreign Affairs) and the 
independent (especially mainstream) media (including PSM) 
occasionally produce what one can call misinformation (no intention 
to produce disinformation, but nonetheless, they occasionally produce 
such outputs). In the Slovak case, mainstream media and authorities 
(diplomats) have no problem producing and sticking to 
misinformation, which is, in fact, disinformation. However, alternative 
media produces much more misinformation and disinformation, whose 
outputs remind more of gossiping. However, these alternative versions 
of local and especially foreign events produced (or, perhaps more 
precisely, using a “copy, translate and paste” method) by alternative 
media occasionally broaden perspectives offered by mainstream 
media. 

The Slovak government, as well as the Czech government, reacted 
quickly (and most likely unconstitutionally) towards selected 
alternative media, effectively silencing them for a few months during 
what was seen as an emergency situation and part of a hybrid war 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   125 

(immediately after the Russian invasion of Ukraine). The Czech 
government also considered stricter regulation of fake news/hoaxes in 
late 2022 through early 2023. However, this was found to be a 
problematic approach in a more liberal Czech society. 

The second approach can be called, metaphorically speaking, 
“alternative reality is the King, and freedom of the speech on platforms 
is the Queen.”155 This situation was identified in Hungary and Poland. 
However, Poland seemed to be moving towards some restrictions to 
freedom of speech on the platforms, too. The Polish and Hungarian 
governments and government-friendly or captured media have no 
problem with the occasional production and further dissemination of 
disinformation. From their perspective, it is usually true and correct 
opinion or fact. The most known and long-term notorious example in 
Poland is the Smolensk Tragedy. This crash accident is commonly 
interpreted by the PiS Party, authorities, and friendly or captured media 
not as an accident, but as a pre-planned and secretly executed mass 
murder of the Polish elite by Russians. This conspiratorial vision of 
world events culminated in late 2022, when the slight majority of the 
Polish Lower Chamber of the Parliament passed a resolution that 
vindicated Russia from this accident in an official and malicious 
way.156 As a result, this act can be classified as misinformation or even 
mal-information. In addition, the Georgian-Russian War was 
commonly perceived as Russian aggression by Polish elites within a 
major part of the media. 

In Hungary, the government initiates “national consultations” that, 
more often than not, include biased formulations. The 2022 initiative 
included an effort to undermine the EU’s common foreign policy goals 
towards Russia in the eyes of the local public. For that purpose, rather 
incorrect terminology was used; in fact, it is more of a norm than an 
exception to use such ultimately negative nicknames as “Brussels” and 
“Brussels leaders.” Although it was technically true that the decision 

 
155 This metaphor draws inspiration from the game of chess. To win, a player must 
capture the opponent's king, but the queen has more freedom (mobility) on the 
chess board. In that sense, the queen is the most powerful piece. On the other hand, 
the king, has more value because if you lose the king you lose the game. 
156 See Jan Cienski, Polish Opposition Denounces New Commission To Probe 
Russian Influence, POLITICO (May 27, 2023, 4:26 PM), 
https://www.politico.eu/article/polish-opposition-denounces-new-commission-to-
probe-russian-influence/. 



126   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

was geographically made in Brussels, it was done at the meeting by 
ministers or prime ministers and presidents of EU M.S. 

In this context, some variables should be corrected or replaced, and 
the name and the analytical meaning of the Vulnerability Index should 
be changed. This index seems to be relevant in particular for Hungary 
(either in its original meaning or in a newly suggested re-labeling and 
re-interpretation), with a more suitable name of “Congruence 
Index.”157 As previously stated, Hungary is not vulnerable to foreign 
influence; rather, certain (especially business and sanctions) policies 
are aligned to some extent with some countries (particularly Russia) 
that are viewed as highly problematic by other EU M.S. (or, indeed, 
rated as a top enemy by Poland). Interestingly, both Hungary and 
Poland are countries that, a few years ago  tended to discourage any 
regulation of social media platforms, allegedly with a focus on 
defending to the freedom of speech on social media. Poland drafted an 
earlier version of such a regulation, but the 2022 draft can be 
considered more moderate. Hungary remained rather passive in that 
regard, allegedly waiting for a pan-European solution, the Digital 
Services Act and the Digital Market Act. There was a common 
perception among governments in both countries that social media 
platforms tend to limit freedom of speech. Neither government was 
found to have actually attempted to limit oppositional or critical voices 
in PSM and other critical legacy media. 

The tentative overview of media coverage of the Russian-Georgian 
2008 War showed even more heterogeneous results. The least 
problematic media coverage was found in Czechia, while arguably the 
most biased coverage one could find in Poland. Slovak and Hungarian 
media coverage could tentatively be located between these poles. It 
should be specified that, for example, Slovak media tend to inform 
correctly in news, but have no problem allowing misinterpretation in 
commentaries. This was similar to the situation in the Czech media, 
where certain foreign authors’ comments appeared biased. However, 

 
157 The authors of the original index (dominika.hajdu@globsec.org & 
katarina.klingova@globsec.org) were contacted, but there was no response either to 
these criticisms or suggestions. 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   127 

even respected international media outlets occasionally make mistakes 
in their foreign coverage.158 

In conclusion, some incorrect reporting and interpretations of 
important foreign events can penetrate deeply into the foreign policy 
thinking and discourses of political spectrum and diplomacy segments, 
including those of foreign policy experts and media in Hungary, 
Poland, and Slovakia, though less so in Czechia. This occurrence is 
probably related to cognitive biases and mistakes (Slovakia), 
ideological biases (mainly among some Czech, Polish, and Slovak 
foreign policy experts), (negative) historical legacies and 
memories (Poland), and more recent utilitarian political 
instrumentalization (Hungary). In that sense, one could see an 
alternative reality nourished by the Polish political conservative 
spectrum and some media probing into (in part) absurd ideological 
declarations made by a chamber of the Polish Parliament in 2022. 

An alternative, partial focus on the Georgia-Russian war in 2008 
by some Slovak diplomats, supported by an official but incorrect 
interpretation of that event, resulted in the dissemination of 
misinformation by Slovak diplomats on Facebook. It could perhaps be 
justified by an identically misleading understanding of the Georgia-
Russian war by the European Parliament on the tenth anniversary of 
this war. Hungary is a different case in point. There, the government 
knowingly produces misinterpretations of foreign policy (and, 
sometimes at the same time, domestic policy) in orchestrated 
campaigns covered as “national consultations” or in captured media 
for local audiences. Paradoxically, in Hungary in particular, and less 
so, but still, in Poland, misinformation (The Smolensk Tragedy) and 
disinformation as well as mal-information (2022 “national 
consultation”) and captured media (especially in Hungary) seem to be 
more threatening to a healthy media eco-system and foreign policy 
efforts than the Russian or Chinese misinformation and disinformation 
efforts. This can also be seen in the attention paid to fact-checking and 
debunking initiatives. In Hungary, except for some minor local fact-
checking initiatives produced by journalists and their organizations, a 
major push for debunking came directly or indirectly (via pressure on 
social media platforms) from the EU. In contrast, Slovakia and Czechia 

 
158 See The Times and Iraq, N.Y. TIMES (May 26, 2004),  
https://www.nytimes.com/2004/05/26/world/from-the-editors-the-times-and-
iraq.html. 



128   J. INT’L MEDIA & ENT. L. VOL. 10, NO. 1 

more actively and widely support debunking and fact-checking 
initiatives. Poland seems to be located here, somewhere in between 
these two poles. These are all important tentative findings that should 
be explored further. 

Why are some foreign policy analysts, politicians, and diplomats 
unable or unwilling to stick to the facts in the face of major foreign 
policy events? Tentatively, one sees that at least some of them must 
rely either on biased media coverage (do we have a vicious circle 
here?) or show some deeply-rooted biases and prejudices (especially 
in the Polish case). How is it possible that the editors of foreign policy 
or security studies accept the publication of some articles based on 
clearly wrong premises? Consequently, how can Russian or other 
foreign diplomats understand, in part, absurd interpretations 
(narratives) of some foreign policy events? How can one understand 
and interpret the incongruency of Slovak diplomacy with the official 
conclusions of the fact-finding mission of the EU as well as other 
internal analytical materials in the case of the Georgia-Russia war? 
How is it possible that members of the European Parliament ignored 
the same findings from the EU-funded report and other internal 
analytical materials? Or can one see (and prioritize) an extension of 
military intervention into the territory of an aggressor as “aggression” 
by those initially attacked? How can the Polish Parliament (Lower 
Chamber) pass a political statement contradicting facts (The Smolensk 
Tragedy)? 

How can this “alternative interpretation of reality,” which blames 
another state for something it did not do, be understood by the Russian 
foreign service? What are the possible legal consequences of political 
declarations?  If anyone questions the validity of these declarations, 
can he be seen as disseminating misinformation? How come the 
Hungarian government has no problem launching a deceiving 
nationwide campaign that misinterprets foreign policy reality and hurts 
the image of the EU? What can be done, if anything, concerning clearly 
biased conservative and PSM media in Hungary and Poland and a 
section of partially biased liberal private and PSM media in the 
Czechia and Slovakia in their reporting and especially their 
commenting on some foreign events?159 Is it possible to design an 

 
159 See generally Josef Trappel, & Talas Tomaz, Democratic Performance of News 
Media: Dimensions and Indicators for Comparative Studies. In: The Media for 



AN EXPLORATORY COMPARATIVE STUDY ON MISINFORMATION   129 

analytically more relevant congruence index? Can we as scientists 
avoid including too many very specific questions that can be naturally 
answered only based on biased media reporting or following the 
political interpretation or exploitation of certain events? How is it 
possible that the EU-wide fact-checking and debunking initiative is 
unwilling to correct its wrong interpretation that concerns the Russian 
foreign policy goal that, if correct, has fundamental consequences for 
the EU’s foreign policy? 

These are all interesting research questions that deserve further 
exploration. Perhaps there is already a very useful and universal 
answer to all of these issues, as suggested by a former politician: “In 
politics, facts matter less than how they are actually perceived.”160 

 
Democracy Monitor 2021: How Leading News Media Survive Digital 
Transformation 1 NORDICOM UNIV. OF GOTHENBURG 11-58 (2021). 
160 Ivan Miklos, As Ivan Mikloš Reads It: The War Between Russia and Ukraine 
will be Decided in Crimea, DENNIKN (Jan. 17, 2023, 12:28 PM), 
https://e.dennikn.sk/3195194/ako-to-cita-ivan-miklos-vojna-medzi-ruskom-a-
ukrajinou-sa-rozhodne-na-kryme/.   


