
Foreign Policy Discourse: Misinformation and Disinformation in the Legacy Media
and on Social Media Produced by Journalists, Diplomats, Experts and Fact-

checking/Debunking Initiatives in the Visegrad Four Countries Compared with
Policies Tackling Disinformation: An Exploratory Study

or

When Alternative Reality in Foreign Affairs is the King and Freedom of Speech on
Platforms is the Queen

                                                    
                                                         Andrej Školkay

This article is comparative exploratory analysis of significant and symptomatic occurrences 
of misinformation and disinformation (with a focus on the Caucasus region and Russia) in 
the legacy media and on social media produced by journalists/media, diplomats, experts and
fact-checking/debunking initiatives within EU in general, and in the Visegrad four countries 
(Czechia, Hungary, Poland and Slovakia) specifically. The examples found (in particular, 
coverage, commentaries and analyses of Georgian-Russian 2008 war and the Smolensk 
crash accident in 2010) are then compared with the most recent legislative initiatives aimed 
at targeting “fake news” or freedom of speech on social media in these countries. It is found 
that on the one hand there are peculiar but not always really fully rationally explainable 
conditions when and why some foreign policy issues have been misinterpreted. This 
misintepretation is being kept unchanged and continues unchanged to be further 
disseminated within specific discourses among specific groups of stakeholders. 
On the other hand there have been identified certain interesting correlations between these 
foreign policy misinformation and disinformation tendencies and approaches towards 
tackling misinformation and disinformation at more general country levels. 
These findings thus uniquely bridge events and policies in more than a decade span, and 
moreover, they do it with focus at both domestic and foreign policies. 
There are rather significant theoretical (academic) and political (foreign policy) implications
originating from this study. For the former category. there are implications for 
media/journalists, as well as foreign policy analysts. For the latter category, there are 
implications for politicians and diplomats. In conclusion, the study offers an array of 
identified but not yet really fully explored follow up research topics. 

  
 I. Introduction

     One has to agree with Maryia Sadouskaya-Komlach that „Fake news is one of the most 
overused and badly defined terms in the modern political and media vocabulary.“1 There 
have been measures taken by state authorities, including legislative and other regulatory 
initiatives, and policies designed, in particular by the Europan Union (EU), that should stop 
or prevent malign foreign influence seen as “information warfare”, being part of hybrid 
operations by countries. For example, following Russian invasion to Ukraine, there was 
rather quickly introduced EU-wide ban on five Russian media operating within the EU.2 The

1Maryia Sadouskaya-Komlach  , Fake News in Visegrad: Overused and Underestimated, Green European Journal, 
(2018), https://www.greeneuropeanjournal.eu/fake-news-in-visegrad-overused-and-underestimated/
2 First RT English, RT UK, RT Germany, RT France, and RT Spanish, and then later on Rossiya RTR/RTR Planeta, Rossiya 24/Russia 

24, TV Centre International,  https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-
on-state-owned-outlets-rt-russia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/, 

https://www.greeneuropeanjournal.eu/article-author/maryia-sadouskaya-komlach/
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rt-russia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rt-russia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/


explanation offered was that: „Russia uses all these state-owned outlets to intentionally 
spread propaganda and conduct disinformation campaigns, including about its military 
aggression against Ukraine.“3 Clearly, within communication area of foreign policy making 
and execution, the major attention is focused on impact of malign foreign actors on 
domestic and foreign policy of EU Member States4 (M.S.) or Ukraine.5 Only occasionally 
international or nation-wide media from liberal-democratic countries are randomly 
mentioned as producers or disseminators of fake news.6 There is very little academic focus 
(in contrast to watch-dog organisations´work) at domestic production of fake news in 
foreign policy arena by relevant internal political players (in contrast to local media and 
social media platforms seen as facilitators here) as well there is little focus how fact-
checking and debunking initiatives perform in this specific area. As put by Sadouskaya-
Komlach, many local intellectual (in particular, academic) elites (in contrast to journalists 
and independent fact-checkers and debunkers) are by and large „turning a blind eye to the 
peddling of misinformation by their own ruling elites.“7 This is in part related to larger issue
of local politics (e.g. there is pressure on opposition or critical voices in general), issue of 
academic research standards and interests (e.g. it is difficult if not impossible to build great 
theories on such case studies), but it is also related to terminology used (e.g. fake news are 
attributed to those with whom we tend politically disagree) and constitutional rigths (fake 
news producers tend to abuse their constitutional right to freedom of speech regardless of 
potential consequences of their communication efforts while some governments tend to 
abuse constitutional rights if they feel threatened by fake news producers). In short, there 
are legal-constitutional issues, as well as empirical-practical problems in foreign policy 
thinking and policy execution associated (not only) with controversial definitions and 
labeling of quite many news, speeches, statements or calls as being (partly of fully based on)
fake news or disinformation/misinformation (or at least, identifying them as containing 
some important elements of incorrect data). There are many academic and (depending on a 
country) policy debates and studies on proper approaches to regulating either social media 
(as a major source or the main disseminator of disinformation and misinformation), or 
regulating „fake news“ in general.8

However, as a result, there is usually ignored - but there certainly exists -  a paradoxical 
problem that deserves more systematic academic attention, related to occasional or more 

https://www.consilium.europa.eu/en/policies/sanctions/restrictive-measures-against-russia-over-ukraine/sanctions-against-russia-
explained/#individual
3 https://www.consilium.europa.eu/en/policies/sanctions/restrictive-measures-against-russia-over-ukraine/sanctions-

against-russia-explained/#individual
4 For example, Ireneusz Ciosek, AGGRAVATING UNCERTAINTY͵ RUSSIAN INFORMATION WARFARE IN 

THE WEST 57-72,  Toruńskie Studia Międzynarodowe 1, (2020);
5 Elīna Lange-Ionatamišvili, Jānis Bērziņš, Aivar Jaeski, Mark Laity, Nerijus Maliukevičius, Aurimas Navys, Gerry 
Osborne, Robert Pszczel, Stephen Tatham, ANALYSIS OF RUSSIA’S INFORMATION CAMPAIGN AGAINST 
UKRAINE (2015).  
6 For example, Adrian-Viorel Dragomir, Robert HELLVIG, Constantin Adrian Blănaru, AN ANALYSIS OF THE 
EVENTS THAT LED TO THE EXACERBATION OF THE BLACK SEA CRISIS IN THE LAST DECADE AND 
THE ROLE OF DISINFORMATION AND MISINFORMATION, Internal Auditing & Risk Management, 28-53 
(66/2022 ), Monthly brief no. 16 – EDMO fact-checking network argued that “A new anti-Russia disinformation 
narrative emerged in September, with many false news exaggerating (e.g.) or caricaturing (e.g.) the phenomenon of 
Russian young males feeing the country to escape the mobilization.“
7 Maryia Sadouskaya-Komlach, Fake News in Visegrad: Overused and Underestimated, Green European 
Journal, 2018, https://www.greeneuropeanjournal.eu/fake-news-in-visegrad-overused-and-underestimated/
8 Amy Kristin Sanders, Rachael L. Jones, and Xiran Liu, STEMMING THE TIDE OF FAKE NEWS: A GLOBAL 
CASE STUDY OF DECISIONS TO REGULATE, J. INT’L MEDIA & ENTERTAINMENT LAW 8(2), (2019), 203-
228,  ANDREI RICHTER, Fake News and Freedom of the Media, J. INT’L MEDIA & ENTERTAINMENT LAW 8(1)
(2018-2019), 1-33, Andrej Školkay, An Exploratory Study of Global and Local Discourses on Social Media Regulation,
Global Media Journal – German edition, 10(1), 2020, 

https://www.greeneuropeanjournal.eu/article-author/maryia-sadouskaya-komlach/
https://www.greeneuropeanjournal.eu/article-author/maryia-sadouskaya-komlach/
https://www.greeneuropeanjournal.eu/article-author/maryia-sadouskaya-komlach/
https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=2015
https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=1305


regular disinformation/misinformation or, indeed, mal-information, produced by local 
(national) or EU authorities, experts, journalists/media and – ironically – fact-checking 
initiatives themselves - among liberal-democratic states within foreign policy field. It is true
that there are some local fact-checking initiatives (e.g. demagog.cz, demagog.sk, 
demagog.pl,  lakmusz.hu and atlasvlivu.cz) that focus on this specific area – primarily 
checking statements of local or foreign politicians in political current affairs debates. 
However, there is somehow sidelined an issue of producing or/and disseminating sometimes
rather fundamental misinformation, disinformation and mal-information in foreign policy 
thinking, making and analysis and debunking by governmental authorities, experts, media 
and fact-checking initiatives. Obviously, domestic issues are more attractive, easier to 
comprehend and it is easier to double-check them for local media and audiences at large. 
However, foreign policy is in no way unimportant issue for smaller or medium sized states, 
as Russian invasion to Ukraine clearly demonstrates. Moreover, some foreign policy issues 
such as those in the Caucasus region, or focused on Russia, are either blurred for local 
audiences (e.g. Georgia-Russia War of 2008) and/or they are politically interpreted and thus 
instrumentalised (e.g. the Smolensk aircrash in 2010). Most often, audiences get familiar 
with these foreign policy issues through media reporting, or, increasingly, through 
discussions on social media. 
This issue is perhaps even more pronounced in democracies that slide towards autocracies, 
and/or within ideologically conservative regimes such as Hungary and Poland. For example,
public service media (PSM) in Poland are often seen as disseminating fake news, or, in old 
terms, pro-governmental propaganda.9 This can be seen in a rather bizarre criminal 
defamation court case (2019-2022) in which PSM TVP ("Polish Television"; one of the key 
TV stations in Poland) unsuccessfullly sued a law professor who criticised some Polish 
media as “Goebbels media“.10 Similarly, in Hungary, the government and its affiliated 
entities (including pro-governmental PSM) are seen by some observers as an occasional 
source of fake news or even producers of disinformation campaigns.11 Moreover, in case of 
Hungary, “the channels used to distribute pro-government propaganda ... are not automated 
Twitter bots or untraceable Facebook accounts, but media outlets supported with 
government money, including widely read newspapers dependent on state advertising, 
online news sites teeming with government-funded banners, and morning talk shows on the 
public television channel.”12 In that sense, “the Hungarian model is unique in the EU in that 
it is government-managed and government-funded. Finally, “…. the fact that the Orbán 
government has …..gradually silencing independent media makes this model especially 
terrifying and effective.13 

9 Andrzej Krajewski, Monitoring of the 2019 European Parliament election campaign in the main news programme of 
Polish public TV, https://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Masz%20Glos/
RaportTDEnglFin_June%2010N.pdf (June 10, 2019); Krzysztof Bobiński and Andrzej Krajewski, Polish public television: 
propaganda instead of news (March 28, 2022), http://towarzystwodziennikarskie.pl/en/2022/03/28/polish-public-television-
propaganda-instead-of-news/
10 Daniel Tilles, Polish state TV loses case against law professor who described it as “Goebbels media”. Notes from 
Poland, (DEC 7, 2022), https://notesfrompoland.com/2022/12/07/polish-state-tv-loses-case-against-law-professor-
who-described-it-as-goebbels-media/

11 Patrik Szicherle and Péter Krekó, Disinformation in Hungary: From fabricated news to discriminatory 
legislation , (7 June 2021), https://eu.boell.org/en/2021/06/07/disinformation-hungary-fabricated-news-discriminatory-
legislation  

12 Márton Bede, Analysis: Hungarian taxpayers fund unique ‘fake news’ industry (26.1.2021), 
https://ipi.media/analysis-hungarian-taxpayers-fund-unique-fake-news-industry/        

13 Márton Bede, Analysis: Hungarian taxpayers fund unique ‘fake news’ industry (26.1.2021), 
https://ipi.media/analysis-hungarian-taxpayers-fund-unique-fake-news-industry/
 

https://eu.boell.org/en/person/patrik-szicherle
https://notesfrompoland.com/author/daniel/


Clearly, it is precisely this paradoxical international and regional political and media context
that makes this comparative exploratory study of fake news/hoaxes and 
/disinformation/misinformation/mal-information in foreign policy discourses of Czechia, 
Hungary, Poland and Slovakia both needed and challenging. How come that Hungary and 
Poland, countries that had been seen as political forerunners in political and economic 
reforms in the 1990s, currently seem to be relatively so much (considering either frequency, 
intensity and/or impact, as well as intentionality) involved in producing and/or 
disseminating foreign policy fake news and hoaxes at governmental and pro-governmental 
(media sector) levels? But do Czech Republic and Slovakia really fare much better here, or 
maybe one can identify some fake news and hoaxes or /disinformation/misinformation at 
governmental and in the media sectors with focus or impact on foreign policy in these 
countries, too? And if the latter is case, what does it tell us about this issue? At a very 
theoretical level (not discussed in detail here), can one perhaps argue that with respect to 
foreign malign influence, paradoxically, „...perceived democracy destruction can in effect be
democracy promotion“14? Is it possible that, in some countries at least, and perhaps 
ironically, “Government propaganda, media concentration, self-censorship and the failure of
the democratic left are more of a threat than the global “fake news” „, as put by Aleksandra 
Eriksson already in 2018?15 
As will be shown, and as it could have been perhaps expected, there are actually quite many 
challenges with respect to interpretation of events and policies that concern foreign policy 
towards Russia or of Russia towards its neighbours. This was (until Russian invasion to 
Ukraine in 2022) perhaps the most pronounced in the Caucasus region, and, from 
perspective of the EU M.S., in Poland and Hungary.

The article further discusses these issues in the following parts. First, it further clarifies the 
research questions, methodology used and the cases selection procedure. Then, it reviews 
previous research on the topic(s). This review could be done in a limited way only. There is 
no specific research that would cover selected researched issues here in a systematic 
comparative way, or indeed, in all covered research fields.  Moreover, this review could be 
done from many different perspectives, as we explain later on. Then there follows 
explanation on how fake news, hoaxes, disinformation and misinformation are understood 
and defined (either legally, or in public-media discourses) in V4 countries. This allows us to 
understand why there have been different approaches chosen to allegedly the same malign 
threats, as we discuss next. Connected to this, we discuss also local initiatives against fake 
news / misinformation / disinformation in V4 as well as we discuss identified (officially or 
unoficially, or explicitly versus tacitly) major sources that have been labeled as originators 
of fake news, misinformation / disinformation in V4 countries. We shall see that there is 
certain political logic behind these divergent results. In particular, this overview allow us to 
understand why individual governments have enacted (or did not enact) certain regulatory 
measures and legislative initiatives against fake news, misinformation / disinformation. 
Then follows a major part of this contribution – selected examples of misinformation, 
disinformation and mal-information produced and/or dissemianted by journalists, diplomats,
experts and fact-checking/debunking initiatives. We conclude with analytical interpretation 

14 Hans Klein, “INFORMATION WARFARE AND INFORMATION OPERATIONS: RUSSIAN AND U.S. PERSPECTIVES.” Journal of 

International Affairs 71,(1.5), (2018): 135–42. 
15 Aleksandra Eriksson, The Pitfalls of Censoring Fake News, Visegrad Insight (22 March 2018), 
https://visegradinsight.eu/the-pitfalls-of-censoring-fake-news/



of these complex findings and with suggestion of research questions and topics for follow 
up research.
         

II. Research Questions, Methodology and Case Selection Procedure
                                                                             

This comparative research is based on case study methodology and exploratory approach.16 
For the case studies, relatively homogenous sample was selected – four democracies in 
Central-East Europe that are part of loosely defined regional foreign policy lobby group – 
the Visegread Group. These are the Czech Republic, Hungary, Poland and Slovakia. The 
Visegrad Group (also known as the "Visegrad Four" or "V4") self-defines its purpose as „to 
work together in a number of fields of common interest within the all-European 
integration“.17 Moreover, the selection of this foreign policy lobby group is relevant from 
the point of methodology since it allegedly represents rather homogeneous sample. This can
be seen in further self-description of V4 countries that „have always been part of a single 
civilization sharing cultural and intellectual values and common roots in diverse religious 
traditions, which they wish to preserve and further strengthen.“ 18 However, as will be 
documented furthermore, and as it was already documented at the level of national 
regulatory authorities,19 and as it has already been suggested, inspite of these allegedly 
shared cultural values, there are quite heterogenous approaches to tackling fake 
news/misinformation/disinformation in these four countries. Moreover, there is radically 
different  - less radical and/or the least anti-Russian  foreign policy of the Hungarian 
government within the EU, and the most anti-Russian foreign policy of Poland, certainly 
within V4 and possibly within EU, too (maybe with exceptions of the Baltic states). This 
actually puts this case selection into category of „the most diverse cases.“ 
As it is typical for exploratory approach, the goal of this contribution is to identify 
problems, clarify concepts, and suggest hypotheses.20 By ´problems` it is understood a) 
whether and why there is an issue with fake news/disinformation/misinformation in foreign 
affairs within V4 bloc?, b) How serious is this issue – are there extreme cases of 
/disinformation/misinformation found in foreign policy in V4 countries?, c) Can the main 
sources of important fake news/disinformation/misinformation in this area be e.g. 
governments, diplomats, media, etc?, d) If so, how is it possible that fake 
news/disinformation/misinformation are produced not only by „foes“, but also by those 
players (e.g. governments or ministries of foreign affairs) where one would not expect that 
to be the case in a liberal democracy? e) What can be possible consequences of analysed 
situation for foreign policy?
By ´clarifying concepts` we mean a) What is definition of fake 
news/disinformation/misinformation used? b) Who defines terminology for fake 
news/disinformation/misinformation and their producers and on what criteria within our 

16 Exploratory research is defined as a research used to investigate a problem which is not clearly defined. It is 
conducted to have a better understanding of the existing problem, but will not provide conclusive results. For such a 
research, a researcher starts with a general idea and uses this research as a medium to identify issues, that can be the 
focus for future research. An important aspect here is that the researcher should be willing to change his/her direction 
subject to the revelation of new data or insight, https://www.questionpro.com/blog/exploratory-research/

17About the Visegrad Group  ,   https://www.visegradgroup.eu/about

18 ibid
19 Andrej Školkay, Social Media Regulation from the Perspectives of National Media Regulatory Authorities in V4, Mediální studia, 14(2), 188-215 (2020) 

20 Pertti Alasuutari, Leonard Bickman, Julia Brannen, The SAGE Handbook of Social Research Methods (Sage 
Handbooks) 1st Edition, 2 (2009).

https://www.amazon.com/s/ref=dp_byline_sr_book_3?ie=UTF8&field-author=Julia+Brannen&text=Julia+Brannen&sort=relevancerank&search-alias=books
https://www.amazon.com/s/ref=dp_byline_sr_book_2?ie=UTF8&field-author=Leonard+Bickman&text=Leonard+Bickman&sort=relevancerank&search-alias=books
https://www.amazon.com/s/ref=dp_byline_sr_book_1?ie=UTF8&field-author=Pertti+Alasuutari&text=Pertti+Alasuutari&sort=relevancerank&search-alias=books
https://www.visegradgroup.eu/about/about-the-visegrad-group


selection of countries? c) What do we mean by „vulnerability“ to foreign (specifically, 
Russian) influence? 
 By ´suggesting hypotheses` we aim tentatively to answer at least some of the above 
mentioned questions. As it is typical for exploratory research, we end up with more 
questions than answers – thus providing a fertile research ground for more qualitative or 
quantitative follow up research. 
As mentioned, the issues of fake news and hoaxes/disinformation/misinformation has 
become politically and scientifically relevant not only regionally, but also at a EU level. 
However, as mentioned, there is relative lack of interest and related paucity of academic 
analyses of local production of misinformation and disinformation at high political level, 
save for some exceptions. In any case, these issues are usually single case studies, moreover,
discussed from perspectives of psychoology, or history, and tend to be rather descriptive. 
This in turn justifies the use of exploratory and comparative approach. It is the task of 
science, as well as strength of democracy, to have a critical look at its own failures. Finally, 
the Russian invasion to Ukraine highlights importance of foreign policy based on factually 
correct information and analyses. It is different to claim academically or politically that 
some event happend in one way or another, while this interpretation ultimately becomes a 
matter of life and death if this leads or contributes to waging or prolonging a major war. 
It should be mentioned that we are going to use terms fake news, hoaxes and disinformation 
or misinformation and mal-information as, by and large, synonyma throughout the text 
(with conceptual differences specified if needed and possible). This is so because sometimes
it is difficult to argue whether one item should be called misinformation or disinformation or
mal-information, or hoax. For example, it can be rationally assumed that some Polish 
politicians honestly believe that, for example, the Smolensk tragedy was caused by the 
Russian state. Therefore, it is difficult to call their stance as disinformation (using cited 
definition of disinformation here). Moreover, it will be shown that there exist nation-specific
definitions of fake news/dinsinformation or hoaxes. Therefore, although we use more or less
academically generally accepted definitions of these terms21, we also discuss local 
definitions of these terms later on.
                                                                                       

III. Previous Research on The Topic: Challenging “Vulnerability” Concept

There are many possible ways how to approach this overview, considering complexity and 
scope of this exploratory analysis. On the one hand, there was not identified any 
comparative research with this specific focus (topics, geography, actors, time-span, etc). On 
the other hand, some of discussed topics (e.g. Georgia-Russia War, The Smolensk Tragedy) 
have been extensively researched and discussed. Therefore, also due to space limitations, 
just one specific issue that seems to be relevant for a comparative focus and that broadens 
our knowledge (if reviewed critically) has been included in this review part. This is so called
„Vulnerability Index“ that defines and identifies vulnerability towards foreign malign 
influence. Such data -if correct - may be found very useful for this type of analytical 
comparative studies. The Vulnerability Index (2021) analyzed “the vulnerabilities” of 

21 Misinformation is false or inaccurate information. It is shared by accident without the intent to cause harm. Examples include rumors,
insults and pranks. Disinformation is false information shared deliberately to mislead and cause harm and includes malicious content 
such as hoaxes, spear phishing and propaganda. A hoax is a widely publicized falsehood so fashioned as to invite reflexive, unthinking acceptance 

by the greatest number of people. Fake news is false or misleading information presented as news. Unlike misinformation, which is inaccurate 
because a reporter has confused facts, fake news is created with the intent to manipulate someone or something. 
C. Wardle, H. Derakhshan, “Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy 
making” Council of Europe policy report DGI(2017)09, Council of Europe, (2017), https://firstdraftnews.com/wp-
content/uploads/2017/11/PREMS-162317-GBR-2018-Report-de%CC%81sinformation-1.pdf?x29719. 

https://firstdraftnews.com/wp-content/uploads/2017/11/PREMS-162317-GBR-2018-Report-de%CC%81sinformation-1.pdf?x29719
https://firstdraftnews.com/wp-content/uploads/2017/11/PREMS-162317-GBR-2018-Report-de%CC%81sinformation-1.pdf?x29719


selected countries towards foreign malign influence in five dimensions: public attitudes, 
political landscape, public administration, information landscape and civic and academic 
space.22 Although we deal in this article primarily with domestic production, dissemination 
and interpretation of selected foreign policy narratives, this index (as well as other further 
cited similar indices) is still useful as an anchoring tool. However, anchoring we interpret 
here differently than the authors of this Index. It should be perhaps corrected that this Index 
is not so much about „vulnerability“23 but, in our interpretation, it is specifically in the 
Hungarian case rather about the increased level of tolerance or even symbiosis (congruence)
between the discourses and policies in two (or more) countries (in this case, Hungary and 
Russia, and to lesser degree China). In that sense, it could be perhaps better called 
„Congruence Index“. This important difference in terminological specification (in contrast 
to original authors´perception) reflects indicators used (as cited above, with the important 
impact of the political landscape and public administration) as well as it reflects in general 
rather sceptical long-term research results on the possible direct impact of propaganda of 
any type. For example, on the one hand, there is missing important variable in this index – 
general quality and quantity of foreign news as perceived by experts or publics, or, ideally, 
as presented in qualitative and qualitative studies. On the other hand, there are some 
indicators whose analytical usefullness may be seen as questionable – e.g. cyber security 
capacity.24 There are other indicators that would benefit from revisions, too. For example. 
within cummulative indicator „Perception of Russia“ there are sub-indicators: „Russian 
military is better“, „Russia provokes conflicts“, „Russia is aggressive“, „Russia is a threat“. 
First, it is strange that for China there is only one sub-indicator – „China is a threat“. 
Second, on what bases can an average analyst or non-expert assess Russia´s military 
abilities/qualities? Related, what is difference between the last three sub-indicators 
(provokes conflicts, aggressive, and a threat)? Be that as it may, how can one correctly 
assess whether Russia is aggressive when, as we shall see further, there are indeed wide 
misperceptions of some key recent relevant and related historical events?  Third, it would be
interesting to have included sub-indicator such as „Russia is a political model to follow“ – 
that would be possibly better indicator of how vulnerable are countries to Russia´s (or China
´s) influence. There are many other variables and indices that would deserve critical 
discussion. Following this a very brief criticism with a few suggested modifications, we can 
explain further why we see that this index is more about congruence than about 
vulnerability in the Hungarian case.  At best, it can be seen as „self-induced“ vulnerability. 
On a scale of 1-100 (0 is the most resilient and 100 the most vulnerable) the Vulnerability 
Index revealed the vulnerabilities towards the Russia´s and Chinese´s influence in Czechia 
(at 29 points), Slovakia (at 32) and Hungary (at 44) (data for Poland were unavailable) in 
2021.25 An earlier Vulnerability Index (2017) identified Hungary (at 57 points) as the most 
vulnerable country, closely followed by Slovakia (51), then followed with distance by both 
Czechia (38) and Poland (30).26 
Similarly, based on a different methodology, the Kremlin Influence Index (2017) identified 
Hungary (61) (compared with Czechia - 48, Georgia - 54, and Ukraine – 49) as the most 

22 http://www.vulnerabilityindex.org/
23 Underrstood as „"the quality or state of being exposed to the possibility of being attacked or harmed, either physically or emotionally.“

24 http://www.vulnerabilityindex.org/downloads.html/Globsec_VI_Methodology.pdf
25 http://www.vulnerabilityindex.org/
26 Daniel Milo, Katarína Klingová, Vulnerability Index. SUBVERSIVE RUSSIAN INFLUENCE IN CENTRAL 

EUROPE (2017), https://www.globsec.org/sites/default/files/2017-08/globsec-vulnerability-index.pdf



vulnerable country to the capacity of Russia to influence (initiate, change) the processes in 
the information space (production, exchange and consuming of information.27

As mentioned, we consider all these indices to be more likely indicators of discourses and 
policies congruence rather than indicators of vulnerability or as a source of influence in the 
process of information elaboration. 
Based on this brief critical overview, and conceptual/terminological clarifications, one can 
assume that Hungary is not that much suspectible to foreign malign influence. Rather, we 
can assume that foreign policy issues may be most often and/or most successfully internally 
instrumentalised in Hungary for misinformation and disinformation purposes (aiming 
primarily at internal audiences) by local actors. But why is there a relatively and 
comparatively high congruence with Russian foreign policy in Hungary, as seen (to be 
discussed) in domestic instrumentalisation? The answers to this fundamental question differ.
For example William Nattrass argues that Hungary’s ‘pro-Russia’ stance is the result of 
historical and recent political factors, many of which have been shaped by Orbán himself.28 
Others include here energy dependency and political model of Russia´s illiberal state as the 
reason for Orbán´s positive (or at least no so much critical) attitude towards Russia.29 Péter 
Krekó found four main factors here: energy ties, business deals and corrosive capital, 
intelligence penetration, and information influence.30 Others see this as just the distinct 
foreign policy path that was announced by the Hungarian Ministry of Foreign Affairs in 
2012 to pursue a multivector diplomatic and economic foreign approach based mainly on 
the economic interests of Hungary – so-called “Eastern Opening”. Within this context, some
authors rightly point to the increased vulnerability (but) as a  result  of chosen policies: 
„What the Hungarian government could really offer in return for the Chinese and Russian 
diplomatic support and some of these business deals favouring governmental oligarchs was 
increased vulnerability, starting with the Hungarian public sphere and ending with national 
security issues.“31 Indeed,  Balázs Orbán, political director to Prime Minister Viktor Orbán, 
has written in his book that Germany,  Russia, USA and China, together with Turkey are the 
most significant powers for Hungary.  Moreover, among the key ideas he expressed that 
„states pursue their own interests“ and „the most important actors in foreign policy are 
states“. 32

     Within this contex, it may be true that the most disinformation during the elections 
campaign before 2019 European Parliament elections among EU member states was 
disseminated in Hungary.33 This trend seemed to continue in Hungary, where news spread 
by Russian media were often picked up without any kind of criticism by the media in 
Hungary.34Some even argued that Russia disinformation (together with local structural 

27 Tamar Kintsurashvili, Dali Kurdadze, Sopho Gelava, Jakub Janda, Veronika Víchová, Győri Lóránt, Patrik Szicherle,
oman Shutov, Diana Dutsyk, Kremlin Influence Index, 2017 (12 June 2017), http://www.cso.ge/view.php?
type=research_reports&slug=kremlis-gavlenis-indeqsi-2017&lang=en

28 William Nattrass, Hungary’s ‘pro-Russia’ stance was inevitable, Politico, (SEPTEMBER 15, 2022 ), 
https://www.politico.eu/article/hungary-pro-russia-stance-inevitable/
29Amanda Coakley,  Putin’s Trojan Horse Inside the European Union, Foreign Policy, (3 AUGUST 2022), 
HTTPS://FOREIGNPOLICY.COM/2022/08/03/HUNGARY-ORBAN-RUSSIA-CONSERVATIVE-POLITICS/

30 Péter Krekó, Russian influence in Hungary, ING2 Committee Hearing on Russian interference in the EU: the 
distinct cases of Hungary and Spain. 27 October 2022, Brussels 

31 Lóránt Győri, HUNGARY GIVES UP ITS FIERCE PRO-KREMLIN STANCE AT LAST, VSQUARE, (03.03.2022), 
https://vsquare.org/hungary-gives-up-its-fierce-pro-kremlin-stance-at-last/
32 B. Orbán, The Hungarian Way of Strategy, Budapest, MCC Press, 2021, 180-182
33 Political Capital, Putyin propagandája szólt a hazai kormánymédiából az EP-kampányban, (2019, May 24), 

https://pcblog.atlatszo.hu/2019/05/24/putyin-propagandaja-szolt-a-hazai-kormanymediabol-az-ep-kampanyban/
34 Kafkadesk budapest, MEET LAKMUSZ, THE FACT-CHECKING SQUAD DEBUNKING FAKE NEWS 
IN HUNGARY (2022, FEBRUARY 3), HTTPS://KAFKADESK.ORG/2022/02/03/MEET-LAKMUSZ-THE-

https://kafkadesk.org/author/kafkadeskhu/
https://vsquare.org/hungary-gives-up-its-fierce-pro-kremlin-stance-at-last/
https://foreignpolicy.com/author/amanda-coakley/


conditions) facilitated Victor Orban’s consolidation of power.35 This last claim is certainly 
exagerration. It also should be explained that the Russian media do not play a significant 
role in any dissemination of Russia´s preferred narratives among foreign audiences. Rather, 
they are a source of narratives for the local pro-Russian media, in particular fringe media.36 
It is useful to cite an expert opinion that, although not focused specifically on Hungarian 
situation, it is quite helpful here:

 „The media, described as a tool of "Russian propaganda", do not offer much more as 
an alternative than support for some of the Kremlin's power moves abroad, for example
in Syria or Ukraine. They do not present the existing model of political and socio-
economic organization in the Russian Federation as a positive alternative. On the other 
hand, they concentrate various frustrations of a large part of the public, either from 
socio-economic development or from the wars led by the US and other Western states 
in various parts of the world, the legitimacy of which is at least questionable.“37

The argument here is that Hungarian authorities tolerate „alternative“ fringe news outlets, 
including those produced by foreign actors (e.g. Russia), precisely for identified reasons. 
This is simply due to the fact that the Hungarian authorities, and Hungarian pro-
governmental media, instrumentalise occasionally these sources, and, moreover, themselves 
are involved in production of misinformation and disinformation. Perhaps most importantly,
the government enforces foreign affairs policies and communications that are more in line 
with (or that are less critical to) policies of certain foreign actors than in the other three V4 
countries (or the EU as such). As a result, Hungary´s FIDESZ party’s „anti-EU, anti-
Western, and pro-Russian rhetoric has clearly had a long-term effect on the population’s 
foreign-policy orientation.38 Indeed, there are many studies, some already cited (including 
Vulnerability Index that uses here data from V-Democracy Index) that point at 
misinformation and disinformation produced by authorities and pro-governmental outlets in 
Hungary and Poland in general.39 There has also been for over a decade, Polish a PiS party 
“promoting a heterodox explanation model for the Smolensk tragedy—in other words, a 
conspiracy theory.”40  We come to this issue, that plays in foreign policy opposite direction, 
back later on. What matters, it is that for this phenomenon, indeed, congruence or self-
induced vulnerability (to irrational thinking lead by emotions in the Polish case) is better 
word than vulnerability. It is not just a matter of words used – it is a totally different 
analytical concept and perspective. We can indirectly support this novel finding (and 
suggested terminological corrections as well as resulting different analytical interpretations) 
with results from a comparative survey and three country specific national surveys. 

FACT-CHECKING-SQUAD-DEBUNKING-FAKE-NEWS-IN-HUNGARY/
35 Jonathan REISHER, The effect of disinformation on democracy: the impact of Hungary’s democratic decline,CES 

Working Papers – Volume XIV, Issue 1, https://ceswp.uaic.ro/articles/CESWP2022_XIV1_REI.pdf
36 Kremlin Influence Index 2017: Joint Research Report. – Kyiv, Detector Media, (2017). p.8
37 Juraj Marušiak, Nielen o ruskej propagande, Pravda (3.01.2017), 

https://nazory.pravda.sk/analyzy-a-postrehy/clanok/415537-nielen-o-ruskej-propagande/
38 Péter Krekó, Russian influence in Hungary, ING2 Committee Hearing on Russian interference in the EU: the 

distinct cases of Hungary and Spain. 27 October 2022, Brussels 
39 E.g. Patrik Szicherle and Péter Krekó, Disinformation in Hungary: From fabricated news to discriminatory 
legislation , (7 June 2021), https://eu.boell.org/en/2021/06/07/disinformation-hungary-fabricated-news-discriminatory-
legislation  
40 Alois Streicher, Truth under Attack, or the Construction of Conspiratorial Discourses after the Smolensk Plane 

Crash, p.297 In: »Truth« and Fiction: Conspiracy Theories in Eastern European Culture and Literature, edited by Peter 

Deutschmann, Jens Herlth and Alois Woldan, Bielefeld: transcript Verlag, 2020, pp. 279-300. (277-299), 

https://eu.boell.org/en/person/peter-kreko
https://eu.boell.org/en/person/patrik-szicherle
https://nazory.pravda.sk/analyzy-a-postrehy/clanok/415537-nielen-o-ruskej-propagande/


The first survey shows attitudes towards Ukrainian refugees. Only Polish respondents 
showed more generous approach towards them (only 15% would allow „none or only a 
few“ of them). These „negative“ data for Czechia, Hungary and Slovakia were actually 
identical (and as different from Poland): approximately 40 %.41 More ambiguous question 
(„satisfaction with government actions towards Ukrainian refugees) showed more diverse 
results: Slovakia (3.7 out of 10), Czechia (4.1), Hungary (5.2) and Poland (5.5). We do not 
know whether governments were doing enough or should do more or less here. Finally, 
there was question about moral duty to (help) Ukraine/Ukrainian refugees. Perhaps 
surprisingly, the majority of Hungarians (59%) felt they have somewhat or extreme duty 
towards Ukraine, in contrast to about a third Czechs and Slovaks each. Poles were 
somewhere in between, reaching about 45%. Clearly, attitudes of Hungarians towards 
Ukrainians do not show any impact or suspectibility to Russian propaganda, rather on 
contrary.42

The second survey (July 2022) showed that more than half of Slovaks would welcome a 
military victory of Russia over Ukraine in autumn 2022.43  The third survey from September
2022 (based on different methodology) showed that 47 % of Slovak respondents would 
prefer victory of Ukraine while victory of Russia would prefer only 19 % of respondents.44 
We do not know what would be the results for Hungary, but these national data (although a 
bit inconsistent), as well as already available comparative data question hypothesis about 
higher vulnerability of Hungarians (or Hungary, for that matter) towards foreign 
misinformation. This can be confirmed in another surveys, too.45 For example, April-May 
2022 survey found that Ukraine and Russia were both quite negatively perceived and judged
by Hungarians, with Ukraine perceived a bit better ranking.46 

The lesson from this overview is that, apparently, there is an analytical confusion or 
unacknowledged conceptual merger between “vulnerability” and “congruence”. Congruence
suggests more active approach and in effect, a policy choice. It also suggests limited impact 
of propaganda (or fake news and disinformation). In contrast, vulnerability paints rather 
passive actors, possibly huge impact of propaganda and limited foreign policy choices. In 
general, and related, there appear to be used rather questionable variables for various 
indices. Many of these variables expect in-depth knowledge in many different areas – which
is unrealistic goal. Moreover, sometimes contradictory, or at least little consistent results 
from public opinion surveys do not contribute to analytical clarity either. This all leads to 
rather controversial analytical conclusions as well as, possibly, it does not promote the best 
follow up foreign policy options for those actors who follow the original interpretation of 
this index. In contrast, alternative and correct terminology (and change in analytical 

41 Lenka Dražanová and Andrew Geddes  ,   Attitudes towards Ukrainian refugees and governmental responses in 8 
European countries,Migration Policy Centre, European University Institute  ,   (6 September 2022),   
https://www.asileproject.eu/attitudes-towards-ukrainian-refugees-and-governmental-responses-in-8-european-
countries/
42 Surveyed a combined total of 8525 respondents in the eight countries between 25th May and June 6th 2022 with 
nationally representative samples of approximately 1000 respondents. 

43 Michal Hudec, Most Slovaks want Russia to win Ukraine war, 

https://www.euractiv.com/section/politics/short_news/most-slovaks-want-russia-to-win-ukraine-war/ (15. 9. 2022)

44 Lukáš Kovalčík, Vojna na Ukrajine: Takmer štvrtine Slovákov je jedno, kto zvíťazí. Alarmujúci je aj počet ľudí, ktorí fandia Rusku, (4 October 2022), 
https://www.startitup.sk/vojna-na-ukrajine-takmer-stvrtine-slovakov-je-jedno-kto-zvitazi-alrmujuci-je-aj-pocet-ktory-fandi-rusku/

45 https://hungarytoday.hu/ipsos-poll-survey-opinion-hungarians-war-ukraine-russia-sanction/
46 Andrea Szabó and Zsolt Enyedi, Opposition voters do not share their parties' pro-Ukraine stance, (27.5.2022), 
https://telex.hu/english/2022/05/27/opposition-voters-do-not-share-their-parties-pro-ukraine-stance

https://www.startitup.sk/author/kovalciklukas/
https://www.euractiv.com/section/politics/short_news/most-slovaks-want-russia-to-win-ukraine-war/
https://www.eui.eu/people?id=andrew-peter-geddes
https://www.eui.eu/people?id=lenka-schillaci-drazanova


perspective) allows us to frame and explain divergent Hungarian findings in a proper 
analytical and comparative context. 

      IV. Understanding Fake News, Hoaxes and Disinformation/Misinformation in V4

As mentioned, although V4 countries are seen as culturaly homogeneous, there have been 
used „drastically different approaches to understanding and tackling fake news“47 in the past
years. There was no consensus about the best regulatory approaches to social media either.48

In Poland, the concept of "disinformation", has  been defined in the draft Act on the 
Protection of Freedom of Speech in Online Social Networks, drafted by the Ministry of 
Justice. Disinformation should be understood as "false or misleading information produced, 
presented and disseminated for profit or violation of a significant public interest or causing 
personal injury or property damage". The draft clearly states that disinformation is unlawful 
(Article 3(6)). Unlike the EU Code on disinformation, the Polish drafter covered not only 
public damage, but also damage caused to specific persons.49 In addition, when it comes to 
public damage caused by disinformation, there is only regulation combating the 
dissemination of false information in connection with the election campaign as defined in  
the Electoral Code.
In Czechia, the Czech Ministry of Interior refers to ”the “ABC approach” when identifying 
disinformation. There are three criteria : the accuracy of factual statements, balance in 
reporting and the credibility of the sources chosen.50 In contrast, Manipulatori NGO defined 
disinformation as “lying, deceptive, false information that aims to influence the judgment 
and opinion of an individual, several persons or the entire society.51Furthermore, 
Manipulatori NGO defined fake news as “false, distorted news. It involves the deliberate 
dissemination of misinformation through traditional or online media.”52 Similarly, hoax is 
defined as “ a deliberately created deception masquerading as the truth. In a broader sense, it
can also mean false news, mystification, alarm news, but also a joke.53

In Slovakia, the Police defined disinformation indirectly, as having „Main goal of primary 
disinformation creators ...to cause chaos in society and undermine trust in the state, which 
was directly related to spread of hatred and mistrust of state institutions. Disinformation has 
become a hybrid tool in a form of attack on the Slovak Republic interests as well as the 
security of its citizens.“54 

47 Maryia Sadouskaya-Komlach, Fake News in Visegrad: Overused and Underestimated, Green European 
Journal, 2018, https://www.greeneuropeanjournal.eu/fake-news-in-visegrad-overused-and-underestimated/
48 Andrej Školkay, Social Media Regulation from the Perspectives of National Media Regulatory Authorities in V4, 

Mediální studia  (2), (2020).
49Xawery Konarski  , Dezinformacja online – jak ją rozumieć i jakie są środki prawne jej zwalczania w Polsce i UE, 

2022, https://www.traple.pl/dezinformacja-online-jak-ja-rozumiec-i-jakie-sa-srodki-prawne-jej-
zwalczania-w-polsce-i-ue/

50 https://www.mvcr.cz/chh/clanek/dezinformacni-kampane-dokumenty-a-odkazy-dokumenty-a-odkazy.aspx, Ben Nimmo,

Identifying disinformation: an ABC. IES Policy Brief Issue 2016/01 - February 2016. [Policy Paper] (2016)

51 https://manipulatori.cz/lexikon/dezinformace/
52 https://manipulatori.cz/lexikon/fake-news/
53 https://manipulatori.cz/lexikon/hoax/
54  COMMUNICATION AND PREVENTION DEPARTMENT OF THE PRESIDIUM OF THE POLICE FORCE, 

POLICE FORCE REPORT ON DISINFORMATION OF THE SLOVAK REPUBLIC IN 2021, 5, (2022), 
,https://www.minv.sk/swift_data/source/images/slovak-republic-report-dezinfo-2021.pdf

https://www.mvcr.cz/chh/clanek/dezinformacni-kampane-dokumenty-a-odkazy-dokumenty-a-odkazy.aspx
https://www.traple.pl/dezinformacja-online-jak-ja-rozumiec-i-jakie-sa-srodki-prawne-jej-zwalczania-w-polsce-i-ue/
https://www.traple.pl/dezinformacja-online-jak-ja-rozumiec-i-jakie-sa-srodki-prawne-jej-zwalczania-w-polsce-i-ue/
https://www.traple.pl/team/xawery-konarski/
https://www.greeneuropeanjournal.eu/article-author/maryia-sadouskaya-komlach/


The Act on Cybersecurity (2022) included definition of “harmful content“ as “an activity, 
data or program resource that has or may result in damage or threat to security, foreign 
policy or economic interests of the Slovak Republic and is a form of hybrid threat.“
In Hungary, interestingly, following COVID19 pandemic since 2020, the local independent 
media, the opposition and international liberals became accused of producing fake news by 
PSM radio. The authors called this type of discourse about fake news as right-wing and 
populist. 55 On the official website koronavirus.gov.hu there is a list of governmental 
definitions of which we put two (untrue, panic-inducing information, type of fake news or 
prank mostly received by e-mail) into table. In addition, National Media and 
Communication Authority defined five hallmarks of fake news that we present in the 
following Table 1. 
       
            Table 1: Definitions of Fake News / Hoaxes /Disinformation in V4
             

      Country  Disinformation  Fake News Hoax   Other

                           

        Czechia

 The “ABC
approach”: the

accuracy of factual
statements, balance in

reporting and the
credibility of the
sources chosen. 

Lying, deceptive, false
information that aims

to influence the
judgment and opinion

of an individual,
several persons or the

entire society.

         

False, distorted news.
It involves the

deliberate
dissemination of
misinformation

through traditional or
online media.   

A hoax is a
deliberately created

deception
masquerading as the
truth. In a broader
sense, it can also
mean false news,

mystification, alarm
news, but also a joke.

                         

   
        Hungary

„ the news and
opinions produced by

local independent
media, the opposition

and international
liberals“ (academic

analysis)

untrue, panic-inducing
information (The

Government) 

- starts from a well-
known person or

event (Bill Gates, Iraq
war) - is of public
interest - generates

strong emotions
(desire for money,
fear of spiders.) -
speaks in a style

type of fake news or
prank mostly received

by e-mail 

55  Jenő  Bódi, Gábor  Polyák and Ágnes Urbán, Az álhír fogalmának átalakulása a közszolgálati híradóban. A 
Hirado.hu álhírekkel kapcsolatos tartalmainak elemzése 2010–2020 (The changing concept of fake news in public 
service news. An analysis of Hirado.hu’s content on fake news, 2010–2020) , MEDIAKUTATO, XXIII (1), 7-26, 
(2022).  



disguised as technical
language, - ostensibly

citing scientific
authorities (NMHH)

          

        Poland

false or misleading
information produced,

presented and
disseminated for

profit or violation of a
significant public
interest or causing
personal injury or
property damage"

„untrue, false news,
usually spread by

tabloids to
sensationalise or
defame someone

(usually a politician)“
 (PWN Vocabulary)

           

     Slovakia

  It can cause chaos in
society and undermine
trust in the state, and
is directly related to
spread of hatred and

mistrust of state
institutions.

 Harmful content
means an activity, data
or program resource
that has or may result
in damage or threat to

security, foreign
policy or economic
interests of Slovakia

and is a form of
hybrid threat

        
Clearly, there is no consensus on key definitions within V4 countries. At governmenal level,
there is also different approach whether one should use a key label „disinformation“ 
(Poland) or „fake news“ (Hungary) or „harmful content“ (Slovakia). In the next section, we 
check how this different understanding of key terms resulted in different fact-checking and 
debunking efforts within V4 countries.

   Initiatives Against Fake News/Disinformation/Misinformation in V4

  Regarding fact-checking and debunking, it should be noted that “science supporting its 
efficacy is, at best, mixed.”56 Some argue that the consequences of disinformation can be 
mitigated, but disinformation is not a solvable problem.57 Similarly, some results are 
„inconsistent with a simple hypothesis that fake news crowds out hard news 
consumption.“58 In other words, fake news consumption sems to be heavily concentrated 
among a small group of news consumers.59 Moreover, it seems logical that in heavily 
polarised political and media systems (such as Hungary and Poland) pro-government 

56 David Lazer, Matthew Baum, Yochai Benkler, Adam Berinsky, Kelly Greenhill, Filippo Menczer, Miriam Metzger, 
Brendan Nyhan, Gordon Pennycook, David Rothschild, Michael Schudson, Steven Sloman, Cass Sunstein, Emily 
Thorson, Duncan Watts, Jonathan Zittrain, The science of fake news, SCIENCE, 359(6380), 3, (2018)
57 B. Valeriano, B. Jensen, and Maness, R., Cyber Strategy: The Evolving Character of Power and Coercion, London: 

Oxford Press  (2018). 
58 Andrew Guess, Brendan Nyhan, Jason Reifler, Selective Exposure to Misinformation: Evidence from the 
consumption of fake news during the 2016 U.S. presidential campaign, (2018), 
http://www.ask-force.org/web/Fundamentalists/Guess-Selective-Exposure-to-Misinformation-Evidence-Presidential-
Campaign-2018.pdf
59 Andrew Guess, Brendan Nyhan, Jason Reifler, Selective Exposure to Misinformation: Evidence from the 
consumption of fake news during the 2016 U.S. presidential campaign, (2018), 
http://www.ask-force.org/web/Fundamentalists/Guess-Selective-Exposure-to-Misinformation-Evidence-Presidential-
Campaign-2018.pdf



supporters are not necessarily interested in critical opinions that would challenge their 
deeply rooted ideas.60 Nonetheless, there is quite extensive network of governmental, private
and non-governmental initiatives in this area and in this region. The following summary is 
incomplete, but still rather extensive. There is Central European Digital Media Observatory 
that includes eight partners from Czechia, Poland and Slovakia.61 There are some attempts to
employ AI in the process of debunking.62

In Czechia, there are about 10 fact checking initiatives: manipulatori.cz, demagog.cz, 
hoax.cz, Kremlinwatch.eu, HlídacíPes.org and Neovlivni.cz.63  There is also a single fact 
checker from AFP.64 Among these, Kremlinwatch.eu, followed by HlídacíPes.org and 
StopFake.cz  tackle Russian disinformation. There is also governmental plentipotentiary for 
disinformation as well as Centre against Terrorism and Hybrid Threats affilidated to the 
Ministry of Interior. 
In Slovakia, Hoaxes and Scams – Facebook page of the Police claims to be the most 
followed page in Slovakia focused on misinformation with over 122,000 followers in 2021. 
It was run by Communication and Prevention Department of the Police. It debunked, with 
help of more than 9,000 private messages received from citizens, a total of 189 hoaxes on its
specialized site, 151 of which were solely related to the COVID-19 pandemic. One of the 
most common disinformation narratives related to foreign affairs was that the pandemic is a 
secret plan by the powerful to rule/destroy humanity. Similarly, some fake news and hoaxes 
mentioned foreign actors, or were relevant to foreign stakeholders, e.g. a hospital in 
Slovenia or the Red Cross in Austria. Significantly, the 2021 Report raised the issue of 
foreign actors involvement: „It is possible that their actions were trying to support the 
foreign policy interests of state powers abroad. Foreign state powers tried to spread their 
narratives through their own or befriended media, or fictitious independent activists, often 
communicating in different way within their own state...“65 
In private sector, there is just a single fact checker from AFP.66 Most of these fact-checking 
sites focus on Russian disinformation.
In Hungary, there is fact-checking website Lakmusz since January 2022.67 Interestingly, 
there was almost immediately attack about „The Soros networks and methods behind this 
project“. 68 Earlier initiatives included investigative journalism nonprofit and a watchdog 

60 Luca Bertuzzi and Vlad Makszimov  , EU funds fact-checking website in Hungary ahead of crucial elections,   (  17.   
1. 2022)   https://www.euractiv.com/section/media/news/eu-funds-fact-checking-website-in-hungary-ahead-of-crucial-elections/  

61 https://kinit.sk/project/cedmo-central-european-digital-media-observatory/
62 www.oznacuj-dezinfo.kinit.sk. 
63 Katarzyna Giereło-Klimaszewska,  Political fact-checking in the Czech Republic on the example of demagog.cz 

and manipulatori.cz portals. Mediatization Studies, 3(1), 115–135. http://dx.doi. org/10.17951/ms.2019.3.115-135 
(2019). 

64 https://www.omediach.com/hoaxy/17165-facebook-ma-novinku-na-slovensku-a-v-cr-spusta-
fact-checking-video
65     COMMUNICATION AND PREVENTION DEPARTMENT OF THE PRESIDIUM OF THE POLICE FORCE, 

POLICE FORCE REPORT ON DISINFORMATION OF THE SLOVAK REPUBLIC IN 2021, 5, (2022), 
,https://www.minv.sk/swift_data/source/images/slovak-republic-report-dezinfo-2021.pdf

66 Martin Hodás, Overuje správy pre Facebook: Hoax vymyslíte za 10 minút. Vyvraciame ho celé dni (9.5.2020), 
https://zive.aktuality.sk/clanok/146760/overuje-spravy-pre-facebook-hoax-vymyslite-za-10-minut-vyvraciame-ho-
cele-dni/, https://www.omediach.com/hoaxy/17165-facebook-ma-novinku-na-slovensku-a-v-cr-spusta-fact-
checking-video

67 Kafkadesk budapest, MEET LAKMUSZ, THE FACT-CHECKING SQUAD DEBUNKING FAKE NEWS 
IN HUNGARY (2022, FEBRUARY 3), HTTPS://KAFKADESK.ORG/2022/02/03/MEET-LAKMUSZ-THE-
FACT-CHECKING-SQUAD-DEBUNKING-FAKE-NEWS-IN-HUNGARY/
 
68 https://visegradpost.com/en/2022/02/22/a-hungarian-fact-checker-in-partnership-with-the-european-commission-  

and-afp-soros-shadow/ (F E B R U A R Y 2 2 ,  2 0 2 2  ).

https://visegradpost.com/en/2022/02/22/a-hungarian-fact-checker-in-partnership-with-the-european-commission-and-afp-soros-shadow/
https://visegradpost.com/en/2022/02/22/a-hungarian-fact-checker-in-partnership-with-the-european-commission-and-afp-soros-shadow/
https://kafkadesk.org/author/kafkadeskhu/
https://zive.aktuality.sk/clanok/146760/overuje-spravy-pre-facebook-hoax-vymyslite-za-10-minut-vyvraciame-ho-cele-dni/
https://zive.aktuality.sk/clanok/146760/overuje-spravy-pre-facebook-hoax-vymyslite-za-10-minut-vyvraciame-ho-cele-dni/
https://demagog.cz/
https://manipulatori.cz/
https://oznacuj-dezinfo.kinit.sk/
https://www.euractiv.com/authors/vlagyiszlav-makszimov/
https://www.euractiv.com/authors/luca-bertuzzi/


NGO  atlatszo.hu.69 The National Media and Communications Authority (NMHH) regards 
increasing consumer (ie not citizens) awareness against misinformation as its primary goal. 
There also is a pro-Russian, pro-government Facebook page that is called Numbers - the 
antidote to left-wing fake news, which claims to debunk the liberal propaganda/fake news.70 
There is urbanlegends.hu, campaigns such as by buvosvolgy.hu and kekvonal.hu (teaching 
plan, campaign „recognizing fake news for 17-18 y. olds“), oszd okosan („share wisely“, 
people can check whether it is worth sharing a link), Tudatos Net (Conscious Net), Idea 
Foundation (teaching material), Álhírvadász (fake news hunter).
In Poland, there were eight fact checking initiatives in 2019 (Demagog, Konkret24, 
Demaskator24, Trudat, “Keyboard Warriors”, OKO.press, Sprawdzam AFP and Antyfake.71 
Among these, majority tackle Russian disinformation. In addition, there was governmental 
the Polish Platform for Homeland Security (PPHS).

   Table 2: Selected Institutional Initiatives Against Fake News in V4
                                                       

                        

        Country

            

   Governmental
 NGO -  Fact-

checking/
Debunking

   Private/
Business

  Other

                              

Czechia

 Centre against
Terrorism and Hybrid
Threats (Ministry of

Interior)

Governmental
Plentipotentiary for

Fighting
Disinformation

manipulatori.cz

demagog.cz/

hoax.cz
 

European Values
(Information Defense

Hub +
Kremlinwatch.eu)

HlídacíPes.org 

Neovlivni.cz 

AFP (FB)

Zvolsi.info 

EDMO network

   
Hungary The National Media

and Communications
Authority (NMHH ) -

but focused on
consumers!

    Lakmusz (AFP,
444.hu and the Media

Universalis
Foundation)

         
AFP

Atlátszó

   Numbers,
Conscious Net, Idea

Foundation
Álhírvadász 

urbanlegends.hu

Poland

Polska Platforma
Bezpieczeństwa
Wewnętrznego

(PPBW) - The Polish
Platform for

Homeland Security
(PPHS)

OKO.press,

 Demagog

Antyfake, 
Demskator
 Konkret24

Sprawdzam AFP
Trudat 

 
“Keyboard Warriors”

EDMO network

       

       Slovakia

 Communication and
Prevention

Department of the
Police  - Hoaxes and
Scams – Facebook
pages of the Police

(since 2017/18)

 
 Demagog.sk

  Infosecurity.sk
(Disinfo  report)

AFP 
(with FB)

    „Virtual Elfs“
community on FB

(Katedra
komunikácie)

EDMO network

69 https://english.atlatszo.hu/about-us/

70 https://www.urbanlegends.hu/2022/03/forraselemzes-szamokadatok-hu/ 
71 Michał Kuś and Paulina Barczyszyn-Madziarz, Fact-checking initiatives as promoters of media and information 

literacy: The case of Poland, CEJC, 2, 249-265 (2020).

https://demagog.cz/
https://manipulatori.cz/


It appears that the Hungarian case represents the least governmental effort to tackle 
disinformation. Czechia and Slovakia are the most active in this area, while Poland seems to
be located somewhere in between Hungary and Slovakia and Czechia. A major leveraging 
role seems to play the European Commission with its indirect recent funding of new fact 
checking and debunking initiatives. This finding supports our argument that we are dealing 
here with congruence rather than vulnerability in the case of Hungary. This finding is 
supported with data from the next Table X. It indirectly but strongly suggests that actually 
the Czech Republic and Slovakia feel that they are the most vulnerable to foreign 
disinformation campaigns. 
There is specific and identical situation in both Hungary and Poland. Although there are no 
„alternative“ disinformation/fake news specific sources banned or targeted legally, the 
government and pro-governmental media believe and argue that oppositional politicians and
critical media, and liberals in general produce fake news and disnformation. 

  Table 3:  Major Sources of Disinformation Identified by Authorities in V4
(in 2022)

                        

        Country

 
Czechia

Aeronet, Protiproud, Ceskobezcenzury, Voxpopuliblog, Prvnizpravy, Czechfreepress, Exanpro
and Skrytapravda, sputniknews.com, Cz24.news, Nwoo.org, Slovanskenebe.com,

Svobodnenoviny.eu ,Zvedavec.org  

    
 Hungary

 Not known specific sources banned or targeted legally by authorities or indirectly through 
NGOs or private actors. In general, these fake news sources are seen oppositional politicians 
and critical media, and liberals in general by pro-governmental media and politicians in power.
However, analysts argue that the government actually runs some disinformation campaigns.

          
       Poland

Not known specific sources banned or targeted legally by authorities or  or indirectly through 
NGOs or private actors. In general, these are seen oppositional politicians and critical media, 
and liberals in general by pro-governmental media and politicians in power. Reports underline 
usually certain narratives which are disinformative and they rather mention groups of sources 
(eg. Fake Twitter accounts).

      Slovakia       Hlavné správy, Armádny magazín, Hlavný denník and online only radio broadcast 
Infovojna. 

             
   LEGISLATION TARGETING FAKE NEWS AND HOAXES in V4
            
Following the Russian invasion of Ukraine in February 2022, in addition to the EU-central 

ban on certain Russian outlets,721 two Visegrad countries (Czech Republic and Slovakia) 
banned some local news and current affairs websites that were seen as – in general and often
openly not acknowledged terms - a threat to national security. In local conditions, these 
websites are listed among 262 „controversial“ outlets, according to the local vigilant 

initiative. 732 However, as it is clear from the list, those banned websites were not selected 

72https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rt-
russia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/ 
73 https://konspiratori.sk/zoznam-stranok 

https://outlook.live.com/mail/0/inbox/id/AQMkADAwATExADlhNy00YzQ2LWEyNDktMDACLTAwCgBGAAADJ%2F83qJsbfUaapJkoAQWGugcAosR2GF3qE0SPoyQAeTY4xgAAAgEMAAAAx7nFBjY6Gk%2BnbYdm7iklrAAFOtnrFAAAAA%3D%3D#sdfootnote2sym
https://outlook.live.com/mail/0/inbox/id/AQMkADAwATExADlhNy00YzQ2LWEyNDktMDACLTAwCgBGAAADJ%2F83qJsbfUaapJkoAQWGugcAosR2GF3qE0SPoyQAeTY4xgAAAgEMAAAAx7nFBjY6Gk%2BnbYdm7iklrAAFOtnrFAAAAA%3D%3D#sdfootnote1sym
https://konspiratori.sk/zoznam-stranok


based solely on their ranking in this list of controversial websites. It seems that a 
combination of „intensity“ and „popularity“ was used when considering their blocking. In 
fact, the official reasons used for the temporary ban were not much transparent and 
supported by evidence, and certainly widely seen as controversial from a legal–
constitutional point of view. In short, there were arguments concerning the legality of these 
acts when considering the case law of the European Court of Human Rights. Moreover, it 
was not certain whether there has not been re-introduced (preventive) censorship in both 
cases, especially in the Czech case. The Czech Constitution allows limits on freedom of 
expression and freedom to disseminate information only under specific conditions and as 
laid by the law. This clearly did not happen, The ban was introduced by a non-state body 
without any support in legislation.

In the Slovak case, the hastily passed law was used, but arguments used for banning certain 
websites were seen as insufficient and publicly available evidence justifying such an 
approach was entirely missing. Interestingly, new legislation approved by the Slovak 
Cabinet (not yet the Parliament) in November 2022, brings more transparency and legality 
into the process, but it can still be seen as legally constitutionally and problematic.
In contrast, Hungary and Poland showed some intentions to find balance in regulating social
media (seen as a key tool for disseminating fake news and hoaxes) about two years ago. 
That time, though, especially Poland was aiming more at protecting free speech on social 
media (following the banning of President Trump on Facebook and Twitter). Interestingly, 
there was no mention of fake news and hoaxes in the Hungarian draft proposal save for the 
electoral campaign. However, since then, while Hungary remained rather passive in this 
legal initiative, Poland moved further and presented a less radical proposal than it was an 
initial draft. It allows quicker decision-making than in the Slovak case, as well as more 
protection for individual users against platform interventions. Hungary used fake news 
arguments during Covid19 pandemic for enacting some regulations.
All in all, the issue of fighting fake news and hoaxes seems to be rather relevant. At the 
same time, it shows rather heterogeneous approaches within Visegrad countries. Moreover, 
these approaches are seen as controversial from regulatory and constitutional perspectives.
                            

                     
POLAND

There was no specific legislation yet as of late 2022. However, in late 2020, the Ministry of 
Justice drafted provisions that allegedly effectively implement the constitutional right of 
freedom of expression and help protect against fake news.74 Among interesting aspects of 
this draft legislation was “John Doe lawsuit” approach. If someone´s personal rights were 
infringed upon by an unknown individual, he should be able to file a lawsuit to have these 
rights protected without naming the defendant. To file the lawsuit effectively, it would be 
enough to cite an URL with offensive content, as well as the dates and times of publication 
and the user’s profile name or login. 

74 https://www.gov.pl/web/justice/a-breakthrough-law-on-freedom-of-expression-on-the-internet  

https://www.gov.pl/web/justice/a-breakthrough-law-on-freedom-of-expression-on-the-internet


However, the 2022 version draft act is less radical. It envisages the appointment of the so-
called Freedom of Speech Board, which would safeguard the constitutional freedom of 
expression on social networking sites. The Board would comprise law and new media 
experts and it would be appointed by the lower chamber of the Polish Parliament for a six-
year term of office, by a 3/5 majority. The draft act also provides that if a website blocks an 
account or deletes a certain item, even though its content does not violate/infringe upon the 
law, the user will be able to lodge a complaint with the service provider. The provider must 
confirm that the complaint has been received and it must be considered within 48 hours. If 
the provider dismisses the complaint, the user has the right to appeal to the Freedom of 
Speech Board, which will have to make final decision within seven days.

SLOVAKIA 

There are two related regulations: Act on Media Services (2022) and Cybersecurity Act 
Update (2022 Draft version, approved by the Government but not yet by the Parliament).
In the first case, the Media Services Board can only take action if potentially illegal content 
is being spread online. These include, for example, child pornography, extremist materials, 
posts inciting terrorism or national, racial and ethnic hatred, posts denying or approving the 
Holocaust and crimes against humanity, or posts defaming a nation, race or belief. Before 
people turn to the regulatory authority, they must notify the operators of the page on which 
the illegal content is being spread about the illegal post. Potentially illegal content will be 
decided by the board's three-member senates. If the Board comes to the conclusion that the 
content in question is illegal and at the same time its dissemination threatens the public 
interest or represents a significant interference with individual rights citizens, will issue a 
decision to prevent its spread. If the platform operators do not remove the illegal content 
and prevent it from spreading further, they can be fined between 2,500 and 100,000 euros by
the Board.
In the second case, National Security Authority (NSA) should  block content that may 
threaten the security, foreign policy or economic interests of Slovakia and which is a form 
of hybrid threat. It will be possible to block not only websites, but also accounts on social 
networks or communication platforms. The NSA will be able to act only on the basis of a 
"reasoned proposal" from the state's security services, for example the police, State 
intelligence or military intelligence. Blocking will require the consent of the Supreme 
Administrative Court, which will have to make a decision within 15 days. Blocking can last 
for a maximum of nine months. The new rules do not even give site operators a chance to 
defend themselves, for example by removing problematic content themselves and refraining
from further similar actions. The court must make a decision within 15 days. It is 
problematic to see how the websites could have opportunity to present their arguments 
before the verdict is handed down. This regulation raises a number of legal questions, 
including those of constitutional nature - whether it re-establishes post-censorship practice 
in the country.

It should be explained that this initiative followed the controversial ban on selected  
„alternative” outlets in March 2022, immediately after the Russian invasion of Ukraine in 



February 2022 until the end of June 2022. These included Hlavné správy, Armádny 
magazín, Hlavný denník and online only radio broadcast Infovojna. This blocking was 
widely seen as controversial from a legal point of view, specifically, as too vaguely justified 
and in breach of ECtHR case law - OOO Flavus and others against Russia.75  

It was done by the NSA and justified vaguely as “blocking of harmful activity”. More 
specifically, it was stated that the NSA “has identified harmful activity that can cause 
serious disinformation.” No further specific evidence or arguments were mentioned or made
available. These were classified as “sensitive” (dôverné) and “secret”. The law did not 
define „serious disinformation“. The director of the NSA further justified blocking and its 
scope arguing that „blocking should be effective, with purpose and adequate to possible 
risks associated with blocking.76 

It should be mentioned that the Ministry of Justice drafted a crime offence “spreading false 
information” in its 2021 update to the Penal Code. The  penalty would be between one and 
five years of sentence. However, this particular idea was dismissed in public discussion 
before it entered the Parliament. For example, prosecutor general called this draft “absurd, 
ambiguous and empirically impossibility to prove”, therefore, professionally inadequate 
proposal as well as inadequate to the current situation in a society. 77

CZECHIA

There was no specific legislation. However, the Czech social media users already have the 
right – as defined in the law on Certain Services of the Information Society -  to defend 
themselves with a lawsuit against the operator of the social network against the 
unauthorized blocking or deletion of a post, or on the contrary for an undeleted post that he 
feels has been harmed. Yet it is relatively complicated legal process. The responsibility lies 
with the operator. The responsibility of the operator is not excluded in the event that the 
content of the server contains the statement of a third party. However, the condition for the 
emergence of liability is at least slight negligence in relation to the illegality of the 
published information. In the case of digital media, the knowledge of the acquirer that 
illegal information is stored on its infrastructure plays a key role. The operator must 
therefore usually be notified of the illegality. After that, he must delete the information, 
otherwise he bears responsibility for its content. However, there are types of information 
whose illegality is obvious. In such a case, the responsibility of the operator arises even 
without notification by a third party. An example can be the promotion of fascism or a gross 
insult.
                              
In 2019, there was a draft amendment to the Penal Code. According to it, operators or 
administrators of internet platforms with more than 100,000 users would face up to three 

75http://www.pravnelisty.sk/clanky/a1062-blokovanie-webovych-stranok-a-jeho-mozny-rozpor-s-judikaturou-  
europskeho-sudu-pre-ludske-prava
https://dennikn.sk/2818631/sucasne-blokovanie-dezinformacnych-stranok-je-ustavne-problematicke-co-s-
tym/

76https://standard.sk/181496/riaditel-nbu-vypnutie-hlavnych-sprav-bolo-opodstatnene-a-
primerane-nekoname-na-zaklade-jedneho-clanku/?cookie_status=accept 

77 https://www.trend.sk/spravy/m-zilinka-novy-trestny-cin-sirenie-nepravdivej-informacie-je-nenalezity

https://standard.sk/181496/riaditel-nbu-vypnutie-hlavnych-sprav-bolo-opodstatnene-a-primerane-nekoname-na-zaklade-jedneho-clanku/?cookie_status=accept
http://www.pravnelisty.sk/clanky/a1062-blokovanie-webovych-stranok-a-jeho-mozny-rozpor-s-judikaturou-europskeho-sudu-pre-ludske-prava
http://www.pravnelisty.sk/clanky/a1062-blokovanie-webovych-stranok-a-jeho-mozny-rozpor-s-judikaturou-europskeho-sudu-pre-ludske-prava


years in prison for deleting user contributions. This draft law, based on an initiative of an 
obscure MP, did not pass through the Parliament. 

It should be mentioned that on February 25, 2022, the Association CZ.NIC (Združenie 
CZ.NIC), national manager of Czech domains, after the call from Czech national security 
authorities (in particular, National Center of Cybernet Operations - Národní centrum 
kybernetických operací (NCKO), and following generally formulated Decision of the 
Government), blocked websites Aeronet, Protiproud, Ceskobezcenzury, Voxpopuliblog, 
Prvnizpravy, Czechfreepress, Exanpro and Skrytapravda. In early March 2022, 
sputniknews.com, Cz24.news, Nwoo.org, Slovanskenebe.com, Svobodnenoviny.eu and 
Zvedavec.org were added to blocked websites. In total, initially, more than 20 controversial 
websites were targeted upon request by state authorities.

Both decisions were based on the internal rules of the association. Blocking was extended 
twice for a month and finally ended after three months. The association asked national 
authorities to provide a relevant court order or decision of the Police or other relevant state 
body. No such order or decision was made available. The association explicitly stated this 
was an extraordinary and unprecedented measure, subject to regular revision on monthly 
basis. The ending of blocking was explained as „there is no immediate threat to national or 
international computer security associated with these domains“.78 
   Interestingly, two local NGOs (Otevřená společnost and Institute H21) sued the Ministry 
of Defence in administrative court cases as a result of this blocking. They argue that the 
approach by the state was illegal. In their view, blocking was not an independent decision of
private subjects.
There is still the possibility the Czech government and Parliament will discuss 
criminalisation of disinformation. Such legal recommendation exists among measures 
suggested by Michal Klíma, governmental plentipotentiary for disinformation. 

HUNGARY 

There was no specific legislation save for, similar (but more extensively considered) to 
Slovak „Press Act“ and Polish Press Act, ie there is a reference to false factual statements 
published in any media content. Moreover, following COVID outbreak, there was a new 
update to law  on Crime of Scaremongering. that criminalizes the spreading of 
misinformation deemed to undermine the authorities’ fight against the COVID-19 virus with
fines and up to five years in prison. 
The Ministry of Justice started drafting a new bill that aims to make big platforms comply 
with the law and operate transparently in 2021. The Ministry of Justice has also set up the 
Digital Freedom Committee, which aims to make transparent the operation of transnational 
technological companies. The Committee produced „White Paper” in 2020 which, however,
does not tackle fake news and hoaxes only in connection with election campaign. The last 
session of the Committee was in January 2021. There was a public promise that a concept (a
draft) on regulating social media will be prepared by the Ministry of Justice and sent to the 
members of the Committee for review, including consultations with the platforms. However,
apparently, nothing happened since that time (for almost two years). The Minister of Justice 

78 https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/dezinformace-weby-legislativa-zruseni-blokovani-propaganda-

rusko-cesko-domena_2203061532_pik   



had a meeting with the EC and when they informed her about the possible DSA/DMA 
regulation, Hungary withdraw its plans to regulate alone.
                                           
The overview of legislative efforts is presented in Table X in a more transparent way. This 
overview also related regulations. For example, it includes the Act on Publications (2022) in
Slovakia that allows to demand corrections in case of “untruthful statements”. In Hungary, 
the Press Act (2011) allows to demand corrections to false factual statements published in 
any media content. Similarly, in Poland, the Press Act allows factual correction of 
inaccurate or untrue press material. As mentioned, in Poland there is law to combat the 
disinformation in connection with the election campaign. According to Art. 111 §1 of the 
Electoral Code, the candidate has the right, among other things, to apply to the District 
Court for a ban on the dissemination of such information. Such a request shall be examined 
within 24 hours in a non-administrative procedure. The time limit for lodging an appeal 
against such a decision with the Court of Appeal is equally short, and the publication of a 
correction, reply or apology must take place within 48 hours at the expense of the obligated 
party (Art. 11 (3) and (4)). 

             Table 4: Legal Efforts in Tackling Fake News and Hoaxes in V4
(as of December 2022)

                           

          Country
Specific

Legislation
Adopted

  2022 Year Draft(s)
Available Targeting

Specifically Fake News
/Hoaxes and/or Social

Media

Past Efforts (Drafts)
Targeting Specifically 

Fake News / Hoaxes and/or
Social Media

                  

          
    Czechia

      Partially, 
(concerning an

individual and civic
law with reference to
information society

services )

No   Yes (2019)

  
 Hungary

 Partially
(theoretically
completely), 
(concerning

COVID19 and fake
news), as well as any

false factual
statements published
in any media content.

No 
       

 Yes (2020)

 Poland

     Partially,
(concerning election
campaign and fake
news, as well as the

press) 

Yes  Yes (2020)

   Slovakia

Partially, (concerning
specific content on

social media and the
press, including online

media)

  
 Yes

Yes (2021)



After this broader context reflecting governments´ lead or supported efforts in tackling  
misinformation, disinformation and mal-information, it may be enlightening to see whether 
and when, and why there was misinformation, disinformation and  mal-information 
produced and/or disseminated in or by the legacy media and on social media by journalists, 
diplomats, experts and fct-checking/debunking Initiatives in the V4 countries. This is not 
meant to put on the same footing long-term propaganda campaigns in captured media in 
authoritarian countries such as China or Russia. Yet, clearly, such reflection may be useful, 
although maybe a painful for some involved actors. In any case, it is an interesting 
exploration from academic research point of view.

 Examples of Misinformation/Disinformation/Mal-information Produced or
Disseminated by Journalists, Diplomats, Experts and Fact-checking/Debunking

Initiatives
                                                                                

      Essentially, in this part, the focus is on some incorrect (false) descriptive and causal 
ideas (thoughts about how the world works and why) in foreign policy. These beliefs can be 
assessed according to logical consistency and factual accuracy. This idea was inspired by 
thought that: “Some bad ideas masquerade as neutral fact, only to be exposed later on. 
Others worm their way into strategic doctrines, guiding a wide range of policies that long 
outlast the original thought. Good ideas, meanwhile, can have bad effects—and bad ideas 
can be used for good. 79 
Furthermore, this part reflects upon the idea that “the concept of mistakes is necessarily 
linked to agents or their choices playing a substantial role in negative outcomes,..“ and, 
furthermore, “On the individual level of analysis, a particularly rich history of scholarship 
has put mistakes in IR down to cognitive biases and limitations of decision-makers”.80 
In other words, we assume  that misinformation, disinformation or mal-information 
produced and/or disseminated by some journalists or media, experts and diplomats, as well s
fact-checking and debunking authorities is first of all result of mistakes (thus, it can be 
correctly labeled as misinformation). However, this assumption is challenged in some cases 
by persistant adherence to some of these mistakes even when confronted with facts, as it 
happened in some further discussed cases. Thus, some actors continue to adhere to wrong 
ideas inspite of fact that the opposite evidence is available to them and they know about this 
evidence. Then, one can assume, they produce disinformation or even mal-information. The 
latter case can be seen at an example of domestic campaign that actually hurts image of 
external actor. Many of these examples can be illustrated at the Georgia-Russia War of 2008

 The Georgia-Russia War of 2008

The Georgia-Russia 2008 War is commonly perceived as turning point when Russia 
returned to its imperial expansionist imperial foreign policies.81 Be that true or not is 

79 Charli Carpenter, When U.S. Foreign Policy Went Wrong, FP, (January 15, 2021)
80 Andreas Kruck, Kai Oppermann, and Alexander Spencer, Introduction: Mistakes and Failures in International 

Relations IN: Andreas Kruck, Alexander Spencer, Kai Oppermann (eds),  Political Mistakes and Policy Failures in 
International Relations, Palgrave Macmillan imprint is published by Springer Nature, 1-30, 3 (2018).

81 Eichler, Jan, Válka mezi Gruzií a Ruskou federací jako významný předěl (The War Between Georgia and the 
Russian Federation as an Important Milestone), vojenskerozhledy, (2019), 
https://www.vojenskerozhledy.cz/kategorie-clanku/ozbrojene-konflikty/valka-gruzie-ruska-federace, Lukáš Dyčka, 
Pavel Faus, Vyzbrojování Gruzie v kontextu snah o členství v NATO (Arming Georgia in the Context of its Efforts 
to Join NATO), Vojenské rozhledy , 4/, 74-85 (2016), Bayulgen, Oksan, and Ekim Arbatli. “Cold War Redux in US–Russia 
Relations? The Effects of US Media Framing and Public Opinion of the 2008 Russia–Georgia War.” Communist and Post-

https://www.vojenskerozhledy.cz/kategorie-clanku/ozbrojene-konflikty/valka-gruzie-ruska-federace
https://foreignpolicy.com/author/charli-carpenter/


irrelevant here for a moment – we come to this issue later on. What matters it is that this has
been seen as such turning point among many foreign policy analysts, media and diplomats. 
Only exceptionally some analysts did not consider this war as a turning point in Russia´s 
foreign policies.82 Other agreed that the conflict „may have been a turning point, but in a 
very different direction. It indicates the end of the 'unipolar moment' and the beginning of a 
new era in the international system, in which the imperative for recognition and respect of 
newly emerging on resurgent powers has come into its own.“83

Still, this military conflict deserves full and in depth analytical attention. If we select 
Georgia-Russia 2008 war as a case study, we see among foreign policy experts following 
divergent opinions on who was the agressor:

Table 5: Analysts and Russia - Georgia War 2008 – Whom To Blame Most/First?

 

Source Russia Georgia 

 Both Georgia
and Russia 

(Georgia was
first, but in a

sense it reacted,
or Georgian

troops were sent
to restore order,

etc)

Not clearly
stated

EUISS (2009)       x

Balaban (2008) x

Veebel (2016) x

IIFFMCG (2009)  X

Eichler (2019)   X  (de facto) x

Miháliková (2010)    X 

Raubo (2011)     x

Dyčka and Faus (2016) x

Darchiashvili (2018) X  (de facto)  ?

Niţu (2010)  X 

Godzimirski (2012) X (de facto) x

Manutscharjan (2008) x

 Fričová, Thim, Veselý 
(2008)

  x

Communist Studies 46(4), (2013): 513–27, Khan, Simbal. “RUSSIA-GEORGIA WAR AND NATO: IMPLICATIONS FOR 

EUROPEAN SECURITY.” Strategic Studies 28/29 (2008): 1–14.  
82 Jacek Raubo. "WPŁYW DOŚWIADCZEŃ Z KONFLIKTU GRUZIŃSKO-ROSYJSKIEGO Z 
2008 ROKU NA WIZJĘ WSPÓŁCZESNEGO BEZPIECZEŃSTWA MIÊDZYNARODOWEGO.
WYBRANE P£ASZCZYZNY" (THE INFLUENCE OF THE 2008 CONFLICT IN GEORGIA ON A MODERN 
VISION OF INTERNATIONAL SECURITY. SELECTED ASPECTS), Przegląd Strategiczny 2:115-131 (2011). 
83 Jorge Heine. “The Conflict in the Caucasus: Causing a New Cold War?” India Quarterly 65(1), (2009): 55–66. 



King (2008)   x

 Cory (2010) x

Carbone (2008)  x

   
The above overview suggests some surprising findings.84 There is no unanimous consensus 
on a very basic and at the same time fundamental isssue – who shot first? It should not be a 
problem to answer this question, if one uses statements of witnesses, global satelite 
technologies and other intelligence tools and sources. Yet one should know the answer to 
this fundamental question if he is involved into analytical work. In fact, some analysts used 
rather appological or ambiguous language. e.g. „Georgian troops were ordered to restore 
order in the breakaway region of South Ossetia and launched an assault on the city of 
Tskhinvali, where Russia had a contingent of peacekeepers....“85  Nonetheless, inspite of this
lack of unanimous consensus, most of the analysts more or less clearly and/or indirectly and
reluctantly acknowledged that it was Georgia who started this war.86 Most importantly, two 
official EU reports (EUISS 2009, IIFFMCG 2009) confirmed Georgia´s military initative 
here. Within this context, it legally and normativelly does not matter whether Georgia was 
possibly „provoked“ into this intervention.87 In fact, a long-term rearmament of Georgian 
military up to 2008 suggests opposite – Georgia was actively working on possible swift re-
integration of break-away provinces by force.88 Indeed, between 2003 to 2008 Georgia´s 
military expenditures reached it’s top. However, Georgia’s military acquisitions did not 
reflect country´s inclination towards west and NATO (as one would assume).89 Similarly, it 
is irrelevant whether one could  consider this military intervention as a legitimate and legal 
action from the point that there was formally still recognized control of that territory as part 
of Georgia proper. At that time, there were South Ossetian, Russian and Georgian 
peacekeeping units present in South Ossetia. It is also normativelly and logically 
questionable whether either initial (immediate) and/or follow up military actions by Russian
military that included further invasion into Georgian territory can be without hesitation 
called (within this context) as „agression“ against Georgia, as it is quite often interpreted.90 
In fact, a detailed study acknowleged a long-term (lasting for decades) ethnic tensions in 

84 The sources: EUISS, Georgia – Conflict with Russia, EU security and defence, Core documents 2008, (2009), 
http://www.jstor.com/stable/resrep06971.68,                                   
Aschot Manutscharjan,. “ABKHAZIA AND SOUTH OSSETIA – RUSSIA’S INTERVENTION IN GEORGIA 
(AUGUST 2008).” Konrad Adenauer Stiftung (2008), Constantin-Gheorghe Balaban. "CAUCASUS WAR – THE END 
OF THE COLD WAR OR A NEW COLD WAR?". Strategic Impact 29:11-1 (2008), Viljar Veebel. "Escaping the 
Imperial Grip of Russia: Ukraine, Belarus, Armenia, and Georgia". Cross Border Journal for International Studies 
1:107-126 (2016), David Darchiashvili. "RUSSO-GEORGIAN WAR OF AUGUST 2008: CLASH OF IDEOLOGIES 
AND NATIONAL PROJECTS IN THE ERA OF HYBRID WARFARE". Sõjateadlane 7:12-38 (2018),                           
Ionel Niţu. "Provocări la adresa analizei strategice. Studiu de caz: Implicaţiile războiului ruso-georgian asupra 
echilibrului de putere în Eurasia"(Challenges of the Strategic Analysis. Case 5 study: Implications of the Russo-
Georgian War over the Balance of Power in Eurasia), .Romanian Intelligence Studies Review 03:5-31 (2010).
85 Jakub M. Godzimirski, What makes dialogue work or not? The Russia–Georgia Case, Norwegian Institute of 
International Affairs (NUPI) (2012) 
86 For example, Carbone (2008) wrote bluntly:“In August 2008, Georgia lauched a large-scale attack to retake control 

of South Ossetia,….“   Carbone, Maurizio. “Russia’s Trojan Horse in Europe? Italy and the War in Georgia.” Italian Politics 24 
(2008): 135–51.

87 e.g. King, Charles. “The Five-Day War: Managing Moscow After the Georgia Crisis.” Foreign Affairs 87, no. 6 (2008): 2–11. 
88 JU, Gruzie: Jak se připravovala válka, Britske listy, (2008), https://legacy.blisty.cz/art/42034.html
89Lukáš Dyčka, Pavel Faus, Vyzbrojování Gruzie v kontextu snah o členství v NATO (Arming Georgia in the Context 
of its Efforts to Join NATO), Vojenské rozhledy , 4/, 74-85 (2016).
90 e.g. Magdalena Fričová, Michal Thim, Luboš Veselý, Ruská válka v Gruzii: Jak dál? Russian war in Georgia: where
do we go from here?,  Policy Paper, 4/2008 AMO (2008).

http://www.jstor.com/stable/resrep06971.68


those regions of Georgia and concluded that „although it is obvious that Russia played a 
strategic-political game especially in the later phase of the conflict with Georgia and 
significantly contributed to the victory of the separatists, but to the resulting conflict 
situation it responded ad hoc rather than creating it directly.”91 Similarly, Cory Welt 
suggested to consider “how a mix of limited offensive intentions, insecurity, uncertainty, 
and cognitive shortcuts and misperceptions had the capacity to lead to inadvertent war 
between Russia and Georgia over South Ossetia.”92

     
Within this context it is instructive and probably not so much surprising to see how 
differently V4 countries interpreted this war in 2008. 

           In search of a cause of the Georgian-Russian conflict Slovakia sided with the 
conflict rather on the side of Russia, while Poland presented clearly pro-Georgian 
position. The Czech representation was divided on this issue - while Prime Minister 
Mirek Topolánek accepted more the arguments of Georgia, President Václav Klaus 
rather supported the Russian side. The ruling Hungarian socialist the party was 
relatively cautious in its assessment of the situation – although it later came around 
rather on the side of Georgia, as an unequivocal supporter of Georgia and a critic 
Russia can be characterized above all by the Hungarian opposition, headed by the 
strongest by the Fidesz party.93       

   
In fact, „Although initially Western discourse and media coverage took at face value 
Georgia's version of the unfolding of the war, subsequent evidence has disproved the latter. 
Russia only reacted to an unprovoked attack on South Ossetia in the middle of the night.“94 
 

Journalists/Media
       

It is instructive to analyse fake news produced or just disseminated by journalists and media 
on an example of Georgia-Russia war of 2008. The media can be powerful in constructing a 
certain narrative of an international conflict, which can then affect public and expert 
perceptions of the same country or of other countries, as it was shown, within this context, 
on a US example.95 Another study suggested that selected Russian, Georgian, and Western 
print media displayed distinct patterns of either balanced reporting or partisan attitudes 
towards coverage of this war, which also varied over time.96 How it was in V4 media 
coverage? 
There is a study focused on Polish media.97 It showed that two of the Polish newspapers 
(Dziennik, Rzeczpospolita) more likely supported Georgia in the conflict with Russia, while

91 Emil Souleimanov and Tomáš Baranec, DISKUSIA: RUSKO A OBČIANSKA VOJNA V GRUZÍNSKU LIMITY 
GRUZÍNSKEJ NEZÁVISLOSTI NA ZAČIATKU 90-TYCH ROKOV, 59-75, 74, 
https://fmv.euba.sk/www_write/files/dokumenty/veda-vyskum/medzinarodne-vztahy/archiv/2012/1/2012-
1_souleimanov_baranec.pdf

92 Cory Welt, “The Thawing of a Frozen Conflict: The Internal Security Dilemma and the 2004 Prelude to the Russo-Georgian 

War.” Europe-Asia Studies 62, no. 1 (2010): 63–97. 
93 PETER BREZÁNI, ed, ROČENKA ZAHRANIČNEJ POLITIKY SLOVENSKEJ REPUBLIKY 2008 , 

VÝSKUMNÉ CENTRUM SLOVENSKEJ SPOLOČNOSTI PRE ZAHRANIČNÚ POLITIKU, N.O. 
BRATISLAVA (2009). 

94 Jorge Heine. “The Conflict in the Caucasus: Causing a New Cold War?” India Quarterly 65(1), (2009): 55–66. 
95 Bayulgen, Oksan, and Ekim Arbatli. “Cold War Redux in US–Russia Relations? The Effects of US Media Framing and Public Opinion

of the 2008 Russia–Georgia War.” Communist and Post-Communist Studies 46(4), (2013): 513–27 
96 Hans-Georg Heinrich and Kirill Tanaev. "Georgia & Russia: contradictory media coverage of the August 

war." Caucasian Review of International Affairs, 3(3) (summer 2009), pp. 244+.  



two others (Gazeta Wyborcza, Fakt) showed a more balanced or neutral approach, but 
nonetheless there was tendency to favour Georgia.98 In general, the study claims that the 
Polish journalists (and political elites) responded to the conflict in line with the past 
negative experience of the relations between Poland and Russia. However, the study did not 
answer the question to whom these four newspapers attributed primary responsibility for the
war. Indirectly, considering overall attitude in their coverage, it can be assumed that Russia 
was primary blamed for this war. In fact, the very biased nature of Polish media coverage of 
this conflict is in itself a serious problem for reputation of the national press. 
For other countries within our regional focus, we do not have media coverage analysis for 
that period. However, even less systematic analysis is symptomatic and revealing about the 
quality and argumentative consistency of coverage. For example, Slovak conservative 
online newspaper Postoj once clearly attributed responsibility for 2008 war to Georgia.99 
However, in another article it mentioned „Russian invasion to Georgia in 2008“.100 Liberal 
newspaper Denník N published an article by Georgian ambassador in which he claimed that 
there was „full scale military aggression of Russia against Georgia“ in 2008.101 Similarly, 
liberal newspaper Sme usually attributed agression to Russia in commentaries, while in 
news reporting it was more objective.102 The Czech newspaper Lidové noviny seemed to 
blame mostly Georgia, but it did publish foreign opinion that blamed Russia.103 Similarly, 
the Czech liberal newspaper MF Dnes also seemed to blame for the conflict mostly Georgia,
but it did publish foreign opinions that blamed for the conflict Russia.104

                                                                                               
Table 6: Media: Russia – Georgia War 2008 – Whom To Blame Most/First?

97 AGNIESZKA STÊPIÑSKA, OBRAZ KONFLIKTU ROSYJSKO-GRUZIÑSKIEGO W 2008 ROKU W POLSKIEJ 
PRASIE DRUKOWANEJ (THE POLISH NEWSPAPERS COVERAGE OF THE RUSSIAN-GEORGIAN CONFLICT IN 2008), Zeszyty 
PRASOZNAWCZE, LIV ( 1–2 ), ), (2011), 59-75.
98 This was not only an Editors/journalists’ attitude – it wass also about a position taken by those who are covered or 
quouted in the news items, interviews, or comments. Altogether, these are all opinions presented in a particular 
newspaper.

99 Jaroslav Daniška, Kto prehral gruzínsko-ruskú vojnu, Dennik Postoj, 
https://www.postoj.sk/v-skratke/2073/kto-prehral-gruzinsko-rusku-vojnu (7 August 2018 )

100 Christian Heitmann, Diplomacia ako párová terapia. Ako sa môže skončiť vojna na Ukrajine, Denník Postoj, 

https://www.postoj.sk/117721/ako-sa-moze-skoncit-vojna-na-ukrajine (02. november 2022).

101 Revaz Beshidze, Máme ďalší rok po vojne z augusta 2008. Ruská okupácia gruzínskych území pokračuje, 
https://dennikn.sk/2495284/mame-dalsi-rok-po-vojne-z-augusta-2008-ruska-okupacia-gruzinskych-uzemi-pokracuje/ (6 

August 2021)
102 Mykolka Riabčuk, Stále zostávam Ćechom a Slovákom, Sme, https://komentare.sme.sk/c/20898717/stale-
zostavam-cechom-a-slovakom.html#ixzz5PCRhmK43 (25.8.2018), see also Oskar Bardiovský, Skresľovanie dejín
(11.8.2018), https://blog.sme.sk/bardiovsky/politika/skreslovanie-dejin
103 František Šulc, Miška v ruské pasti, 23.8.2008, Lidové Noviny, Petra Procházková, Saakašviliho „triumf“ – přežil, 

7.08.2009  , Lidové Noviny,   Project Syndicate,   Rusko překračuje Rubikon, 16.8.2008,  

104 e.g. Z Gruzie poprvé od války v srpnu 2008 odlétlo letadlo do Ruska, https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/z-
gruzie-poprve-od-valky-v-srpnu-2008-odletlo-letadlo-do-ruska.A100108_130204_zahranicni_ash, Gruzie a Rusko 
po roce vzpomínají na krvavý konflikt, napětí trvá, www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/gruzie-a-rusko-po-roce-
vzpominaji-na-krvavy-konflikt-napeti-trva.A090807_101621_zahranicni_anv, Rusové a Gruzínci otevřeli po třech 
letech společnou pozemní hranici, www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/rusove-a-gruzinci-otevreli-po-trech-letech-
spolecnou-pozemni-hranici.A100301_071551_zahranicni_ipl

http://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/gruzie-a-rusko-po-roce-vzpominaji-na-krvavy-konflikt-napeti-trva.A090807_101621_zahranicni_anv
http://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/gruzie-a-rusko-po-roce-vzpominaji-na-krvavy-konflikt-napeti-trva.A090807_101621_zahranicni_anv
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/z-gruzie-poprve-od-valky-v-srpnu-2008-odletlo-letadlo-do-ruska.A100108_130204_zahranicni_ash
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/z-gruzie-poprve-od-valky-v-srpnu-2008-odletlo-letadlo-do-ruska.A100108_130204_zahranicni_ash
https://www.lidovky.cz/domov/svet-07-08-2009.K232794
https://komentare.sme.sk/c/20898717/stale-zostavam-cechom-a-slovakom.html#ixzz5PCRhmK43
https://komentare.sme.sk/c/20898717/stale-zostavam-cechom-a-slovakom.html#ixzz5PCRhmK43
https://dennikn.sk/2495284/mame-dalsi-rok-po-vojne-z-augusta-2008-ruska-okupacia-gruzinskych-uzemi-pokracuje/
https://www.postoj.sk/117721/ako-sa-moze-skoncit-vojna-na-ukrajine
https://www.postoj.sk/autor/christian-heitmann
https://www.postoj.sk/v-skratke/2073/kto-prehral-gruzinsko-rusku-vojnu
https://www.postoj.sk/autor/jaroslav-daniska


(Tentative results of Prevailing Tendency in Coverage, articles selected with key words
between 2008-2022, exploratory approach + review of available studies)

 

Country  Newspaper Ideology Russia Georgia 

 Both
Georgia

and Russia 

Not
clearly
stated

SK Denník N liberal x

SK Sme liberal X 
(in news)

X
(in

commentaries)

SK Postoj Conservative x  x

PL Dziennik      centrist x

PL Rzeczpospolita      right x

PL
Gazeta Wyborcza Centre-left  

 Mostly
neutral,

then Russia

PL Fakt
tabloid Mostly

neutral,
then Russia

CZ Lidové noviny right x x x

CZ  MF Dnes liberal x x x



                                                                                                                                                                              

Diplomats/Foreign Service
                                               

It should be noted that the European Parliament in its Statesment in 2018 mentioned 
„military agression of Russia against Georgia in 2008.105  Nonetheless, we argue that this is 
an imprecise statement. It is too strong to claim that somebody who was attacked should be 
seen as an agressor if he continues for a few days with military operations on the territory of
opponent (if this was an intent or motivation). Yet, this public statement may explain why 
we identified following examples of questionable content produced by foreign services in 
this area. First, it was the Slovak Embassy in France that claimed in August 2022 that it was 
Russia that had attacked Georgia in 2008 (Scan No. 1).

Scan No. 1: Slovak Embassy in France – Statement on Facebook

Following the same reasoning, the Slovak Ambassador in the UK claimed that it was Russia
that attacked Georgia in 2008 (Scan No X: ).

Scan No 2: Slovak Ambassador in the UK - Facebook Statement

105 https://www.europarl.europa.eu/news/sk/press-room/20180607IPR05245/parlament-vyzyva-rusko-na-ukoncenie-
okupacie-gruzinskych-uzemi



                                  



              
                                                                          

Experts
                                                                                        

Fact-Cheking/Debunking Initiatives

         In fact, although the official position of the Ministry of Foreign Affairs and European 
Integration of Slovakia is identitical106, an Independent International Fact-Finding Mission 
on the Conflict in Georgia found out that it was Georgia that initiated that conflict.107  There 
are more studies that - sometimes reluctantly – accept that this time Russia was not an 
agressor, or at least not the first who shoot.108 
 Selected examples of alternative explanation of causes of Georgia-Russian 2008 War are 
thus a typical evidence of situation when “bad ideas can hold fast once embedded in 
institutions and national narratives.”109 

106 E-mail communication with Michal Slivovic, Director of Department of States of Eastern Europe, Southern 
Caucausus and Central Asia, MFAEI, Michal.Slivovic@mzv.sk> Tuesday, November 8, 2022 3:17 PM 

107 Independent International Fact-Finding Mission on the Conflict in Georgia, Report,  (September 2009), 
https://www.echr.coe.int/Documents/HUDOC_38263_08_Annexes_ENG.pdf 

108 Eichler, J. Válka mezi Gruzií a Ruskou federací jako významný předěl (The War Between Georgia and the Russian 
Federation as an Important Milestone), vojenskerozhledy, (2019), https://www.vojenskerozhledy.cz/kategorie-
clanku/ozbrojene-konflikty/valka-gruzie-ruska-federace, Miháliková, E. Conflict analysis of Georgia, Slovenská 
politologická revue, X(1),  (2010), 59-83. 

109 Charli Carpenter, When U.S. Foreign Policy Went Wrong, FP, (January 15, 2021)

https://foreignpolicy.com/author/charli-carpenter/
https://www.vojenskerozhledy.cz/kategorie-clanku/ozbrojene-konflikty/valka-gruzie-ruska-federace
https://www.vojenskerozhledy.cz/kategorie-clanku/ozbrojene-konflikty/valka-gruzie-ruska-federace


Governments

We could detect an instructive example of intentionally high level deceiving interpretation 
of collective (EU level) foreign policy decisions by a national government. Specifically, the 
Hungarian government launched its 12th “national consultation” on October 14, 2022.110 It is
claimed in this call for popular mobilisation that the goal is to correct the flawed EU 
sanctions against Russia. Specifically, it was claimed that “Brussels decided to introduce oil 
sanctions,….Brussels leaders want to extend the sanctions to gas deliveries as well.”111 
However, this decision was enacted not by “Brussels” or “Brussels leaders”, but by the 
European Council or by the Council of Ministers.112 The European Council consists of the 
heads of state or government of the EU's member states, together with its President and the 
European Commission President. It defines the EU's general political direction and 
priorities.113 The Council of Ministers consists of ministers from EU M.S. who share the 
same portfolio – in this case energy or economy. In that sense, it is clearly and grossly 
misleading to call it a “Brussels” or “Brussels leaders” decision.114 

Scan 3: Hungarian Government´s 2022 Deceptive 
Call for “National Consultation” on EU Sanctions

This Brussels´blaiming narrative became part of official speeches of Hungarian authorities 
in the following period.115 What are these national consultations about? As put by Gabriella 
Szabó,  political scientist from the Hungarian Academy of Sciences:

National Consultations are one of the direct marketing tools of Fidesz. It is often 
labeled (by Fidesz) as a survey although technically and purposely national 
consultations are one of the political communication techniques. It started in 2005. 
Since Fidesz came into power in 2010, eleven rounds of National Consultations have 
been initiated and completed.

110 https://kormany.hu/hirek/nemzeti-konzultacio-het-kerdes-a-brusszeli-szankciokrol
111 https://kormany.hu/hirek/nemzeti-konzultacio-het-kerdes-a-brusszeli-szankciokrol
112 https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/06/24/european-council-conclusions-23-24-june-

2022/
113 https://www.consilium.europa.eu/en/
114 In order to clarify here, we contacted the Embassy of Hungary in Slovakia, Fri 12/9/2022 9:59 AM 

mission.pzs@mfa.gov.hu 
115 https://kormany.hu/hirek/a-nehez-gazdasagi-helyzet-a-szankcios-politika-kovetkezmenye  , 

https://kormany.hu/hirek/a-kormanynak-az-energiaarak-mellett-az-ellatasbiztonsagert-is-harcolnia-kell

https://kormany.hu/hirek/a-nehez-gazdasagi-helyzet-a-szankcios-politika-kovetkezmenye


In the Fidesz/Government’s rhetoric, “Brussels” is the collective name of the enemy, 
an empty signifier. Sometimes it refers to the European Commission, usually to the 
European Parliament, and occasionally to those foreign figures and institutions who 
are critical of the Hungarian government. It is not surprising that the National 
Consultation is not using the correct term and is biased because National Consultation 
is a political action that aims to mobilize public support. As a political marketing tool, 
National Consultation is not objective, not neutral, but subjective, emotionally 
arousing (incl. negative tonality), and open for collective interpretation.116

In essence identical opinion expressed Zsolt Gál, political scientist from Comenius 
University in Bratislava, Slovakia, who added: „This probably should be seen as a 
symbolic identification of a new power center of the EU ("Brusels is a new Moscow“), as
well as probably there is an effort to create impression that Hungarian politicians do not 
participate at adopted decisions.117

Thus, one can safely argue that the government – and uncritical PSM media – disseminate 
here disinformation or, indeed, mal-information related to foreign affairs, under pretext that 
they want to hear the opinion of the people.118 In effect, National Consultation that initially 
started as a deliberative process was transformed into a political tool employed to achieve 
political gains.119 It is a part of an earlier academic debate whether and how much could 
National Consultations be seen from the viewpoint of deliberation or rather as a direct 
marketing instrument that one can find in the literature on relationship marketing.120 
To conclude, less than 1.4 million of Hungary’s 8.2 million registered voters took part in the
consultation process. The European Commission dismissed the results of Hungary’s  
government consultation on EU sanctions against Russia.121

The Smolensk Tragedy

The Smolensk tragedy seems to be dual compelling reference point for questions of self-
definition and cultural identity of many Poles.122 It seems rather significant event for Polish-
Russian relations as well as for national politics. For the former, some authors initially 
claimed that a joint commemoration rite in Katyn in 2010 symbolically created a change in 
the bilateral relationship between Russia and Poland.123 However, this is probably too strong

116 Personal communication,  Szabo.Gabriella@tk.hu,  December 9, 2022 10:39 AM
117 Personal communication, zsolt.gal@uniba.sk, December 9, 2022 10:40 AM 
118 See also Dorka     Takacsy  , Hungary’s Propaganda Campaign, Visegrad Insight, (15 December 2022), 

https://visegradinsight.eu/hungarys-propaganda-campaign/, Péter Hunčík, Páví tanec zlého chlapca Viktora Orbána, Denník N, 
(20 December 2022), https://dennikn.sk/3159742/pavi-tanec-zleho-chlapca-viktora-orbana/

119 Daniel Oross & Paul Tap, Using deliberation for partisan purposes: evidence from the Hungarian National Consultation, Innovation: 

The European Journal of Social Science Research, 34:5, 803-820,(2021),DOI: 10.1080/13511610.2021.1995335 

120  Bene Márton, Farkas Xénia, Kiss Balázs, Szabó Gabriella, A CENTRALIZÁCIÓ ÉVEI, POLITIKAI KOMMUNIKÁCIÓ 
MAGYARORSZÁGON, 2006 – 2015, MTA TK PTI, Budapest (2019), Studies in Political Science, 
https://politikatudomany.tk.hu/uploads/files/Centralizacioevei.pdf

121   Alexandra Brzozowski, EU brushes off results of Hungary’s national consultation on Russia 
sanctions, EURACTIV.com, 17. 1. 2023 
122 Maria Kobielska,  Endless aftershock. The Katyń Massacre in Contemporary Polish Culture. In: Leese, P., Crouthamel, J. (eds) 

Traumatic Memories of the Second World War and After. Palgrave Macmillan, Cham. (2016). https://doi.org/10.1007/978-3-319-
33470-7_9 

123 Michel André Horelt,  The Power of Ritual Ceremonies in State Apologies: An Empirical Analysis of the Bilateral Polish-Russian 
Commemoration Ceremony in Katyn in 2010. In: Mihai, M., Thaler, M. (eds) On the Uses and Abuses of Political Apologies. Rhetoric, 
Politics and Society Series. Palgrave Macmillan, London.  (2014).https://doi.org/10.1057/9781137343727_5 

https://www.euractiv.com/content_providers/euractiv-com-2/
https://www.euractiv.com/authors/alexandra-brzozowski/
https://doi.org/10.1080/13511610.2021.1995335
https://visegradinsight.eu/hungarys-propaganda-campaign/
https://visegradinsight.eu/author/d-takacsy/
mailto:zsolt.gal@uniba.sk
mailto:Szabo.Gabriella@tk.hu


claim – in particular, if one considers long term foreign policy of Poland.124 In fact, the 
opposite seems to be true. It also had strong impact on domestic party politics. Since the 
Smolensk tragedy, the PiS is experimenting with its a long term ideological project of an 
alternative vision of history. The objective is to impose „alternative“ truth..125 In short, it is 
nourishing conspiracy theories about Russian involvement in disaster that killed Polish 
president and many other officials. The tragedy „.. intensified division between liberal and 
enlightened establishment and unenlightened clerical mass.“ 126 This extreme alternative 
approach to reality culminated in December 2022, when the Polish Sejm (Lower Chamber, 
231 deputies voted for the resolution, while 226 parliamentarians did not participate in the 
vote) passed a resolution declaring Russia a “state sponsor of terrorism.” In addition, it 
explicitly and directly blamed Russia for the 2010 crash of a Polish Air Force flight in 
Smolensk.127 This was not first time that the Polish Sejm passed resolution with respect to 
intepretation of history.128 Clearly, conspiratory vision of events seems to correlate with the 
political vision in which there is no relevant political/ideological alternative.129

Obviously, also the media or communication tools have been impacted by „ideologisation“ 
of this tragedy. For example, the Polish press has published relatively little ”transparent” 
journalistic photography with focus on  crash in Smolensk. Moreover, these photographs 
were often read contrary to the intentions of the photogrpahs, because the texts gave another
meaning to the pictures.130 There was difference noticed in how the conservative media 
(“Gazeta Polska”, Radio Maryja, TV Trwam)  and  the  l e f t -wing  and  l ibe ra l  media
(“Gaze ta  Wyborcza” ,  TVN) interpreted the tragedy and surrounding events.131

Fact-checking/Debunking Initiatives

   Although fact-checking/debunking initiatives are precisely established for double-
checking others´ relevant statements, sometimes they themselves produce incorrect 
interpretation of others´statements. For example, following report (Scan X) claimed that 
Russia acknowledged its policy of “energy blackmail” towards the EU, although the 
argument used by Russian spokeperson was rather different. Russian President´s 
spokeperson talked about technical impact of sanction, not about political circumstances or 
political intentions of Russia.132

124 Patryk Tomaszewski. "A Comparative Discursive Analysis of the Polish Foreign Ministers’ Speeches Regarding Poland’s Security 
Policy and Its Cooperation with Ukraine, the Republic of Belarus, and the Russian Federation in the Period 2011-2019". Studia Politica. 
Romanian Political Science Review 1:79-100. (2021),
125 Francois Bafoil  The Law and Justice Party in Poland: Family Romances, National Romances. In: The Politics of Destruction. The 
Sciences Po Series in International Relations and Political Economy. Palgrave Macmillan, Cham. (2021). https://doi.org/10.1007/978-3-
030-81942-2_3 
126 Szymon Wróbel S,  Mourning Populism. The Case of Poland,  “Polish Sociological Review”, 4 (176),  (2011)

127  Głosowanie nr 44 na 68. posiedzeniu Sejmu dnia 14-12-2022 r. o godz. 21:15:01, 

https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/agent.xsp?
symbol=glosowania&NrKadencji=9&NrPosiedzenia=68&NrGlosowania=44

128  See Resolution of the Sejm of the Republic of Poland against the manipulation and falsifying of history by high ranking Russian 
politicians.https://www.gov.pl/web/qatar/resolution-of-the-sejm-of-the-republic-of-poland-against-the-manipulation-and-falsifying-of-history-

by-high-ranking-russian-politicians 

129 Juraj Marušiak, Konmšpirácie ako sprievodný jav krízy, Pravda, p.25 (21 January 2021), 
130 Magdalena Mateja, Informacja, interpretacja czy ideologizacja? Katastrofa pod Smoleńskiem na
fotografiach dziennikarskich, Studia de Cultura, (2011), 38-48 
131 Przemysław Żukiewicz, The Smolensk Tragedy and Its Importance for Political Communication in Poland after 10 th April, 2010 
(Focusing on the Political Incidents in Front of the Presidential Palace), SP, 1(15), 

https://wroc.academia.edu/Przemys%C5%82aw%C5%BBukiewicz?swp=tc-au-23860660
https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=2027


Scan 4: EU vs DiSiNFO Incorrect Interpretation

 Ironically, a month later Russian President Putin still talked about Russia´s interest in 
supplying oil and gas to the EU.133 There was no interest on the side of fact-checking 
organisation to correct its previous statement regardless of the fact that this information 
became familiar to them in communication with the author of this article. 

132 Disinformation Review, PRO-KREMLIN PROPAGANDA RUNNING OUT OF GAS, (2022, SEPTEMBER 

8), https://euvsdisinfo.eu/pro-kremlin-propaganda-running-out-of-gas/?highlight=%22political%20blackmail%22
                     
133Vladimir Soldatkin and Oksana Kobzeva, Putin moots gas hub in Turkey with Nord Stream supplies, (October 12, 

20224:26 PM GMT+2Last Updated 20 hours ago), ,https://www.reuters.com/world/europe/putin-moots-major-gas-hub-

turkey-with-nord-stream-supplies-2022-10-12/

https://euvsdisinfo.eu/category/disinformation-review/


Conclusions
            
    The main focus of this study was on detecting controversial reporting, commenting, 
commemorating and in general questionable interpretations of selected but relevant foreign 
policy issues (with a focus on the Caucasus region and Russia) within the EU in general, but
with a more specific focus on selected countries of East Central Europe, in political and 
media discourses, using an exploratory approach. The findings were then put into 
comparison with local efforts to tackle misinformation/disinformation and mal-
information. The sample comprising Czechia, Hungary, Poland and Slovakia was supposed 
to represent culturally and geographically close countries joined in ad hoc foreign policy 
regional lobby group. However, in spite of this selection based on the "most similar cases“ 
approach, the results suggest rather diverse results. It was possible to identify some recent 
(Hungary, fact-checking portal EUvsDisinfo) or long-term (Poland, Slovakia) examples of 
mis/disinformation produced by authorities, diplomats or the media (pro-governmental in 
Hungary and Poland or independent media in Slovakia), or by EU-funded fact-checking 
organisation. Interestingly, in all these examples in one way or another Russia can be 
identified as a central actor. 
It was found that there are two different approaches with respect to local efforts tackling 
misinformation/disinformation and mal-information within this regional foreign lobby state 
group.
The first approach can be called „repression of the alternative media in an emergency 
situation“ and „occasional misinformation produced by alternative media or other 
bodies is tolerated or tackled primarily by fact-checking and debunking NGOs and 
only in extreme cases by state authorities“. We identified such an approach in Slovakia 
and Czechia. However, it should be noted that Slovakia is moving towards more 
restrictive regime that will include not only monitoring, but also expected irregular 
bans of certain websites and social media accounts. At the same time, in Slovakia, the 
government (ministry of foreign affairs) and the independent (especially mainstream) media
(including PSM) rarely produce what we can call misinformation (no intention to produce 
disinformation but nonetheless, they occasionally produce such outputs). As we could see in
the example of interpretation and coverage of the Georgian-Russian war of 2008 and its 
anniversaries in particular in the Slovak case, mainstream media and authorities (diplomats) 
have no problem in producing and sticking to misinformation that is, in fact, disinformation.
However, much more misinformation and disinformation are produced by alternative media 
whose outputs remind more of gossiping. However, these alternative versions of local and 
especially foreign events produced (or, perhaps more precisely, using  „copy, translate and 
paste“ method) by alternative media occasionally broaden perspectives offered by 
mainstream media.
The Slovak government as well as the Czech government reacted quickly (and most likely 
unconstitutionally) towards selected alternative media – effectively silencing them for a few 
months  - during what was seens as an emergency situation and part of hybrid war 
(immediately after the Russian invasion to Ukraine).



The Czech government also considered stricted regulation of fake news/hoaxes in late 2022 
– early 2023. However, this was found as problematic approach in a more liberal Czech 
society. 
The second approach can be called (metaphorically speaking) „alternative reality is the 
King“ and „freedom of the speech on platforms is the Queen“. This situation was 
identified in Hungary and in Poland. However, Poland seems to be moving towards some 
restrictions to freedom of speech on the platforms, too. The Polish and Hungarian 
governments and government-friendly media have no problem with the occasional 
production and further dissemination of disinformation (from their perspective, it is true and
correct opinion or fact). The most known and long-term notorious example in Poland is the 
Smolensk Tragedy. This accident is commonly interpreted by the PiS Party and authorities, 
and friendly or captured media, not as an accident, but as a pre-planned and secretly 
executed (by Russians) mass murder of Polish elite. This conspiratory vision of the world 
events culminated in late 2022 when the slight majority of the Polish Lower Chamber of the
Parliament passed a resolution which it vindicated Russia from this accident in an official 
and malicious way. Thus, one can define this act as a sort of mal-information. In addition, 
Georgian-Russian War was commonly perceived as Russian aggression by Polish elites and 
a major part of the media.
In Hungary, the government initiates „national consultations“ that sometimes include clearly
biased formulations. The 2022 initiative included an effort to undermine common foreign 
policy goals of the EU towards Russia in the eyes of the local public. For that purpose, 
rather incorrect terminology was used – in fact, this is rather a norm than an exception to 
use such ultimately negative nicknames: „Brussels “ and „Brussels leaders“. Although it is 
technically true that the decision was geographically-wise made in Brussels, it was done at 
the meeting thereby by ministers or prime ministers and presidents of EU M.S.
Within this context, we suggest to correct or replace some variables used as well as to 
replace the name and analytical meaning of the Vulnerability Index. This Index seems to be 
relevant in particular for Hungary (either in original meaning or in a newly suggested re-
labeling and re-interpretation), with a more suitable name Congruence Index.134 As it has 
been discussed, Hungary is not vulnerable to foreign influence – rather, there is congruence 
of certain (especially business and sanctions) policies to a certain degree with some 
countries (in particular with Russia) that are seen as highly problematic by other EU M.S. 
(or, indeed, rated as a top enemy by Poland).
Interestingly, both Hungary and Poland, countries that a few years ago (around D. Trump 
era that ended with his ban on Facebook and Twitter) tended to fight any regulation of social
media platforms, allegedly with a focus on defending the freedom of speech on social 
media. Poland drafted earlier such regulation but the 2022 draft can be seen as a more 
moderate one. Hungary remained rather passive in that regard, allegedly waiting for a pan-
European solution (Digital Services Act and Digital Market Act). There was a common 
perception among governments in both countries that social media platforms tend to limit 

134  The authors of the original index have been contacted, but there was no response either to these criticism or  
suggestions: dominika.hajdu@globsec.org, katarina.klingova@globsec.org, December 16, 2022 3:18 PM 

mailto:katarina.klingova@globsec.org
mailto:dominika.hajdu@globsec.org


freedom of speech. It was not found somehow inconsistent approach that both governments 
actually attempted to limit oppositional or critical voices in PSM and other critical legacy 
media.
The tentative overview of media coverage of the Russian-Georgian 2008 War showed even 
more heterogeneous results. The least problematic media coverage was found in Czechia, 
while arguably the most biased coverage one could find in Poland. Slovak and Hungarian 
media coverage could be, tentatively, located between these poles. It should be specified, 
that, for example, Slovak media tend to inform correctly in news, but have no problem in 
allowing misinterpretation in commentaries.
However, we should remind the reader that even respected international media from time to 
time fail in their foreign coverage.135

In conclusion, it has been proven that some incorrect reporting and/or interpretations of 
important foreign events can penetrate deeply into foreign policy thinking and discourses of 
segments of the political spectrum, and diplomacy, including minor part of foreign policy 
experts, and part of the media in Hungary, Poland and Slovakia and less so, in Czechia. This
occurrence is probably related to cognitive biases and mistakes (Slovakia). It probably 
reflects ideological biases (mainly among some Czech, Polish and Slovak foreign policy 
experts), but also it is based on deeply rooted political persuasions and (negative) historical 
legacy/memory (Poland) and/or more recent utilitarian political instrumentalisation 
(Hungary). In that sense, we could observe that alternative reality nourished by Polish 
political conservative spectrum and some media probed into (in part) absurd political 
declaration by a chamber of the Polish Parliament in 2022.
An alternative partial focus on the Georgia-Russian war in 2008 by some Slovak diplomats, 
supported by an official but incorrect interpretation of that event, resulted in the 
dissemination of misinformation by Slovak diplomats on Facebook. It could be perhaps 
justified by an identically misleading understanding of the Georgia-Russian war by the 
European Parliament on the 10th anniversary of this war.
Hungary is a different case in point. There, the government knowingly produces foreign 
policy (as well as, and sometimes at the same time, domestic policy) misinterpretations in 
orchestrated campaigns covered as „national consultations“ or in other way in captured 
media, for local audiences.
Paradoxically, in Hungary in particular, and less so, but still, in Poland, misinformation (The
Smolensk Tragedy) and disinformation as well as mal-information (2022 „national 
consultation“) and captured media (especially in Hungary) seem to be 
more threatening to a healthy media eco-system and foreign policy efforts than the Russian 
or Chinese misinformation and disinformation efforts.
This can also be seen in the attention that is paid to fact-checking and debunking initiatives. 
In Hungary in particular, except for some minor local fact-checking initiatives produced by 

135 See From the editors: The Times and Iraq, (May 26, 

2004),https://www.nytimes.com/2004/05/26/world/from-the-editors-the-times-and-iraq.html 



journalists and their organisations, a major push for debunking came directly or indirectly 
(via pressure on social media platforms) from the EU. In contrast, Slovakia and Czechia 
more actively and more widely support debunking and fact-checking initiatives. Poland 
seems to be located here somewhere in between these two poles.
There are other secondary but important tentative findings that should be explored 
furthermore. How come that relatively so many foreign policy analysts or politicians or 
diplomats are unable or unwilling to stick to the facts with respect to some important events 
in foreign policy? Tentatively, we see that at least some of them must rely either on biased 
media coverage, or they show some deeply-rooted biases and prejudices (especially in the 
Polish case). How is it possible that the editors in foreign policy or security studies accept 
for publishing some articles based on clearly wrong premises? Consequently, how can 
Russian or other foreign diplomats understand in part absurd interpretations (narratives) of 
some foreign policy events? How can one understand and interpret the incongruency of 
Slovak diplomacy with official conclusions of fact-finding mission of the EU as well as 
other internal analytical materials in the case of the Georgia-Russia war? How is it 
possible that Members of the European Parliament ignored the same findings from the EU-
funded report and other internal analytical materials? Or can one see an extension of 
military intervention into territory of agressor as „agression“ by those initially attacked? 
How is it possible that the Polish Parliament (Lower Chamber) passed a political statement 
that is in contradiction with facts (The Smolensk Tragedy)? How can this „alternative 
interpretation of reality“ that blames other State for something it did not do, be understood 
by the Russian foreign service?
 How come the Hungarian government has no problem in launching a deceiving nationwide 
campaign that misinterprets foreign policy reality and, moreover, hurts the image of the EU?
What can be done, if anything, with respect to clearly biased conservative and „PSM“ media
in Hungary and Poland, and a section of partially biased liberal private and PSM media in 
Czechia and Slovakia in their reporting on some foreign events?136 
Is it possible to design analytically more relevant congruence index? Can we avoid to 
include there too many very specific questions that can be naturally answered only on basis 
of biased media reporting or political interpretation/utilisation of certain events?
How is it possible that the EU-wide fact-checking and debunking initiative is unwilling to 
correct its wrong interpretation that concerns the Russian foreign policy goal that, if correct,
has fundamental consequences for the EU foreign policy?
These are all research questions that deserve further exploration.

136 There are some monitoring efforts focused on the contribution of leading news media to mature democracies all 
over the world. see Josef Trappel, & Talas Tomaz, Democratic performance of news media: Dimensions and 
indicators for comparative studies. In J. Trappel, & T. Tomaz (Eds.), The Media for Democracy Monitor 2021: How
leading news media survive digital transformation (Vol. 1) (pp. 11–58). Nordicom, University of Gothenburg. 
https://doi.org/10.48335/9789188855404-1  (2021)


	About the Visegrad Group, https://www.visegradgroup.eu/about
	Michal Hudec, Most Slovaks want Russia to win Ukraine war, https://www.euractiv.com/section/politics/short_news/most-slovaks-want-russia-to-win-ukraine-war/ (15. 9. 2022)
	Christian Heitmann, Diplomacia ako párová terapia. Ako sa môže skončiť vojna na Ukrajine, Denník Postoj, https://www.postoj.sk/117721/ako-sa-moze-skoncit-vojna-na-ukrajine (02. november 2022).
	Disinformation Review, PRO-KREMLIN PROPAGANDA RUNNING OUT OF GAS, (2022, September 8), https://euvsdisinfo.eu/pro-kremlin-propaganda-running-out-of-gas/?highlight=%22political%20blackmail%22
	See From the editors: The Times and Iraq, (May 26, 2004),https://www.nytimes.com/2004/05/26/world/from-the-editors-the-times-and-iraq.html

